Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 1 grudnia 2008, 08:47

autor: Maciej Jałowiec

Mirror's Edge - przed premierą - Strona 2

Jedna z najbardziej intrygujących gier konsolowych 2008 roku wkrótce trafi na komputery stacjonarne i to w ulepszonej wersji. Wszystko wskazuje na to, że Mirror’s Edge będzie łakomym kąskiem dla PC-towych graczy!

Przeczytaj recenzję Mirror's Edge - recenzja gry

Całości tego pięknego obrazu dopełniają efekty cząsteczkowe, których w komputerowym ME ma być cała masa. Pękające szkło nareszcie podlega prawom fizyki – wybicie okna z wielką siłą sprawi, że kawałki szyby przez chwilę będą poruszać się zgodnie z nadanym im kierunkiem i zwrotem. Gdy ktoś zacznie strzelać w przeszklonym korytarzu, szkło w krótkim czasie zacznie radośnie fruwać we wszystkich kierunkach. Ostatecznie opadnie na ziemię, pokrywając posadzkę ostrymi, odbijającymi światło kawałeczkami. Efekty cząsteczkowe dotyczą zresztą nie tylko szkła: podmuch wiatru porwie ze sobą rozrzucone w świecie gry śmieci, kawałki wspomnianych już flag, zasłon itd. Po raz kolejny muszę tutaj wspomnieć, że ani szkłem, ani tym bardziej śmieciami nie będzie się dało zranić siebie i wrogów – elementy te posłużą tylko do spotęgowania realizmu lokacji, które DICE opracowało podczas tworzenia Mirror’s Edge. Twórcy zresztą sami przyznają, że zachowując maksymalną dopuszczalną wierność fizyce i stosując różnego rodzaju triki z efektami graficznymi, chcą wzmocnić efekt immersji.

Od kilku dni wiemy, że omówione wyżej usprawnienia są przyczyną opóźnienia premiery PC-towej wersji ME. Odpowiada za nie silnik PhysX, a to oznacza że tylko posiadacze nowszych kart graficznych firmy NVIDIA (GeForce 8 i lepsze) będą mogli cieszyć się wyjątkowymi detalami. Posiadacze innych komponentów (np. kart ATI) będą niestety zmuszeni grać bez dodatkowych elementów – żadnych flag powiewających na wietrze, rozrywanych płacht, foli czy odpadających zasłon. Martwić może również sterowanie, na konsolach zostało ono wprawdzie wykonane rewelacyjnie, lecz przeprowadzka z pada na klawiaturę i myszkę może okazać się nie do końca udana.

Większa szczegółowość jest zawsze mile widziana!

Na razie wszystko wskazuje na to, że na początku 2009 roku dostaniemy naprawdę porządną grę. Muszę przyznać, że czas premiery Mirror’s Edge jest idealny. Call of Duty: World at War, Left 4 Dead i Dead Space zdążą już zostać wymaglowane na wszystkie strony, a Grand Theft Auto IV ukończone na 100%. W nerwowym rozglądaniu się za kolejną dobrą produkcją wiele osób zapewne zainteresuje się ME i przeczuwam, że nie zawiodą się tym tytule. Konsolowa wersja pokazała już, że zarówno tryb fabularny, jak i spora liczba specjalnych wyzwań potrafią dostarczyć mnóstwo frajdy. Teraz czas na PC!

Maciej „Sandro” Jałowiec

NADZIEJE:

  • ładne, realistycznie wyglądające efekty specjalne;
  • znaczące urozmaicenie wyglądu plansz;
  • gra pojawi się akurat wtedy, gdy wszystkie tegoroczne hity zostaną już ukończone i odstawione na półkę;
  • lepsza immersja? Czemu nie!

OBAWY:

  • usprawnienia tylko dla posiadaczy kart GeForce z serii 8 lub lepszych;
  • bez dobrze opracowanego sterowania Mirror’s Edge straci mnóstwo ze swego uroku.

Maciej Jałowiec

Maciej Jałowiec

Specjalista do spraw marketingu gier wideo. Łączy pasję do gier ze spostrzeżeniami na temat branży i światowej gospodarki. Zawodowo związany z firmą Techland, a wcześniej m. in. z Activision i Perfect World.

więcej

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a
Escape from Tarkov – oszałamiające graficznie połączenie The Division z Destiny w klimatach S.T.A.L.K.E.R.-a

Przed premierą

Połączenie The Division z Destiny, gry MMO z RPG. Najbardziej realistyczny i bezkompromisowy symulator strzelania i walk, jaki powstał. Obietnice twórców nowej gry Escape from Tarkov brzmią rewelacyjnie!

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.