Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 marca 2001, 14:45

autor: Andrzej Jerzyk

Sid Meier's Civilization III - przed premierą - Strona 2

Szykuje się wielki “powrót mistrza”! Sid Meier wraca z trzecią częścią gry strategicznej wszechczasów. Dotychczasowe odsłony cyklu sprzedano w ponad 4-milionowym nakładzie, teraz konta programistów Firaxis znowu zanotują spory przypływ gotówki.

Co nowego na pewno zobaczymy w Civilization 3? Gra jest jeszcze w dość wczesnym stadium produkcji i Firaxis nie chce ujawniać na razie zbyt wiele szczegółów. Jednak to, co zostało ujawnione, pozwala wierzyć w ich motto przy produkcji tej gry – „stworzyć najlepszą grę strategiczną jaką kiedykolwiek widziałeś” (chociaż kto dziś nie zapowiada stworzenia „najlepszej” gry w swoim gatunku ?).

Walka

Mimo faktu że Sid Meier, opracowując serię Civilization, nie miał zamiaru stworzyć gry skupiającej się na prowadzeniu wojny, jego dziecko de facto taką grą się stało. Mało kto przecież kończył grę przez pokojową koegzystencję z sąsiadami. Chyba dlatego, że gra taka była po prostu troszkę nudnawa. Zdając sobie z tego sprawę, Firaxis zapewnia, że nowa odsłona tej gry zapewni nam pod tym względem całkiem nowe doznania. Jak wiadomo Civilization jest grą strategiczną podzieloną na tury (chwała Bogu !). W grach tego typu system prowadzenia walki jest o wiele łatwiejszy, gdyż nie musimy wykonywać nerwowych ruchów myszką w celu wydania polecenia naszym jednostkom, tylko spokojnie (z nieograniczonym czasem na kontemplację każdego posunięcia) wskazujemy swojej armii cele ataku. Autorzy gry wymieniają kilka nowości w stosunku do poprzedniczek:

- dostaniemy możliwość tworzenia wybitnych dowódców, którzy wraz z kolejnymi wygranymi potyczkami będą zdobywać doświadczenie, będąc dzięki temu w stanie odmienić bieg historii na naszą korzyść.

- zmienione zostaną zasady „stref kontroli” – teraz byle falanga nie wystarczy, by wrogie wojsko nie mogło dostać się pod mury twojego miasta. Zwiększone zostanie w ten sposób znaczenie jednostek bardziej mobilnych i zdolnych do prowadzenia ostrzału na odległość.

- wprowadzona zostanie podobna do Call to Power funkcja bombardowania. Katapulty, artyleria czy okręty wojenne będą miały możność ostrzeliwania fortyfikacji wroga, co umożliwi znaczne uszczuplenie sił przeciwnika przed ostatecznym uderzeniem na jego pozycje.

Dyplomacja

Jak już wspomniałem, dyplomacja odegrała nieocenioną rolę w historii naszej cywilizacji. Pomogła uniknąć wielu wojen, doprowadziła do rozwoju naukowego i kulturalnego wielu narodów. Niestety, we wcześniejszych częściach tej gry, rola dyplomacji ograniczała się raczej do wypowiedzenia wojny, ewentualnie zawarcia sojuszu czy wymiany wynalazków lub map świata. Civilization 3 ma pod tym względem cechować o wiele większe zróżnicowanie. Twórcy gry, nie chcąc rezygnować z prostoty obsługi wcześniejszego systemu dyplomacji, postanowili umieścić w grze dyplomację „dwupoziomową”. Zabieg ten ma na celu przyciągnięcie do gry młodszych graczy, którzy mogliby nie poradzić sobie z tajnikami stosunków międzynarodowych. Dla nich wystarczyć ma „dyplomacja poziomu pierwszego” podobna do tej z gier już nam znanych. Bardziej wymagający gracze będą mogli zagłębić się w zaawansowane opcje dyplomatyczne, które mają pozwolić na każdą, nawet najbardziej niecodzienną, wymianę z innymi krajami. Nie będzie więc już stanowić żadnego problemu złożenie oferty typu: „za zerwanie sojuszu z Chinami i 300 sztuk złota zgodzimy się oddać wam naszą wiedzę o elektryczności i trzy dywizje pancerne”. Handlować będzie więc można złotem, wynalazkami, sojuszami, mapami, miastami, jednostkami i dobrami naturalnymi.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.