Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 31 października 2006, 12:57

autor: Artur Falkowski

Theseis - przed premierą - Strona 3

Jeżeli myślicie, że mitologia grecka sprowadza się do mitów Parandowskiego, to zapewniam was, że po zagraniu w Theseis zmienicie zdanie i odkryjecie fascynujący świat przepełniony pierwotną magią, pełen niesamowitych zdarzeń.

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Mity greckie będą podstawą do zrozumienia fabuły. Przemierzając fantastyczny świat, młodzi badacze nie raz natrafią na przeróżne potwory. Uzbrojeni w wiedzę o ich symbolice i znaczeniu, będą mogli je pokonać. Nie liczcie jednak na zacięte walki. Gra będzie przede wszystkim przygodówką. Niech was nie zmyli ani perspektywa trzeciej osoby, ani sterowanie za pomocą klawiatury. Choć takie ruchy jak bieganie, wspinanie się i skakanie będą dostępne, to raczej nie spodziewajcie się Tomb Raidera. Tutaj liczyć się mają przede wszystkim zagadki, które będzie można rozwiązać na wiele sposobów.

W prezentowanej wczesnej wersji gry poza klawiaturą wykorzystana była także myszka. Standardowo już służyła do rozglądania się. Ponadto pozwalała na interakcję z otoczeniem (lewy klawisz – badanie przedmiotu, prawy – użycie). Biorąc pod uwagę okres, jaki dzieli targi E3 od premiery, sporo może ulec zmianie.

W rasowej przygodówce nie powinno zabraknąć podziemnych labiryntów, jak widać Theseis nie odbiega od reguły.

Jeżeli chodzi o grafikę, trudno się wypowiedzieć. Póki co autorzy udostępnili zaledwie trailer (w całości opierający się na prerenderowanej animacji) oraz nieco zdjęć, będących albo screenshotami z filmiku, albo concept artami, nie dającymi rzeczywistego wglądu w grę. Sama animacja zrobiona jest na mistrzowskim poziomie, cechuje się aurą tajemniczości, a każda scenka wyreżyserowana jest ze smakiem. Towarzysząca pokazanym w niej wydarzeniom muzyka jest bardzo nastrojowa, wręcz filmowa.

Jeżeli już jesteśmy przy dźwięku, warto zwrócić uwagę, że muzyka do Theseis została w całości skomponowana i nagrana na potrzeby gry przez artystów należących do innego oddziału Track7, będącego w gruncie rzeczy niezależnym wydawcą muzycznym (Track7 Music), promującym greckich wykonawców.

Bardzo spodobał mi się fakt, że postacie w grze przemawiają swoim narodowym językiem (oczywiście są też angielskie napisy). Dla przykładu, w opisywanej przeze mnie na początku niniejszego tekstu scence chłopiec i starzec posługują się greką, podczas gdy Rzymianie i towarzyszący im zakapturzony mężczyzna używają łaciny. Robi to duże wrażenie i bardzo pozytywnie wpływa na klimat.

Przyznać trzeba, że w ostatnim czasie pojawiło się nieco gier zadających kłam przekonaniu, że gatunek przygodówek jest już martwy. Wspomnijmy choćby produkcje Benoita Sokala (Syberia I i II oraz Paradise), wnoszącego spory powiew świeżości Fahrenheita, jak również Dreamfall – kontynuację Najdłuższej Podróży czy też najnowszą część cyklu Broken Sword. Ponadto trwają prace nad niezwykle interesującymi Experience112 i Evidence: The Last Ritual. Obie gry powstają w studiach francuskiej firmy Lexis Numerique, znanej choćby z oryginalnej In Memoriam. Theseis bezapelacyjnie zalicza się do tego elitarnego grona. Gra z pewnością zainteresuje miłośników łamigłówek i starożytnych tajemnic.

Artur „Metatron” Falkowski

NADZIEJE:

  • ciekawe połączenie współczesnego świata i mitologii greckiej;
  • nieliniowa fabuła, wiele zakończeń;
  • wykorzystanie symboliki mitu w rozwiązywaniu zagadek.
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.