Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 7 grudnia 2009, 13:14

autor: Krzysztof Gonciarz

Star Wars: The Old Republic - już graliśmy!

Duchowy spadkobierca Knights of the Old Republic próbuje zrewolucjonizować gatunek MMO. Na pokazie w Londynie mieliśmy okazję zapoznać się m.in. z nowymi klasami postaci w tej grze.

Przeczytaj recenzję Tytuł, który nie zawiódł - recenzja gry Star Wars: The Old Republic

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Trzy tysiące lat przed wydarzeniami z filmów – w takim okresie będzie toczyć się akcja Star Wars: The Old Republic, nowej gry MMO tworzonej przez BioWare. Z jednej strony mamy Gwiezdne Wojny, z drugiej najlepsze obecnie studio zajmujące się tworzeniem gier cRPG. Tytuł ma być massivem z intensywną, interaktywną linią fabularną, który nie tyle wydrze kogokolwiek z objęć World of Warcraft, co raczej wprowadzi na rynek MMO zupełnie nowych graczy. I to widać. „Nawet projektując klasy postaci, nie opieraliśmy się na standardach innych gier MMO, ale na samych Gwiezdnych Wojnach” – tak swoją prezentację rozpoczął jeden z producentów podczas pokazu w Londynie.

Geometria otoczenia i postaci zdecydowanie nie powala– skala gry wymagała poświęceń.

W SWTOR znajdziemy osiem klas postaci, a dwie ujawnione najpóźniej to, odpowiednio dla jasnej i ciemnej strony Mocy, Jedi Consular (Negocjator Jedi) oraz Sith Inquisitor (Inkwizytor Sith). Są one w pewien sposób analogiczne – postacie tego typu zawsze czają się nieco z tyłu, w drugim rzędzie i atakują wroga z bezpiecznej pozycji. Stąd porównania do Imperatora czy Mistrza Yody. Umiejętności telekinetyczne (np. pchnięcie Mocy), automatyczne odbijanie ognia blasterów, paraliżowanie przeciwników, wysysanie z nich punktów życia – oto taktyki „magów wśród Jedi”. Archetypu na pewno znanego fanom Knights of the Old Republic.

Każda klasa w grze ma być w pewnym stopniu elastyczna i umożliwiać rozwój bohatera w kilku różnych specjalizacjach. Na prezentacji podany zostaje przykład Smugglera (Przemytnika, klasy opartej na Hanie Solo), który może podążać dwiema ścieżkami: Gunslinger oraz Scoundrel. Pierwsza z nich to umiejętności takie jak korzystanie z dwóch pistoletów naraz, ulepszone używanie osłon czy kopniaki „poniżej pasa”. Rozwój drugiej odblokuje za to lepsze mechanizmy pozostawania w ukryciu, leczenia się, strzelania w głowę. No, ale – podział umiejętności na rozgałęziające się drzewka to nic nowego.

Ciekawym urozmaiceniem w rozgrywce mogą być za to towarzysze naszego bohatera. Każda klasa będzie miała innych NPC do wyboru, a wybrany kompan może zarówno zastąpić „żywego” gracza podczas misji, jak i nawet bezpośrednio zlecić nam jakąś misję, poszerzyć kontekst fabularny – znów kojarzy się to z systemem drużyny z KoTOR-a, więc apetyt rośnie. W przypadku Sith Inquisitora naszym towarzyszem będzie Khem Val (walczący w zwarciu tank rasy Dashade) albo Xalek (podobny do Dartha Maula wojownik, który przyjmie rolę naszego ucznia).

Po wysłuchaniu powyższych informacji mam okazję osobiście przetestować fragment gry. Wcielam się właśnie w Sith Inquisitora, by już po chwili odnaleźć się w lokacji o nazwie Valley of the Dark Lords na planecie Korriban (ojczysta planeta Sithów). Otaczają mnie charakterystyczne, czerwonawe skały i jakieś pradawne posągi.

