Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 12 lutego 2004, 12:42

autor: Borys Zajączkowski

Manhunt - przed premierą - Strona 3

Kolejna, po trzech częściach serii GTA, brutalna propozycja firmy Rockstar. Zalicza się do modnego obecnie gatunku - stealth/action. Jednakże już na wstępie należy stanowczo zaznaczyć, iż poziom brutalności jaki reprezentuje Manhunt to nowa "jakość"...

Przeczytaj recenzję Manhunt - recenzja gry

W zabijaniu ofiar najbardziej przejawia się filmowy aspekt poczynań Casha. Nieświadoma niebezpieczeństwa ofiara patrzy się w nie tę stronę, z której skrada się gracz. Ten podchodzi do niej od tyłu i wyciąga wybraną broń, po czym zadaje cios, a rozstawione wszędzie wokoło kamery filmują egzekucję z kilku kątów naraz. Albo inaczej. Przed zadaniem ciosu Cash odczekuje trzy sekundy, by zebrać w sobie ciut więcej siły, wówczas jego ofiara ginie w okrutny, wynaturzony sposób. Publiczność szaleje, Reżyser jest zadowolony. Albo inaczej. Cash odczekuje pięć sekund przed zadaniem ciosu... Publiczność przed telewizorami rzyga, a Amnesty International występuje o globalne wprowadzenie kary śmierci za używanie brzydkich słów.

Od strony graficznej spodziewać się należy poziomu zbliżonego do tego, który prezentowało „Vice City” – ta sama firma, ten sam engine. Różnice wynikają z nieco innych zastosowań i innego klimatu, który firma Rockstar Games starała się uzyskać – zamiast otwartych przestrzeni, mroczna, gęsta, klaustrofobiczna atmosfera osaczenia. Zamiast ruchliwych ulic pławiących się w słońcu lub spowitych blaskiem księżyca, zacienione zaułki i zakamarki. Jednak dzięki temu, że wzrok gracza nie będzie sięgać horyzontu możemy się spodziewać precyzyjniejszych obiektów, większej liczby polygonów oraz wyrafinowanej gry świateł i cieni – tego wszystkiego, co każdy skrytobójca z pewnością doceni.

Dopieszczona grafika, precyzyjne udźwiękowienie, grywalne reguły eliminowania przeciwników oraz kontrowersyjny temat, który podejmuje „Manhunt” każą spodziewać się dobrej gry. Jednej z tych produkcji, które mieć będą wszelkie dane po temu, by stać się hitem, a jej autorom zapewnić utrzymanie na długi czas. Niezależnie jednak od jej przyjęcia przez graczy, niewątpliwie wraz z jej pojawieniem się zapewne znowu rozgorzeje dyskusja na temat szkodliwości gier komputerowych, ich wynaturzenia i poziomu zawartego w nich okrucieństwa. Przyznam się, że uważam, że to dobrze. Może w końcu – nie za tym, to za następnym razem – doczekamy się w naszym kraju ustawy i idącej za nią instytucji, która egzekwowałaby kategoryzację wiekową gier komputerowych, by i starsi gracze byli zadowoleni i żaden dziewięciolatek na komunię „Manhunta” nie dostał.

Borys „Shuck” Zajączkowski

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.