Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 marca 2009, 10:32

autor: Szymon Liebert

Singularity - zapowiedź - Strona 2

Raven odkrył spisek i wielką tajemnicę. Już niedługo zamierza podzielić się nią ze światem, zabierając nas w niejedną podróż w czasie.

Przeczytaj recenzję Singularity - recenzja gry

Czym jest ta potężna i niebezpieczna technologia? To tajna właściwość pierwiastka einsteinium, który w rzeczywistości żadnych praktycznych zastosowań nie ma, cechując się jedynie silną radioaktywnością. Jednak w świecie gry za jego pomocą radzieckim naukowcom w 1950 roku udało się stworzyć maszyny generujące ogromne nakłady energii bez potencjalnych skutków ubocznych. Przeprowadzony na małej sowieckiej wyspie Katorga 12 eksperyment dowiódł jednak, że odkrycie jest niebezpieczne. Pierwiastek doprowadza bowiem do czegoś, co moglibyśmy w skrócie określić jako wychylenia w czasie. W grze wcielimy się w amerykańskiego pilota, Nate’a Renko, wysłanego w 2010 roku na pozornie rutynową misję rekonesansową, polegającą na zbadaniu nieznajdującej się na żadnej mapie wyspy. Oczywiście to na niej przeprowadzono feralną próbę radzieckiego projektu. Wyspa, wraz z jej mieszkańcami i środowiskiem, okaże się bardzo niestabilna w kwestii czasu, cofając się niejednokrotnie do lat 50. ubiegłego wieku i z powrotem do teraźniejszości znanej głównemu bohaterowi. Takie skoki spowodują pojawienie się wielu paranormalnych wydarzeń.

W grze nie będzie granatów – przynajmniej konwencjonalnych.Wystarczy złapać takiego robaczka, cofnąć go do postaci larwyi odrzucić w grupkę wrogów.

W trudnym i skomplikowanym środowisku odnaleźć się graczom pomoże specjalne urządzenie – Time Device Machine – pozwalające modyfikować pozornie tylko liniowy czas. TDM będzie oferować cztery podstawowe tryby: postarzanie (age), odwracanie (revert), zastój (stasis) oraz impuls (impulse). Pierwszy z nich, postarzy dany obiekt lub przeciwnika. Metalowa beczka pokryje się rdzą i rozpadnie, a wróg na naszych oczach dosłownie zamieni się w kości i proch. Odwracanie to po prostu proces przeciwny. Zniszczony w eksplozji most powróci do stanu sprzed wybuchu. Nie zobaczymy jednak odmładzających się przeciwników, gdyż autorzy chcieli uniknąć kontrowersji związanych z możliwością zabijania wrogów odmłodzonych do postaci dzieci. Zamiast tego, cofnięci w czasie wrogowie zamienią się w „twór pierwotny”, czyli człekokształtną masę konającą w konwulsjach. Trzecia umiejętność TDM, czyli zastój, jest podobna do gravity guna z Half-Life 2 – pozwoli więc podnosić duże obiekty, niejako zatrzymując je w czasie. Impuls to natomiast odrzucające uderzenie, za pomocą którego będziemy mogli miotać różnymi obiektami.

Wielokrotnie spotkamy zjawy odtwarzające w kółko wydarzeniasprzed 60 lat. Na przykładzie duchy na pewno nie prowadzą rutynowychczynności biurowych – większość wspomnień będzie bowiem drastyczna.

Na każdym kroku napotkamy obiekty i elementy otoczenia, które w jakiś sposób zareagują na nasze działania. Wszyscy przywykliśmy do licznie rozstawionych w grach FPS czerwonych (wybuchowych) beczek. W Singularity stworzymy je niejako sami – wystarczy przecież złapać starą, zniszczoną beczkę, przywrócić ją do dawnej formy (używając umiejętności cofającej w czasie), po czym (impulsem) rzucić w grupę wrogów. Nie będzie problemu także ze zrzuceniem wrogów z mostu – wystarczy postarzyć jego konstrukcję, żeby rozsypała się w pył lub powyginała. To samo zrobimy z osłonami, za którymi ukryją się żołnierze. Możliwości tego rozwiązania wydają się nieograniczone, chociaż twórcy postarają się utrzymać je w ryzach – wpływać będziemy mogli tylko na pewne konkretne obiekty. Aby ułatwić ich rozpoznanie, urządzenie będzie oferowało sondę (krótki rozbłysk światła), podświetlającą takie przedmioty. Warto także wspomnieć, że zrezygnowano z popularnego dziś systemu samoistnej regeneracji zdrowia, więc w grze pojawią się standardowe apteczki i żywność. Będziemy prawdopodobnie mogli wziąć pustą puszkę po konserwie, cofnąć ją w czasie i zjeść przywróconą zawartość.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.