Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 sierpnia 2009, 15:38

autor: Szymon Liebert

Heavy Rain - Wrażenia (gamescom 2009) - Strona 4

W przeszłości pojawiło się wiele produkcji określanych mianem interaktywnego filmu. Jak na razie żadnej z nich nie mogliśmy jednak nazwać thrillerem obyczajowym, którym najwyraźniej jest świetnie zapowiadający się Heavy Rain.

Przeczytaj recenzję Heavy Rain - recenzja gry

Brzmi to niezwykle, ale pojawiają się oczywiste obawy, czy tego typu pomniejsze sceny, w których tak naprawdę niewiele się dzieje, nie okażą się nudne. Cage wyklucza taką możliwość, bo opisany wyżej fragment jest tylko małym wycinkiem, niejako wprowadzającym nas w klimat epizodu i przedstawiającym samopoczucie bohatera. Na dowód zaprezentowano krótki film z dalszych przygód Ethana. Rzeczywiście drastycznych i dynamicznych scen w nim nie brakowało. Bohater uda się w pościg za tytułowym mordercą i – jak można było zauważyć – najprawdopodobniej spotka Madison, czyli jedną z ujawnionych wcześniej postaci. Miejmy nadzieję, że autorzy znajdą złoty środek pomiędzy akcją i codziennością, którą najwyraźniej też chcą pokazać. To nietypowe, ale i ryzykowne podejście. Jak zostało zrealizowane? O tym opowiedział sam Ethan Mars.

Samotny bohater zmaga się ze swoimi demonami.A to tylko wstęp do prawdziwej walki z tytułowym mordercą.

David Cage zaprosił do pomieszczenia Pascala Langdale’a, czyli aktora, który odgrywa Ethana. Aktor dosłownie wciela się w wirtualną postać, bo została ona odwzorowana na podstawie jego wyglądu, ruchów oraz głosu. Cage wyjaśnił, że na początku myślano o gwiazdorskiej obsadzie. Szybko zdano sobie sprawę, że artyści tej rangi nie mogliby poświęcić się w pełni projektowi i nie jest pewne, czy wykazaliby dla niego zrozumienie. Uczestnicy projektu musieli nauczyć się swoich kwestii na pamięć, żeby można było nagrywać dialogi wraz animacją twarzy i ruchem oczu. Sam Langdale, znany głównie z pomniejszych ról i występów teatralnych, mówi, że w gry nie gra, chociaż lubił je, gdy był młodszy (zagrywał się w serię Elite). Obecnie nie są one dla niego atrakcją, bo – podobnie jak Cage – uważa on, że oferują jedynie bezmyślną rozrywkę.

Interaktywny, ambitny film, jakim właściwie stara się być Heavy Rain, wymaga, jak widać, pełnej obsady aktorskiej. Z jednej strony to nieco absurdalne (może łatwiej byłoby po prostu nakręcić dobry film?). Z drugiej – bardzo obiecujące, bo w końcu może uda się wpleść do gry pewien czynnik ludzki, którego w większości produkcji brakowało. Konsekwencją takiego podejścia może być np. to, że zamiast takich emocji jak chęć zemsty czy zabijania, gracze poczują pustkę, smutek, zagrożenie, zakłopotanie i lęk. Ostatnie odczucia David Cage obrazuje przypadkiem bohaterki Madison, która w jednej ze scen będzie musiała wykonać striptiz dla uzbrojonego człowieka. Czytając te słowa, przeciętny męski gracz pomyśli: „super, będzie golizna”. Jednak podczas gry w Heavy Rain nasz stosunek się zmieni. Poczujemy strach, zakłopotanie, chęć ucieczki i konieczność walki o przetrwanie. Odczujemy to na własnej skórze. Bo Madison będzie jak najlepsza przyjaciółka, którą za wszelką cenę zechcemy ochronić.

Szymon „Hed” Liebert

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych
Graliśmy w My Summer Car – samochodowy survival dla wytrwałych

Przed premierą

Lato, urlop, własna bryka – My Summer Car brzmi jak lekka, wakacyjna przygoda, ale w rzeczywistości to hardkorowy symulator dla wytrwałych.