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to oprawa – połączenie klasycznych, gwiezdnowojennych klimatów z lekko kreskówkowymi kształtami i kolorami. Efekt budzi w sumie delikatne skojarzenia z Borderlands, można też wspomnieć animowane Wojny Klonów. Widać, że skala gry wymaga bardzo dużego ograniczenia jakości grafiki, bo zarówno postacie, jak i otoczenia nie przystają do dzisiejszych standardów gier singleplayerowych. Co innego udźwiękowienie – SWTOR ma być największym w historii świata (sic!) przedsięwzięciem dubbingowym, a ludzkimi głosami przemówią WSZYSTKIE osoby spotkane przez nas w świecie gry. Łącznie z głównym bohaterem we wszelkich wariacjach klasy i płci. To robi wrażenie, a po kilku krokach w grze mam okazję przekonać się na własne uszy, że głosy są faktycznie niezłe.

Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco
Brud, neony, augmentacje – Cyberpunk 2077 wygląda oszałamiająco

Przed premierą

Nadchodzące dzieło CD Projektu RED najpierw wstrząsnęło E3, a teraz podbiło gamescom. Pokaz Cyberpunka 2077 w Kolonii tylko utwierdza w przekonaniu, że to projekt o gigantycznej skali, niesamowitym potencjale i fenomenalnej stylistyce.

Widzieliśmy gameplay gry Cyberpunk 2077 – godzina w Night City
Widzieliśmy gameplay gry Cyberpunk 2077 – godzina w Night City

Przed premierą

Przez godzinę oglądaliśmy demo Cyberpunka 2077 – widzieliśmy neony, mrok i dynamiczne strzelaniny. Nowa gra CD Projektu RED prezentuje się świetnie, a świat pokazywany z perspektywy bohatera i szybka rozgrywka czynią z niej efektowne FPS RPG.

The Elder Scrolls: Blades to fantastyczny… symulator otwierania skrzyń
The Elder Scrolls: Blades to fantastyczny… symulator otwierania skrzyń

Przed premierą

„Ogromna gra RPG”, „produkcja wierna serii The Elder Scrolls”, „grafika rodem z wiodących konsol” – tak Todd Howard zapowiadał mobilne TES: Blades niecały rok temu. Udostępniona wczesna wersja pokazuje problemy gry, ale też jej nieoczekiwane zalety.

Komentarze Czytelników (37)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
07.12.2009 14:32
odpowiedz
Etrigan
16
Legionista

A czy grać będzie można tylko ludźmi, czy inne klasyczne rasy SW też będą dostępne?

07.12.2009 14:39
odpowiedz
pixario
81
Troll Hammer

WOW pod względem grywalnym to to nie będzie a szkoda

07.12.2009 14:45
odpowiedz
Zdenio
99
Generał

Będą też inne rasy, tyle, że jeszcze ich nie zapowiedziano.

@up - oho, grałeś już w finalną wersję! Zazdroszczę <3

07.12.2009 14:48
odpowiedz
giml
49
Pretorianin

Caly czas czekam i licze ze Bioware sie postara ;)

07.12.2009 15:08
odpowiedz
Nolifer
116
The Highest

chyba sobie ją odpuszcze tym bardziej jak będzie płatna to szkoda będzie mi kasy

07.12.2009 15:29
odpowiedz
Taiczo84
74
Pretorianin

"A sceptycy niech pamiętają: ci kolesie zrobili Knights of the Old Republic. Jeśli nie im ufać, to komu?"
To prawda stworzyli Kotora 1 i 2 ,a teraz zarzynają ten piękny klimat z gier w głupie mmo bo kasa i kasa.Ja odpadam wolę pograć po raz setny w kotora 1i2 niż pakować kasę w mmo.

07.12.2009 15:33
odpowiedz
Lothers
138
Senator

Banal. Shit. Boring.

07.12.2009 16:44
odpowiedz
hellgate82
45
Generał

Hmm ten tekst trochę ostudził mój zapał, szkoda że walka jest taka do bólu standardowa. Ciekawa sprawa jednak z tymi towarzyszami NPC.

07.12.2009 17:07
😒
odpowiedz
zarith
199

w gruncie rzeczy tego się spodziewałem...

07.12.2009 17:14
odpowiedz
kislev
9
Legionista

Taiczo84 "A sceptycy niech pamiętają: ci kolesie zrobili Knights of the Old Republic. Jeśli nie im ufać, to komu?" To prawda stworzyli Kotora 1 i 2 ,a teraz zarzynają ten piękny klimat z gier w głupie mmo bo kasa i kasa.Ja odpadam wolę pograć po raz setny w kotora 1i2 ... Poprawka. KotOR'a 2 stworzyło studio Obsidian.

