Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 1 września 2005, 12:57

autor: Rafał Kowalewski

Football Manager 2006 - test przed premierą - Strona 4

Sports Interactive, twórca FM2005, nie zasypia gruszek w popiele, ciesząc się ze zwycięstwa nad rywalami, tylko w pocie czoła pracuje nad kolejną wersją gry, zgodnie z ustaloną nomenklaturą oznaczoną numerem 2006.

Wykres rozwoju umiejętności zawodnika.

Kiedy już przedrzemy się przez zawiłości treningowe, czas na ustalenie taktyki. Zanim zaczniemy analizować nowości w samym module taktycznym, trzeba powiedzieć o zmianach na ekranie zawodnika. Poza możliwością podglądu efektów treningów, pojawiła się jedna nowa zakładka, a inna zmieniła swój wygląd, dzięki czemu teraz można dużo więcej się z niej dowiedzieć. Pierwsza z nich to zakładka ‘positions’, na której widzimy, na jakich pozycjach dany gracz czuje się najlepiej, a także, na jakich jest w stanie sobie poradzić. Poza tym tutaj widzimy którą nogą się posługuje dany piłkarz, a także jakie jest jego ulubione zagranie. Wykorzystanie tych informacji daje nam dużo większą możliwość ustawiania danego piłkarza na boisku i wykorzystania jego naturalnych predyspozycji.

Zakładka, która istniała w poprzedniej wersji, lecz uległa tutaj znaczącemu przeobrażeniu obrazuje formę zawodnika. W porównaniu z FM2005, gdzie forma była po prostu prezentacją statystyk z ostatnich spotkań uzupełnioną o notę z meczu i zdobyte weń bramki, tutaj otrzymujemy dużo większą wiedzę. Poza obecnymi już wcześniej statystykami, dysponujemy wykresem not z ostatnich spotkań, zagregowanymi statystykami, które możemy przeanalizować pod kątem rozgrywek, w jakich dany piłkarz brał udział.

Ekran preferowanych pozycji danego gracza.

Wróćmy jednak do modułu taktycznego. Ten – że użyję utartego frazesu – na pozór wygląda tak jak w FM2005, lecz znów clou polega na szczegółach. Pojawiły się trzy całkiem nowe, za to bardzo istotne opcje.

Pierwsza z nich – ‘target man’ dotyczy gry na środkowego napastnika. Napastnicy różnią się stylem gry i w tej opcji wybieramy, w jaki sposób będziemy nań grać. Do wyboru mamy możliwość grania wysokich piłek (np. Jan Koller), granie piłki do nogi, dając napastnikowi możliwość dryblingu (np. Ronaldo) czy wysyłanie prostopadłej piłki, do której napastnik będzie musiał dobiec (np. Michael Owen).

Druga opcja, która jest novum w stosunku do FM2005, to możliwość zamiany zawodników pozycjami. Jest to stosowane bardzo często chociażby w polskiej reprezentacji, kiedy to lewy i prawy pomocnik zmieniają się podczas meczu pozycjami. Oczywiście nie ma tu ograniczeń, jacy zawodnicy mogą się ze sobą wymieniać. Teoretycznie nie ma przeciwwskazań, by snajper zmieniał się w trakcie meczu ze środkowym obrońcą.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?
Analizujemy Escape from Tarkov – czy The Division ma się czego obawiać?

Przed premierą

Podczas gdy wszyscy sugerują ucieczkę, my wracamy do Tarkova, by przeanalizować wysyp informacji na temat tej gry. Informacji wskazujących na produkt imponujący w wielu aspektach, ale i coraz bardziej niszowy, coraz mniej przystępny dla większości graczy.