Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 31 sierpnia 2010, 13:52

autor: Szymon Liebert

Twierdza 3 - gamescom 2010 - Strona 2

Ciesząca się dużą popularnością seria gier, której głównym tematem jest budowanie zamków, powraca na rynek. W jaki sposób studio Firefly zamierza przywrócić jej świetność? Sprawdzaliśmy to na targach gamescom w Kolonii.

Autorzy pokazali kilka innych pomysłów. W grze zabraknie klasycznej „mgły wojny”, więc będziemy widzieć wszystko, co znajdzie się w zasięgu wzroku. Sytuacja zmieni się w misjach nocnych, podczas których wróg podejdzie pod mury twierdzy, o ile nie zastosujemy systemu pochodni podpalanych ognistą strzałą lub płonących pocisków z siana. Obie metody pozwolą rozświetlić na chwilę okolicę i odkryć kierunek natarcia przeciwników (być może uda nam się także podpalić las – w tym przypadku sprawa jest kłopotliwa, bo sporo w grze zależy od zasobów drewna i przypadkowe ich zniszczenie mogłoby utrudnić zabawę). Nowa technologia to również bardziej widowiskowe efekty destrukcji – mury i wieże nie będą więc po prostu znikały, ale stopniowo odkruszały się w realistyczny sposób.

Nocne rzucanie krowami to jedna z atrakcji, jakie oferuje "trójka".

A jak autorzy urozmaicą i jednocześnie uproszczą samą rozgrywkę? Jednym z pomysłów jest nowy system budowli mieszkalnych, który ma odzwierciedlać znaczenie poczucia bezpieczeństwa poddanych. Im bliżej zamku postawimy chatę, tym będzie ona większa i ładniejsza (bo mieszkańcy mniej ryzykują i nie boją się inwestować). Domy umieszczone daleko od bezpiecznych murów będą małymi chatkami zamieszkanymi przez jedną lub dwie osoby. Niewiele wiemy o fabule kampanii solowej, chociaż autorzy ujawnili, że powróci w niej jeden z bohaterów z przeszłości, którego uważaliśmy za martwego. Opowieść ma być mroczniejsza, co symbolizowały plakaty utrzymane w ciemnych barwach. Gra otrzyma też zapewne wersję demonstracyjną (być może już po premierze).

Stronghold 3 to nie tylko nowinki w kwestii grafiki i rozgrywki, ale i pomysły wykraczające poza samą grę. Autorzy mają bowiem zamiar zbudować wokół swego tytułu społeczność i wspierać ją oraz udostępnić graczom specjalny serwis, rozbudowane rankingi i statystyki. Do tego należy dodać możliwość tworzenia zawartości i publikowania jej w sieci. Przy tym wszystkim zapewniają, że nie chcą tylko „kolejnej gry z Facebookiem i Twitterem”. W dobie głupawych powiadomień o sukcesach znajomych i bezwartościowych odnośników do portali społecznościowych takie podejście się ceni. Producent ma kilka ciekawych koncepcji – jedną z nich jest powiązanie rankingów z lokalizacją geograficzną. Dzięki temu sprawdzimy, kto w naszym mieście jest najlepszym władcą.

W grze znaczenie będzie miała odległość budowli mieszkalnychod twierdzy gwarantującej bezpieczeństwo.

Stronghold 3 wciąż jest pewną niewiadomą, bo na prezentacji twórcy pokazali naprawdę wczesną wersję gry i skupili się na nowym systemie fizycznym, dzięki któremu rozrzucanie zdechłych zwierząt przy pomocy katapulty będzie znacznie bardziej efektowne i satysfakcjonujące. Nie ma wątpliwości, że ta atrakcja sprawi dużo frajdy, chociaż muszą dołączyć do niej także inne elementy. Miłośnicy budowania zamków mogą mimo wszystko optymistycznie patrzeć w przyszłość – deweloper wydaje się rozumieć swoje błędy i chce stworzyć znacznie lepszą produkcję, powracającą w dużym stopniu do dwóch pierwszych części serii. Studio jednocześnie pracuje nad sieciową wersją marki (Stronghold Kingdoms), więc w najbliższych miesiącach o „twierdzy” usłyszymy zapewne jeszcze nie raz.

Szymon „Hed” Liebert

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.