Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 9 lipca 2010, 14:07

autor: Szymon Liebert

Portal 2 - zapowiedź - Strona 3

Aperture Science poszukuje ochotników do kolejnych testów Portala 2. Jakie niespodzianki szykuje firma Valve tym razem?

Przeczytaj recenzję Portal 2 - recenzja gry

Wspólne rozwiązywanie portalowych łamigłówek wymaga dobrej komunikacji – dysponując czterema portalami trudno byłoby wytłumaczyć partnerowi, o co nam chodzi. Pierwszym pomysłem Valve był więc rozbudowany, ale intuicyjny system markerów, które możemy umieszczać w dowolnym miejscu, wskazując drugiej osobie, gdzie powinna się ustawić czy umieścić portal (ikon do wyświetlenia będzie kilka, a wybierzemy je z podręcznego menu). Drugą ważną sprawą jest sam wybór robotów na bohaterów – to umożliwiło twórcom zastosowanie bezpiecznego fabularnie systemu odradzania się. Jeśli niechcący zabijemy naszego podopiecznego, to zostanie on przywrócony do życia w kilka sekund. Rozwiązanie ułatwi zabawę i przysporzy kolejnych okazji do śmiechu – GLaDOS nie omieszka przecież skomentować każdej wpadki gracza.

Pomarańczowy żel jest niezwykle śliski. Jego fioletowy odpowiednikpozwala wskakiwać na wyższe platformy.

Rozgrywka w trybie kooperacji zmusi nas do myślenia w kategoriach portali (jak określają to sami przedstawiciele Valve) i odpowiedniego wykorzystania wszystkich nowych elementów gry. Wyobraźmy sobie przykładowy strumień energii przenoszący graczy – za pomocą dwóch „portal gunów” można wydłużać go praktycznie w nieskończoność. Pojawią się jednak pewne ograniczenia, w tym przykładowo pole siłowe, które sprawi, że portale staną się jednorazowe i znikną po przejściu pierwszej osoby. Oczywiście także na wspólnych mapach cały czas będziemy nadzorowani przez GLaDOS, która spróbuje skłócić partnerów i utrudnić im nieco życie. Wydaje się, że dopiero tryb kooperacji pokaże prawdziwy potencjał wszystkich zwariowanych elementów Portala 2, które najpierw przyswoimy w bardziej stonowanej przygodzie Chell.

Wszystkie opisane elementy składają się na znacznie bardziej rozbudowaną rozgrywkę, która może wydawać się wręcz zbyt skomplikowana. Tymczasem siłą pierwszej gry była względna prostota i powolne wprowadzanie gracza w tajniki manipulowania portalami. Twórcy zapewniają jednak, że ogrom możliwości nas nie przytłoczy, bo będziemy je przyswajać stopniowo w kolejnych zagadkach. Ucząc się stosowania nowych narzędzi, zaczniemy wykorzystywać je na własne sposoby i patrzeć na świat przez pryzmat portali. Przykładem może być zastosowanie strumienia energii do zderzenia ze sobą dwóch stacjonarnych działek. W innej scenie musimy przetransportować nim jedną z kostek i podnieść ją do poziomu lasera aktywującego przejście. Ciekawe, jak wielką swobodę otrzymamy – w pierwszej grze było z tym przecież różnie.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.