autor: Maciej Jałowiec
Medieval II: Total War - Królestwa - przed premierą - Strona 3
Creative Assebly zna siłę swoich gier i chętnie wydaje do nich dodatki. Pora bliżej przyjrzeć się najnowszemu z nich, zatytułowanemu Kingdoms.
Przeczytaj recenzję Medieval II: Total War - Królestwa - recenzja gry
Stałych fortów – w przeciwieństwie do zamków – nie będzie się dało zamienić w miasta, lecz z drugiej strony zapewnią one królestwu fantastyczne bazy militarne i punkty obronne. Utrzymanie wojska stacjonującego w fortach ma być wyjątkowo niskie, a grube mury i fosa (!) powstrzymają nawet olbrzymie armie przed zajęciem danej prowincji. Nic jednak nie wiadomo o ewentualnych pułapkach na wrogów, takich jak choćby wylewanie gorącej smoły na oblegających żołnierzy.
Nie powiedzieliśmy sobie jeszcze o nowych jednostkach. Spośród debiutujących rodzajów wojsk, na szczególną uwagę zasługują greccy wojownicy wyposażeni w miotacze płomieni. Jak nietrudno się domyślić, żołnierze ci będą siać potworne spustoszenie w walce na średni i krótki dystans. Ciekawie zapowiadają się także wojacy walczący po stronie plemion amerykańskich. Dysponują one specjalnym rodzajem piechoty, który posługuje się w walce... gniazdami os. Rzucenie kilku takich siedlisk owadów w grupę wrogich żołnierzy na 100% obniży ich morale. Jak wspomniałem na początku, Kingdoms dodaje do gry 150 jednostek. Może nie wszystkie będą tak pomysłowe jak miotacze płomieni i gniazd os, ale z pewnością będą one dostosowane stylistycznie do nowych kampanii – na wyprawach krzyżowych spotkamy doskonale wyszkolonych i wyposażonych rycerzy, zaś na Wyspach Brytyjskich dostaniemy pod komendę chętnych do bitki zawadiaków.

Dodatek wprowadzi również tryb hotseat, pozwalający na zabawę kilku osobom przy jednym komputerze. O ile jestem w stanie zrozumieć, jak to będzie funkcjonować na podglądzie mapy wszystkich prowincji (wszak system tur i tryb hotseat od zawsze świetnie ze sobą współgrały), to już trudno mi sobie wyobrazić prowadzenie bitwy przez dwie żywe osoby przy jednej maszynie. Dzielenie ekranu? A może zastąpienie takich potyczek symulacjami? Prawdopodobnie to drugie. Tryb multiplayer zyska również osiem nowych scenariuszy nawiązujących do kampanii dla pojedynczego gracza. Będzie je można rozgrywać w systemie jeden na jednego lub drużynowo – dwóch na dwóch.
Na zakończenie dodam, że twórcy mają wielkie plany odnośnie serii Total War, lecz na razie nie chcą jej wprowadzać na konsole nowej generacji. Dodatek Kingdoms zapowiada się naprawdę dobrze i miejmy nadzieję, że jesienią recenzenci będą mogli z czystym sumieniem wystawić mu bardzo wysokie noty.
Maciej „Sandro” Jałowiec
NADZIEJE:
- świetne jednostki i zdolności dowódców;
- dobrze zapowiadające się kampanie;
- tryb hotseat;
- mnóstwo szczegółów (zmiana religii państwowej, pertraktowanie z angielskimi baronami, kradzież technologii, itd.);
- nareszcie porządne fortyfikacje w postaci stałych fortów otoczonych fosą.
OBAWY:
- wciąż nie wiemy, jak zostaną zrealizowane bitwy między graczami w trybie hotseat;
- prawdopodobnie nie uświadczymy pułapek przy oblężeniach.