autor: Łukasz Gajewski
Sid Meier's Civilization Revolution - zapowiedź - Strona 3
Sid Meier's Civilization: Revolution - pierwsza odsłona kultowej serii, którą od samego początku opracowuje się wyłącznie z myślą o rynku konsol.
Przeczytaj recenzję Sid Meier's Civilization Revolution - recenzja gry
Kolejny nowy element to modyfikacja znanej z Cywilizacji 3 armii – a więc możliwość łączenia trzech oddziałów w jeden. Takie zgrupowanie wymaga tylko tego aby wszystkie tworzące go jednostki były tego samego rodzaju, a uzyskana w ten sposób super-jednostka będzie dysponowała sumaryczną siłą wszystkich trzech oddziałów, oraz co ważne, wszystkimi promocjami jakie te posiadają.
Zmiany w grafice są dostrzegalne we wszystkich prezentowanych sreenshotach i jak na razie one wywołują chyba najwięcej kontrowersji. Mimo to zarzuty, że cywilizacja ma „dziecinną grafikę” uważam za zdecydowanie przesadzone – szczerze mówiąc jednostki czy miasta przypominają mi dość wyraźnie Cywilizację 4 z tym że grafika jest silniej stylizowana. Może się to podobać bądź nie – ale podejrzewam że po 3-4 grach przestanie się na to zwracać uwagę.
Podsumowanie
Im więcej czytam o najnowszym dziele Fraxis, tym bardziej moja nieufność zamienia się w ciekawość.
Widać, że twórcy sięgają po rozwiązania znane praktycznie ze wszystkich części serii – od uproszczeń mechaniki zbliżających grę do pierwszej Cywilizacji, przez znane z trzeciej części armie, aż po promocje czy Wielkich Ludzi z ostatniej odsłony serii.
W jednym z wywiadów przeprowadzonych jeszcze przed premierą Cywilizacji 4 Sid Meier powiedział że w grze strategicznej najważniejsze jest to abyśmy mogli podejmować znaczące decyzje. Znaczące – a nie liczne. Większa złożoność nie znaczy zawsze że gra jest lepsza – czasem wręcz przeciwnie. Mimo iż w przypadku Civilization: Revolution akcent został wyraźnie położony na lżejszą formę i większą dostępność, nie znaczy że gra będzie prosta i banalna. Mam nadzieję, że rozpoczęty w przypadku Cywilizacji 4 powrót do korzeni serii w Revolution poszedł po prostu dalej i otrzymujemy coś na kształt Cywilizacji 1 z najlepszymi rozwiązaniami z historii cyklu i w nowoczesnej oprawie audio-wizualnej i że efektem będzie gra relatywnie prosta, ale bardzo grywalna.
Łukasz „Gajos” Gajewski
NADZIEJE:
- Relikty
- Duże bonusy zamiast małych – nasze decyzje będą miały znacznie bardziej dostrzegalne efekty
- Mniej mikro zarządzania
- Mimo wszystko – grafika
OBAWY:
- Uproszczenia pójdą za daleko
- Duże bonusy – to znacznie większy problem z ich zrównoważeniem
- Czy koncentracja na multi nie będzie dokonana kosztem gry dla jednego gracza?