Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 listopada 2005, 10:40

autor: Wojciech Gatys

Scarface: Człowiek z Blizną - przed premierą - Strona 2

Bluzgający na lewo i prawo Tony Montana z twarzą Ala Pacino w eleganckim garniturze? Chyba każdy, kto widział Człowieka z blizną, chciałby wcielić się w tę postać i sprawdzić, czy włoskie buty kubańskiego zakapiora są tak wygodne, jak to widać w filmie.

A jak się w to wszystko będzie grało? Cóż – nie owijajmy w bawełnę – mamy do czynienia z klonem GTA i miejmy nadzieję, że nie będzie to kolejny Driv3r. W dość dokładnie odtworzonym Miami będziemy mogli przeprowadzać akcje przeciwko rywalom, atakować meliny wrogów, jeździć na złamanie karku szybkimi wozami i wykonywać misje, podobne do tych, jakie widzieliśmy w filmie. Krwawe starcia z policją i agencją antynarkotykową DEA skutkować będą podniesieniem poziomu respektu w przestępczym światku Florydy, a przejmowanie kolejnych sklepów i biznesów pozwoli nam jeszcze bardziej rozwijać przestępczy interes. Mieszanka biegania po mieście z M-16 w dłoni i rozbijania się ultraszybkimi samochodami sprawdziła się już nieraz, a Scarface zamierza postępować zgodnie z tradycją.

Oczywiście są pewne zmiany – nikt nie chce słyszeć o swojej grze, że jest marną podróbką. Radical Games wprowadzają nowe elementy, które brzmią raczej jak „nasza gra nie jest marną podróbką” niż „popatrzcie na te rewolucyjne rozwiązania!”. Otóż, Tony posiada wskaźnik „szalonego ataku”, który napełnia się wraz z przekleństwami, stylowo wygłaszanymi przez bohatera. Wystarczy więc odpowiednio nabluzgać wrogom, a następnie zwabić ich w ustronne miejsce, eksplodować wściekłością i wytłuc ich do nogi.

Co ciekawe, w odróżnieniu od „kontrowersyjnego” Grand Theft Auto, w Scarface: The World is Yours nie możemy zaatakować bezbronnych ludzi na ulicy. Dlaczego? Twórcy odpowiadają, że w filmie pojawia się scena, w której Tony decyduje się nie zabijać niewinnej kobiety i jej dziecka. Skoro tak, to i w grze powinien zachować ten swoisty kodeks moralny i unikać niepotrzebnych ofiar. Montana może rozsmarować na ścianie tylko tego, kto bezpośrednio go zaatakował.

Nie będzie też można szastać narkotykową – o, przepraszam – „towarową” kasą na lewo i prawo. Zanim wydamy odrobinę szmalu na nowy samochód, ciuch czy gnata, będziemy musieli zatroszczyć się o wypranie kasy w jednym z kasyn czy „legalnych” przedsiębiorstw. Trzeba jednak będzie uważać, bo każde przekazanie pieniędzy może sprowadzić nam na głowę wiele nieszczęść – DEA i FBI nie próżnują.

A co z technologią napędzającą Scarface? Radical Design korzystają ze swej przełomowej ponoć technologii streamingu, dzięki której kolejne części świata są inteligentnie ładowane do pamięci i tym samym świat może być dokładnie dopracowany, a my nie będziemy musieli przeklinać na zmorę GTA – krótki zasięg widoczności. Piękne lokacje nad oceanem i miejskie zabudowania Miami będą ponoć rozciągały się aż po horyzont.

Wściekły, bluzgający na lewo i prawo Tony Montana z twarzą Ala Pacino w eleganckim garniturze? Chyba każdy, kto widział Człowieka z blizną, chciałby kiedyś wcielić się w tę postać i sprawdzić, czy włoskie buty kubańskiego zakapiora są tak wygodne, jak to widać w filmie. Ci, którzy filmu nie widzieli, chyba też z chęcią poznają jego przygody. Pytanie tylko, czy Radical Games będą w stanie po pierwsze – stworzyć licencję godną pierwowzoru, a po drugie – i znacznie ważniejsze – stawić czoła serii Grand Theft Auto? Miejmy nadzieję, że tak, bo jeśli deweloperzy coś spartolą, to Tony Montana już się z nimi policzy. A wiadomo, że – w wolnym przekładzie – kto z nim zadziera, ten zadziera z największym twardzielem.

Wojciech „Malacar” Gatys

NADZIEJE:

  • doskonały materiał źródłowy;
  • unikatowa atmosfera i wielu fanów filmu na całym świecie;
  • prawdziwe Miami, nie „jakieśtam” Vice City;
  • spory budżet.

OBAWY:

  • marna podróbka GTA?
  • za mało nowych rozwiązań;
  • licencja filmowa... cóż...
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.