Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 10 lutego 2009, 14:26

autor: Piotr Doroń

Final Fantasy XIII - przed premierą - Strona 2

Trzynasta odsłona głównego nurtu Final Fantasy ma nie tylko uratować kultowe Square Enix, ale także przywrócić wiarę w nieco podupadły gatunek jRPG. Będzie to zadanie trudne, ale przecież z nie takich opresji wychodzili twórcy Ostatniej Fantazji.

Przeczytaj recenzję Final Fantasy XIII - recenzja gry

Wersja na Xboksa 360 będzie portem z PlayStation 3. Oznacza to, że twórcy ukończą najpierw produkcję tej drugiej i dopiero wtedy zajmą się przystosowywaniem całości do właściwości konsoli Microsoftu. Z pewnością nie będzie to proste, choć mówi się, że przenoszenie gier w tę właśnie stronę jest zdecydowanie łatwiejsze niż w przeciwną. Będzie się to jednak wiązać z koniecznością wprowadzenia zmian, wynikających z faktu, że FF XIII zostanie wydany na PS3 na płycie Blu-ray i być może będzie się cechować rozwiązaniami wykorzystującymi drzemiący w niej potencjał (dużą pojemność). Może się to wiązać też m.in. z zastosowaniem sporej liczby wysokiej jakości tekstur bądź też dużej liczby przerywników i nagrań audio. Wówczas przeniesienie wszystkiego wymagałoby w przypadku 360-tki wydania gry na kilku DVD (vide: Blue Dragon Mistwalker zapisany na trzech płytach). Do japońskiej premiery gry ma dojść jeszcze w tym roku, z kolei amerykańska i europejska miałyby nastąpić dopiero w przyszłym.

… w całym tym futuryzmie znajdzie się jednak dużo miejsca na odniesienia do natury. W sumie to cała planeta Pulse.

Final Fantasy XIII ma być głównym składnikiem szerszego projektu Fabula Nova Crystallis: Final Fantasy XIII (Nowa Opowieść o Kryształach). Pisaliśmy już o nim przy okazji pierwszej zapowiedzi „trzynastki” i tak po prawdzie od tamtego czasu, a minęły już ponad dwa lata, temat nie został w jakiś szczególny sposób rozbudowany. Pewne jest zatem, że w skład projektu oprócz opisywanej gry wejdzie także Final Fantasy Versus XIII (PS3) – mocno zręcznościowa odsłona cyklu, w której wcielimy się w rolę Noctisa Lucisa Caelum, ostatniego żyjącego członka pewnej nienazwanej jeszcze rodziny królewskiej. Produkcją dzieła zajmuje się zespół znany z dewelopingu cyklu Kingdom Hearts, jednakże w Versus, w przeciwieństwie do swego ostatniego tytułu, zaproponuje zdecydowanie mroczniejszą wizję świata. Ma być brutalnie i widowiskowo – niczym w Dirge of Cerberus, tyle że lepiej. Projekt Fabula Nova Cristalis współtworzy ponadto Final Fantasy Agito XIII na konsolę PSP. Gra określana jest mianem sieciowego jRPG, lecz nie jest to równoznaczne z masowością, ponieważ możliwa będzie także zabawa offline. Rozgrywka będzie nawiązywać stylem do tej znanej z Crysis Core: Final Fantasy VII, a fabuła skupi się na przedstawieniu historii dwunastu studentów Akademii, tworzących oddział Agito, mający wyzwolić ich kraj od nacisków militarnego państwa Milites. Wszystkie pozycje wchodzące w skład Fabula Nova Crystalis będą posiadać własne niepowtarzalne cechy, jednakże główne założenia, w tym świat, prawa, a także meandry fabuły, będą spoiwem łączącym je w całość. Jest to zatem projekt zakreślony na szeroką skalę i może być dobrą bazą wyjściową na przyszłość.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.