Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 10 maja 2010, 08:36

autor: Szymon Liebert

XCOM - przed premierą - Strona 3

Twórcy drugiego BioShocka tworzą kolejną strzelaninę i jest pewne, że wywoła liczne kontrowersje. XCOM powraca, ale z klasyczną serią gier strategicznych nowy produkt będzie mieć niewiele wspólnego.

Kilka tygodni temu świat obiegła wiadomość, że po wielu latach oczekiwań gracze otrzymają nową odsłonę serii X-COM. Informacja przyspieszyła tętno niejednego fana klasycznych produkcji, chociaż bardzo szybko pojawił się poważny zgrzyt. Firma 2K Games planuje bowiem nie tyle przypomnieć i odświeżyć markę, co zupełnie ją przedefiniować, zmieniając zarówno jej gatunek (na strzelaninę) i sposób pokazania akcji (perspektywa pierwszoosobowa). Od razu przychodzi na myśl podobna próba z przeszłości, czyli X-COM: Enforcer, nieporozumienie, w którym MicroProse postawił na żartobliwą grę akcji w stylu MDK 2. Zapowiedź nowej produkcji przyniosła więc ostrą krytykę wielu miłośników pierwowzoru. Czy twórcy skądinąd świetnego Bioshocka 2 nie zasługują na szansę? Dzisiaj postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Czym jest X-COM?

X-COM to seria gier strategiczno-taktycznych, którą stworzyła firma MicroProse (i studio Mythos Games) w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W każdej odsłonie cyklu gracz wcielał się w obrońcę ludzkości, stojącej w obliczu zagłady wobec inwazji obcych, uzbrojonych w niewyobrażalnie zaawansowaną technologię. Najbardziej hołubione przez graczy są oczywiście dwie pierwsze części, czyli UFO Defense (UFO: Enemy Unknown w Europie) oraz Terror from the Deep, które tak naprawdę są do siebie bliźniaczo podobne. W obu przypadkach mogliśmy zakładać bazy w poszczególnych rejonach świata, rozwijać technologie ludzkie i obce, badać przybyszów z kosmosu, uzbrajać pojazdy i żołnierzy oraz walczyć w zróżnicowanych lokacjach. Ten ostatni element to największa zaleta serii – potyczki rozgrywały się w systemie turowym, a gracz mógł stosować dziesiątki taktyk.

Pokryte czarną substancją ciała będą dowodem obecności obcych.

Specyfiką tego niezwykłego cyklu było połączenie wciągającego i niełatwego systemu walki (w stylu Laser Squad) z ciekawym klimatem i uniwersum. Gracz mógł przeglądać informacje o rasach obcych i ich technologiach, łapać ich żywcem i badać, a nawet „zwiedzać” potężne kolonie. Sami kosmici byli naprawdę niebezpieczni – atakowali nie tylko pancerze, ale i umysły żołnierzy, których na szczęście można było rozwijać i trenować. Po sukcesie dwóch części autorzy stworzyli parę kontynuacji (Apocalypse, Interceptor), które nie przyjęły się dobrze, głównie ze względu na niezbyt trafione innowacje i odejście od sprawdzonej formuły. Ciekawe jest to, że były plany stworzenia gry X-COM w konwencji pierwszoosobowej strzelanki (Alliance), więc zapowiadany powrót marki teoretycznie nie jest niczym odkrywczym.

Jaki będzie nowy XCOM?

Nową grę tworzy studio 2K Marin, które składa się z dwóch części: australijskiej i kalifornijskiej (obie pracowały nad Bioshockiem 2). Przedstawicielka 2K wyjaśniła swego czasu na forum firmy, że to grupa z Australii jest głównym producentem gry, chociaż pomaga przy niej także amerykański oddział. Wydawca postanowił uprościć tytuł marki (pozbyto się myślnika) oraz przedefiniować jej formułę. Twórcy mówią, że pamiętają o pierwowzorze, chociaż tak naprawdę podchodzą do tematu w autorski sposób. W grze wcielimy się w Cartera, agenta FBI z komórki XCOM, który otrzyma zadanie rozpoznawania i eliminowania zagrożeń nowego typu – chodzi oczywiście o wzrastającą aktywność obcych na Ziemi. Całość zostanie utrzymana w klimatach lat pięćdziesiątych XX wieku, więc zamiast laserów i pancerzy zobaczymy rewolwery oraz stylowe garnitury.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.