07.12.2009 19:06
odpowiedz
Matek000
14
Legionista

Jak dla mnie, to gra i tak będzie zacna. Nie spodziewam się jakiś wielkich innowacji. Czekam po prostu na dobrego MMO, w realiach Gwiezdno-Wojennych z paroma nowymi pomysłami.

Jedna rzecz tylko mnie intryguje. Jak będzie wyglądała gra PvE z innymi graczami? Wcześniej był filmik, jak od naszych decyzji zależało, czy kapitan zginie, czy też nie. Powiedzmy są dwie osoby w party. Jedna chcę zabić, druga woli go zostawić przy życiu. Co wtedy? Jak rozwiązać wykonywanie questów w party?

07.12.2009 19:25
odpowiedz
Zorpen
61
Konsul

Mysle ze party leader bedzie mial mozliwosc podejmowania takiej decyzji :) Albo moze jakis system glosowania wsrod czlonkow druzyny.

07.12.2009 21:03
👎
odpowiedz
Seboolek
141
Ssak Naczelny

Znowu jakieś Star Wars? :/ Ciagle tylko star wars... juz mam tego syfu dość.

07.12.2009 21:09
👎
odpowiedz
zanonimizowany3929
16
Legend

Przez to gowno nie ma KotOR 3.

07.12.2009 21:57
odpowiedz
Voltron
68
Pretorianin

I ja się zgadzam w narzekaniami. Przez to nasranie beznadziejnych gier MMO i mody na nich (nie, że nie lubię MMO, ale żadna z nowości nie przebiła "klasyków" jak WoW czy Lineage 2) i chrapkę na kasę nie uświadczę KOTORa 3, kontynuacji jednych z najlepszych RPG w jakie grałem, tylko MMO. No gdyby jeszcze zrobili tego KOTORa 3, a tak......Boże, nawet tak wspaniałe studio, którym zawdzięczam najwspanialsze gry cRPG zeszło na MMO-psy. Ech, najpierw casualowanie gier, teraz wszystko w MMO na kasę. Gdyby chociaż te MMO były jak GW, gdzie nie trzeba płacić abonamentu.....żal, żal, żal.

07.12.2009 22:16
😊
odpowiedz
Radanos
81
Tytanowy Janusz

jak dla mnie nie udał ci się ten artykuł Lordareon :)

08.12.2009 01:12
odpowiedz
truskolodz
160
WRWG

To ludzie są winni! Masy no-life'ów skłonnych płacić kasę za granie w te wszystkie gówniane MMO!
Widać taka moda... Casual gaming, MMO, byłoby OK - gdyby przy okazji "normalne" projekty także powstawały.... ale nie oszukujmy się, jakie wielkie musiało by być to studio, aby Tworzyć KOTORa 3, KOTORa MMO, Dragon Age, oraz Mass Effecta 2 jednocześnie....

08.12.2009 17:35
😊
odpowiedz
tybet2
103
Generał

Fajnie się czytało. A jak to będzie się miało do WoW-a? Bo nie oszukujmy się - ta gra będzie porównywana na początku do WoW-a na każdym portalu i na każdym forum (bo przecież nie do Star Wars Galaxies)

09.12.2009 19:00
odpowiedz
fresherty
43
Jimi Hendrix Rules!

Odwyk od WoWa robi swoje - nie mogę się Old Republic doczekać. Swoją drogą ta 'komiksowa' grafika nie ma na celu upodobnienie gry do czegokolwiek, ale wydłużenie żywotności (vide WoW, w którym, mimo na prawdę sędziwego wieku jak na grę 3D, nie ma szczególnych oznak starości - właśnie przez komiksową grafikę :)).

09.12.2009 19:13
😍
odpowiedz
Parker
151
Konsul

KotOR był genialną grą, KotOR 2 słabszy - ale wciąż dobry.
To w ogóle mnie nie interesuje - jeśli już miałbym wyrazić jakąś opinię o tej grze to podobną do tej Bagginsa.

