Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 30 maja 2011, 11:48

autor: Amadeusz Cyganek

FIFA 12 - już graliśmy! - Strona 3

Choć wielu miłośników wirtualnej piłki nożnej wciąż zagrywa się w obecną odsłonę serii FIFA, twórcy od dawna przygotowują już „dwunastkę”, ponoć rewolucyjną w każdym calu. Byliśmy w Kolonii, by sprawdzić, czy szykowane usprawnienia to precyzyjny strzał w

Jeśli linia obrony zawiedzie, a przeciwnik odważnie sunie w okolice naszego pola karnego, wcale nie musimy przedwcześnie załamywać rąk – istnieje bowiem jeszcze żelazna instytucja bramkarza, który w tej edycji jest jak na razie prawdziwym agentem od spraw beznadziejnych. Nasz golkiper zachowuje się w wielu sytuacjach jak komputerowy cyborg – zmierzające w okienko uderzenia z dystansu potrafi bez problemu sparować na rzut rożny, a strzały oddane w ogromnym zamieszaniu z pola karnego momentami broni w nieludzki sposób. Kilkakrotnie można było złapać się za głowę, widząc, jakie cuda wyczyniają bramkarze. Paradoksalnie więcej problemów sprawiają im płaskie uderzenia w okolice środka bramki – takie strzały często wpadają do siatki lub są „wypluwane” pod nogi napastników rywali, choć teoretycznie ich obrona powinna okazać się o wiele łatwiejsza.

„Panie Turek, kończ już Pan ten mecz!”

Duże zastrzeżenia można mieć także do pracy arbitrów – „idąc z duchem gry”, sędziowie często nie odgwizdują przewinień, które wręcz proszą się nawet o kartkę. Ciężko raczej odnosić to do specyfiki ligi angielskiej, gdzie ostra walka jest na porządku dziennym, bo dokładnie te same sytuacje pozostałyby bez reakcji pana z gwizdkiem również w innych ligach. Niektóre zagrania wyglądają jak żywcem wyjęte ze sztuk walki – kopnięcia, chwyty i inne niezbyt czyste ataki kwitowane są niewzruszonym wyrazem twarzy sędziego, a w notesiku można zapisać się jedynie za sprawą brutalnych starć lub fauli bezpośrednio pod polem karnym. Jak tłumaczą producenci FIF-y: „ciągłe odgwizdywanie fauli zabija przyjemność z gry i zmniejsza dynamikę rozgrywki”, ale czy w tym szaleństwie jest metoda? Patrząc na niektóre sytuacje, mam pewne wątpliwości.

Niezmienny jest sposób wykonywania wszystkich stałych fragmentów gry. Mimo wielu lamentów ze strony graczy, miewających trudności z opanowaniem systemu rzutów karnych, wszystko zostało po staremu. Można zauważyć jednak nieco bardziej wzmożoną aktywność w „szesnastce” podczas bicia rzutów rożnych – poruszanie się pod bramką rywala jest teraz troszeczkę łatwiejsze, choć strzelanie goli po dośrodkowaniach z narożników boiska nadal wymaga sporej precyzji w uderzeniu.

Choć do października jeszcze sporo czasu, większość zaserwowanych innowacji robi dobre wrażenie. Nowy system detekcji kolizji wreszcie sprawia, że boiskowe starcia wyglądają po prostu naturalnie, a ulepszony pressing pozwala rozwinąć skrzydła w obronie i urozmaicić nieco schematyczne do tej pory poczynania w defensywie. Twórcy zdają się pewnie zmierzać w dobrym kierunku, wprowadzając zmiany tam, gdzie wydają się one najbardziej potrzebne, jednocześnie nie ingerując w podstawowe założenia dotyczące mechaniki rozgrywki. Pozostaje mieć nadzieję, że panowie z EA Sports utrzymają kurs i za nieco ponad cztery miesiące dostaniemy do rąk nową, jeszcze lepszą FIF-ę.

Amadeusz „ElMundo” Cyganek

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.