Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 lutego 2005, 10:28

The Settlers: Dziedzictwo Królów - testujemy przed premierą - Strona 5

O „The Settlers: Heritage of Kings” napisano już wiele rzeczy. Starzy fani odsądzają nowych „Osadników” od czci i wiary, tymczasem najnowsza produkcja firmy Blue Byte zwyczajnie zachwyca...

Wykonanie

Można długo pisać o wspaniałych budynkach, zmianach pogody (nie bez wpływu na środowisko, np. w zimie zamarzają rzeki), świetnie zrealizowanych mapach, a także wielu innych czynnikach wpływających dodatnio na doznania estetyczne. Jestem w stanie zrozumieć, że fani przyzwyczajeni do widoku izometrycznego dostają torsji na samą myśl o „pełnym trójwymiarze”, ale nie czarujmy się, już dawno trzeba było dokonać drastycznych zmian w wyglądzie gier z tej serii i wreszcie odważono się wykonać krok naprzód. Projektantom z Blue Byte nie można nic zarzucić, gra jest po prostu piękna, a dowiedzą się o tym wszyscy Ci, którzy mają na pokładzie swoich komputerów przyzwoite karty graficzne. Jedyna wada to ograniczona praca kamery: widok można obrócić tylko do pewnego stopnia, zupełnie jak w WarCraft III: Reign of Chaos. „Zoom” jest natomiast bez zarzutu, można przypatrzeć się zarówno walczącym jednostkom z bliska, jak i oddalić kamerę w taki sposób, aby objąć wzrokiem całą wioskę.

Osobną sprawą jest kwestia dźwięku. W otrzymanej, testowej wersji gry wszystkie ścieżki wokalne nagrane były w języku Goethego, którego prywatnie nie znoszę, dlatego musiałem je jak najszybciej wyłączyć. Przykro mi, ale deklamowane piskiem „Ja!” jako potwierdzenie wydanego polecenia, może doprowadzić do obłędu nawet najbardziej obojętnego na wszystko gracza. Zupełnie inaczej przedstawia się muzyka. Jest krótko mówiąc wspaniała. Spokojne motywy bez trudu kojarzą się z poprzednimi odsłonami gry i wprawiają we wspaniały nastrój średniowiecznej krainy. Do walki zagrzewają nas natomiast monumentalne hymny, podnoszące ducha bojowego. The Settlers: Heritage of Kings jest wart grzechu dla samego soundtracka, z którym zresztą nie rozstaje się od chwili zakończenia zmagań w kampanii.

Kopalnia pomoże szybciej wydobywać glinę.

Konkluzja

Najnowsza produkcja firmy Blue Byte zachwyciła mnie. Prawdę mówiąc żałuję niezmiernie, że niemieccy programiści udostępniając nam wersję testową ograniczyli ją raptem do siedmiu misji – po ich ukończeniu wciąż chciałem delektować się wspaniałym światem nowych, lepszych „Osadników”. Podobnie, jak w przypadku wielu z Was, mój kontakt z serią ma długie korzenie, ale po niezbyt entuzjastycznych zapowiedziach (także na łamach naszego serwisu) nabrałem lekkiego dystansu do nadciągającego wielkimi krokami następcy. Okazuje się, że zupełnie niepotrzebnie – chociaż kilka nowości niekoniecznie przypadło mi do gustu, uważam The Settlers: Heritage of Kings za duży krok naprzód i za żadne skarby świata nie sprowadzę tej gry do lapidarnego stwierdzenia, że to „kolejny, zwykły RTS”.

Oczywiście ortodoksi wiedzą już swoje – wszak mogli wyciągnąć pewne wnioski po opublikowanym stosunkowo niedawno programie demonstracyjnym. Nie mam zamiaru na siłę przekonywać kogoś do swoich racji, jak dla mnie jest to po prostu jeden z najciekawszych produktów 2005 roku.

Krystian „U.V. Impaler” Smoszna

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.