Sudden Strike 3: Arms for Victory - zapowiedź - Strona 3
„Sudden Strike 3” powinien przypaść do gustu miłośnikom współczesnych strategii. Doświadczonych graczy mogą niepokoić zapowiadane uproszczenia, aczkolwiek mile podnieca fakt, że walki w SS3 będą rozgrywały się na jednej OGROMNEJ mapie.
Przeczytaj recenzję Sudden Strike 3: Arms for Victory - recenzja gry
Oprócz typowych oddziałów w grze mają się również pojawić mniej znane rodzaje jednostek występujących w tym przedziale czasowym. Autorzy gry nie zdradzają jednak zbyt wielu szczegółów na ten temat. Sądzę jednak, iż można spać spokojnie. Na fikcyjne oddziały, których obecność mogłaby zburzyć równowagę rozgrywki nie ma co raczej liczyć. W przeciwieństwie do swoich poprzedników Sudden Strike będzie zaopatrzony w warstwę ekonomiczną, która nie będzie jednak zbyt rozbudowana. Chodzi zapewne o to, aby działania wojenne pozostały na pierwszym miejscu zainteresowań grającego. Dobrze rozwinięta ekonomia pozwoli lepiej przygotować armię do kolejnych starć. W grze pojawi się również możliwość tworzenia mniej lub bardziej rozbudowanych systemów obronnych. Na większą ilość informacji będziemy musieli niestety poczekać.

Kolejnym elementem, który doczeka się licznych usprawnień, będzie sztuczna inteligencja komputerowych przeciwników. W tym przypadku można nawet powiedzieć o pewnej rewolucji, autorzy SS3 zamierzają bowiem całkowicie zrezygnować ze znanych z poprzednich odsłon serii zachowań opartych na konkretnych skryptach. AI wroga ma teraz na bieżąco analizować poczynania gracza i błyskawicznie na nie reagować. Komputerowi oponenci wykorzystają również wiedzę otrzymaną dzięki zakrojonym na szeroką skalę działaniom szpiegowskim. Równie istotną rolę odegra rekonesans i to po obu stronach konfliktu. Wielu graczy ucieszy też zapewne to, iż komputer ma grać korzystając z zasad fair-play. Nie wiem jak Was, ale mnie szczególnie irytują sytuacje, w których sztuczna inteligencja dopuszcza się mniej lub bardziej widocznych oszustw.
Sądzę, iż elementem, na który większość współczesnych graczy zwróci szczególną uwagę będzie oprawa wizualna zapowiadanej strategii. W Sudden Strike nareszcie będziemy mieli okazję nacieszyć się pełnym trójwymiarem i to w wyjątkowo interesującym wydaniu. Zapowiadana strategia będzie pierwszym produktem powstałym na zupełnie nowym enginie o nazwie Next7. Czym takim silnik ten może się wyróżniać? Przede wszystkim wspomnianymi już wielgachnymi mapami, na których będą rozgrywane kolejne starcia.
Sympatyków serii z pewnością zainteresuje również fakt pozostawienia interaktywnego otoczenia. W Sudden Strike 3 będziemy nie tylko mogli burzyć obiekty, ale i wpływać (zapewne w ograniczonym stopniu) na ukształtowanie powierzchni. Engine będzie w stanie jednocześnie wyświetlać ogromne połacie terenu. Miejmy tylko nadzieję, iż nie wpłynie to w znaczący sposób na wymagania sprzętowe końcowego produktu. O takich „drobiazgach” jak woda generowana przy użyciu technologii Pixel Shader, czy dynamiczne oświetlenie i cieniowanie nie warto nawet szerzej wspominać. Niemal każdy wydawany obecnie tytuł zaopatrzony jest bowiem w te elementy. Pomimo zastosowania pełnego trójwymiaru operowanie poszczególnymi jednostkami ma przebiegać w bezproblemowy sposób. Stanie się tak za sprawą nie tylko wspomnianego już interfejsu, ale i kamery, którą będzie można ustawić w dowolnej pozycji. Gracz w przeciągu kilku sekund będzie mógł przejść z widoku pojedynczych jednostek na podgląd umożliwiający kontrolę całej posiadanej armii.
Sudden Strike 3 powinien przypaść do gustu miłośnikom współczesnych strategii. Doświadczonych graczy mogą niepokoić zapowiadane uproszczenia (szczególnie interfejsu), aczkolwiek osobiście sądzę, iż produkt ten będzie w stanie zadowolić osoby o różnym stopniu zaawansowania. Data oficjalnej premiery jest jak na razie owiana tajemnicą. Pozostaje mieć nadzieję, iż w najnowszą odsłonę kultowej serii zagramy jeszcze w tym roku...
Jacek „Stranger” Hałas