Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 2 lutego 2001, 17:01

autor: Mateusz "Gabriel Angel"

Dungeon Siege - przed premierą - Strona 2

Dungeon Siege to jedna z tych gier, które wzbudzają duże emocje. Na pokazach E3 okrzyknięto ją jedną z najbardziej oczekiwanych gier z gatunku RPG w roku 2001.

Przeczytaj recenzję Dungeon Siege - recenzja gry

W czasie naszej podróży będziemy mogli werbować nowych członków do naszej drużyny ( tzw. NPC – czyli postaci sterowanych przez komputer ) aż do magicznej liczby 10 i każdą z osobna będzie można kontrolować. Postaci te, nie mają tak rozbudowanych charakterów jak w np. Baldurs Gate 2. Nie ma między nimi żadnych kłótni, żadnych osobistych wendet, nie zachodzi między nimi interakcja. Trochę to ujmuje grze jako przedstawicielowi RPG ale nie przejmowałbym się tym zbytnio. W końcu to nie kolejna telenowela osadzona w świecie fantasy, produkcji Shire, tylko gra RPG z elemntami strategicznymi. I choć nasi towarzysze wydawać się mogą bezbarwni, wcale tak nie będzie. Bystrzy i inteligentni, a w swoim fachu czuć się będą jak ryba w wodzie. NPC, którzy do nas dołączą, będzie można rozwijać jak własną postać.

System rozwoju postaci jest klasyczny i opiera się na umiejętnościach. Oznacz to, iż postać będzie się najszybciej rozwijać, gdy będziemy używali danej umiejętności, np. walka mieczem; im więcej walczysz, tym lepiej to robisz. Są trzy główne umiejętności : walki, łucznictwa i magii. Jeśli chodzi o magię to do wyboru będą dwie szkoły magii: ofensywna i defensywna. Dzięki unikatowym zdolnościom silnika DS, każdy czar wyglądać będzie inaczej. Będzie można także zabawić się w nekromancję i ożywić parę potworów, by walczyły po naszej, dobrej stronie. W systemie magii zaintrygowała mnie jeszcze jedna rzecz, a mianowicie – tworzenie własnych czarów. Gdy nasza postać będzie już wystarczająco wyszkolona w kanonach magii, możliwe będzie łączenie dwóch szkół i poszczególnych czarów. Wiele gier zapowiadało taki system ale chyba jeszcze żadnej nie udało się tego dobrze zrobić.

Wracając do przeciwników. Jest na razie grubo ponad 80 rodzajów potworów, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Ta liczba do czasu premiery na pewno ulegnie zmianie ( sądząc po pracy jaką w tą grę wkładają autorzy ) na lepsze. Równie istotny jak wygląd, jest ich ”mózg”, czyli inteligencja. Ta ma być pierwszej klasy. Potwory będą się chować, zabierać oręż martwym, zastawiać pułapki oraz zwoływać posiłki. Dużą rolę odgrywać będzie taktyka naszych posunięć. Gdzie ustawić łuczników, czy zrobić zasadzkę wojownikami itp. W końcu, to gra z elementami strategicznymi.

O grafice nie trzeba dużo pisać. Wystarczy spojrzeć na zdjęcia. Kamera będzie obracalna o 360 stopni z efektami zoom’u włącznie, a naszego bohatera widzieć będziemy od tyłu ( TPP ). Silnik graficzny wykorzystywać będzie wszystkie nowinki technologiczne jakie tylko możemy sobie wyobrazić. Ruchy postaci i potworów zostały zaprojektowane w nowym systemie animacji, wymyślonym na potrzeby tej gry. Ponoć wyglądają bardzo realistycznie i nie odbiegają płynnością oraz naturalnością ruchów od animacji motion-capture.

Wiele jeszcze można by pisać o Dungeon Siege, np. o rozbudowanym trybie wieloosobowym, o poszczególnych efektach specjalnych, o towarzyszącym grze systemie dnia i nocy czy o zapowiedziach możliwości własnego teksturowania świata. To wszystko wygląda jak na razie pięknie i zapewne, pięknie będzie pograć w tej majstersztyk. Zastanawia mnie tylko jeden fakt. Dlaczego programiści nie podają wymagań sprzętowych ? I tak, zastanawiając się nad tym, przypomniała mi się jedna gra, która miała ambicje, podobnie jak DS, zostać jednym wielkim, żyjącym światem – Ultima IX. Mam nadzieję, że z moich obaw nie spełni się nic, bo szkoda byłoby oglądać pokaz slajdów zamiast cieszyć się grą. Panowie z Gas Powered Games – trzymam za was kciuki !

Gabriel Angel

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Elveon - przed premierą
Elveon - przed premierą

Przed premierą

Gods: Kraina Nieskończoności nie było może wielkim hitem, ale też nie było kompletną porażką. Czy to samo, słowiańskie spojrzenie na RPG, wsparte silnikiem Unreal 3 i kilkoma dobrymi pomysłami, może przynieść Elveonowi sukces?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.