09.12.2009 20:26
😈
odpowiedz
Jesi
40
Konsul

Ja tam mogę nawet grind'ować dziki ^^ Czego się nie robi dla świecącego patyka :D Zaczynam się bać tylko jednego... wersji elektronicznej... a co za tym idzie... wielogodzinnego pobierania tych cudownych dialogów XDDDD

10.12.2009 10:53
😐
odpowiedz
uncool
13
Legionista

kotor 2 byl slabszy, ale nie robilo go juz bioware tylko obsidian i na nieszczescie dla nas po tym jak wyznaczyli termin wyjscia gry na konsole nie chcieli go przekladac i dostalismy okrojona gre :// mnie troche martwi to mmo, z materialow jakie narazie widzialem to tak naprawde gra ma przyciagnac fabula i obawiam sie ze po przejsciu jej po obu stronach nie bedzie za bardzo co robic.. no ale sie zobaczy co bedzie

10.12.2009 11:29
😒
odpowiedz
lordpilot
153
Senator

Nie miałbym nic przeciwko ToR, gdyby ta gra powstawała obok KOTORa 3. Tyle, że ona powstaje zamiast niego :(
Dlatego pomimo hypu, zupełnie na nią nie czekam. Wolałbym w tym miejscu singlowego KOTORa III - ze świetną fabułą, dialogami (nie prowadzącymi do tej samej konkluzji), mechaniką, drużyną (z którą łączą nas rozbudowane relacje), z kilkoma zakończeniami, z taktyczną walką (z możliwością pauzy).

Zamiast tego... ech, kolejne MMO dla no-lifów polegające na tłuczeniu mobów, z walką prostą jak konstrukcja cepa (oczywiście bez pauzy - bo gdzieżby takie coś w MMO) wykorzystujące znaną markę. Szkoda. Ja podziękuje...

10.12.2009 23:32
odpowiedz
Kwaśny Piżmak
16
Legionista

lordpilot -> Jade Empire też było bez aktywnej pauzy a jednak grało się świetnie...

11.12.2009 08:24
odpowiedz
tybet2
103
Generał

Pauza ma sens tylko wtedy gdy gra się całą drużyną i często trzeba wydawać parę rozkazów w jednej sekundzie.
A co będzie z tą grą to się dopiero zobaczy. Jak się postarają to będzie lepsze od WoW-a. A jak nie to dostaniemy kolejne nudne MMO, które będzie się wyróżniało tylko przez uniwersum Gwiezdnych Wojen. Fani będą w to grali. Reszta pogra miesiąc, dwa i wróci do WoW-a (duże uogólnienie)

12.12.2009 17:33
👍
odpowiedz
Krycha210412
2
Junior

Ja jestem fanem gwiezdnych wojen i kiedyś czytałem o tym ze ta gra ma powstać ale myślałem że to plotka....Ale zniechęca to że to pewnie będzie płatne....Ale oceniam to 999999/10

13.12.2009 19:39
📄
odpowiedz
Jesi
40
Konsul

A ja myślę inaczej... niech ludzie się zniechęcą... jak najwięcej!!! Nie będzie więcej ludzi grało niż w WoW'a ? Oby tak było... wręcz błagam ^^ i oby... co zresztą jest pewne... było płatne... a dlaczego ? Mniej ludzi to servery będą mniej zapchane... płatne to niedorozwinięci cywilizacyjnie i społecznie ludzie w to nie pograją... ( mam na myśli 1. POLSKI WALCZĄCEJ - zgraja polaków awanturujących się gdy tylko mają okazję... co dziwne... tylko polaków 2. GWARDII PRZEDSZKOLA - zgraja kozaków każdej narodowości w wieku dojrzewania lub przed XD itp.itd. )

20.12.2009 20:00
odpowiedz
SSman92
26
Generał

Nie sądze że jakość ta gra będzie się różnić od inncy MMO tego typu

20.02.2010 13:39
odpowiedz
Petrus
18
Chorąży

Pokładam duże nadzieje w tym mmo. Mam nadzieję, że to będzie coś nowego, świeżego ponieważ co gram w mmorpg to mam wrażenie, że już to widziałem :/

Ciekaw jestem czy będzie abonament, czy może micro-transakcje, albo to i to.

Poza tym z BioWare jestem od czasu Baldur's Gate i nigdy mnie jeszcze nie zawiedli. Każda ich gra wgniotła mnie w fotel.

06.03.2010 15:56
odpowiedz
Xanoch
76
Pretorianin

Abonament będzie na bank jak oni już nam każą płacić za nie które misje w Dragon age którego kupiliśmy za nie małe pieniądze to co by na star wors nie chcieli zarobić?

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze