Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 18 lutego 2011, 12:38

autor: Szymon Liebert

The Elder Scrolls V: Skyrim - zapowiedź - Strona 3

W tym roku wracamy do Tamriel, jednej z najbardziej znanych i epickich krain fantasy, która pod czujnym okiem Bethesdy zmieni się nie do poznania.

Mieszkańcy świata Tamriel mają oddawać się swym codziennym obowiązkom, co nie znaczy, że nie będziemy mogli zawracać im głowy. Ludzie porozmawiają z nami także podczas wykonywania pracy, a umożliwi to bardziej dynamiczny i naturalny system dialogowy (bez sztucznego zbliżenia na twarz rozmówcy). Ważne jest to, jak będziemy postępować w stosunku do innych. Postacie niezależne polubią bohatera prowadzonego przez gracza lub potraktują go z nieufnością, w zależności od tego, jak bardzo okażemy się pomocni lub nieobliczalni. Przyjaciel ze świata gry nie będzie miał nic przeciwko najściu go w nocy i nie wezwie straży, gdy poczęstujemy się owocem z jego stołu. Zmianom ulegnie także zachowanie zwierząt – wilki będą spędzać większość dnia w okolicy legowisk, aby po zmroku wypuszczać się na polowania i zaciekle bronić zdobytej zwierzyny.

Warto zwrócić uwagę na to, że dzięki Radiant Story rozgrywka stanie się naprawdę dynamiczna. Z jednej strony będzie on podrzucał nam zlecenia na podstawie poprzednich dokonań, charakteru i zdolności. Z drugiej upewni się, że nie stracimy dostępu do zleceniodawców – jeśli zabijemy sklepikarza przed podjęciem jego misji, to po jakimś czasie zleci nam ją jego przyjaciółka. W przypadku pomniejszych questów system wyśle bohatera do podziemi, w których jeszcze nie był, lub w przebiegły sposób wybierze cele (np. biorąc pod uwagę osoby spotkane wcześniej). Bethesda rewiduje też nieszczęsny i nielubiany level-scalling – tym razem będzie on przypominał rozwiązania z Fallouta 3 i zapamięta ustawienia dla podziemi, do których wejdziemy (dzięki czemu po powrocie w późniejszej fazie zabawy zastaniemy w nich podobnych przeciwników).

Każdy z bohaterów będzie mógł podążać własną ścieżką i rozwijaćjedną z osiemnastu zdolności.

Świat potrzebuje bohaterów

Jak widać, wiele ma zależeć od tego, kim jest nasz bohater i w czym się specjalizuje. Zabawę zaczniemy standardowo jako więzień i na początku wybierzemy podstawowe szczegóły postaci, w tym jedną z dziesięciu ras. Podobno zabraknie narzuconego z góry podziału na klasy. Wiadomo, że rozwijanie herosa będzie przypominało rozwiązania z poprzednich gier – awansujemy na kolejne poziomy, podnosząc biegłość w drugorzędnych umiejętnościach, których łącznie naliczymy osiemnaście (samych poziomów ma być pięćdziesiąt, chociaż prawdopodobnie będzie możliwy także dalszy rozwój). Uproszczeniu ulegnie system awansowania – otrzymamy automatycznie pewną liczbę punktów życia i ręcznie zwiększymy jedną z trzech cech: magię, wytrzymałość i zdrowie. Oprócz tego będziemy mogli wybrać konkretny perk dla danej zdolności – np. specjalny atak maczugą. Co więcej, poszczególne cechy będą miały kolejne stopnie, więc w prosty sposób wzmocnimy ich siłę (podobne rozwiązania pamiętamy z Fallouta 3).

Magią i mieczem

Seria The Elder Scrolls od zawsze rządziła się swoimi prawami, jeśli chodzi o starcia z przeciwnikami. W Morrowindzie wielu z nas biegało z mieczami paraliżującymi wrogów, a w Oblivionie nie brakowało wojowników działających z ukrycia. Bethesda w dalszym ciągu stawia na dynamiczną walkę, ale chce zrobić z niej prawdziwie widowiskowy i zarazem taktyczny element rozgrywki. W potyczkach nie wystarczy tylko machanie mieczem na ślepo – w Skyrim najważniejszą kwestią ma być utrzymanie równowagi i wyważenie działań ofensywnych oraz defensywnych. Ciosy sparujemy tak bronią jednoręczną, jak i dwuręczną lub odbijemy tarczą, którą dodatkowo wykonamy ogłuszające pchnięcie. Zapomnijcie też o zadawaniu pojedynczych uderzeń i odskakiwaniu – żeby odbiec, będziemy musieli się o obrócić, a więc odsłonić i wystawić na atak wroga.

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?