Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 3 grudnia 2003, 13:44

autor: Filip Dąbrowski

Armed & Dangerous - przed premierą - Strona 2

Armed & Dangerous to kolejny projekt pracowników firmy Planet Moon Studios, twórców nietuzinkowej gry Giants: Citizen Kabuto. Jest to pozycja łącząca mnóstwo dynamicznej akcji z elementami strategicznymi, zrealizowana w pełni trójwymiarowej grafice...

Przeczytaj recenzję Armed & Dangerous - recenzja gry

Właśnie - broń. Tutaj twórcy mają dołożyć wszelkich starań, by efekty używania przez nas arsenału różnych, wszechstronnych zabawek były aż nadto widoczne na rozległych mapach, stanowiących miejsce naszych zmagań. Spośród najciekawszych typów broni wymienić należy chociażby pukawkę zwaną Topsy-Turvy, której jednorazowe użycie ma dosłownie wywracać do góry nogami cały otaczający nas krajobraz, a przeciwników znajdujących się w polu rażenia odsyłać do wieczności. Do naszej dyspozycji oddane zostaną także różnego rodzaju karabiny, w tym snajperskie (posiadający największy zasięg Cyclops Sniper Rifle); broń rakietowa (Vindaloo Rocket Launcher) czy chociażby zdalnie detonowane ładunki wybuchowe, które możemy podkładać w dowolnym miejscu, powodując np. zawalenie się jakiejś jaskini lub powstanie sporego krateru w ziemi. Jak już wspominałem, oprócz "ręcznych" broni, do dyspozycji będziemy mieć ciężki sprzęt bojowy, m.in. działko Forge Cannon oraz Gun Turret. Wszystko to ma jednak małe znaczenie wobec broni ostatecznej - Land Shark Launcher. Wyobraźcie sobie, że w Waszą stronę zmierza cały oddział przeciwników, aż tu nagle spod lodu wyłania się lądowy rekin, dzięki swej wielkiej paszczy zdolny za jednym zamachem pożreć nawet kilku uzbrojonych po zęby facetów. Wrogowie nie pozostaną jednak dłużni i podczas wędrówek musimy się liczyć z tym, że czasem i my wpadniemy w taką pułapkę. Poza tym niektóre rekiny żyją pod lodem, niezbyt zainteresowane czymś poza własnym spokojem, i jeśli przeszkodzimy im w drzemce, może być gorąco.

Urozmaicony arsenał będziemy wykorzystywać oczywiście do oczyszczania sobie drogi z natrętnych przeciwników. Tych w grze napotkamy naprawdę wielu, poczynając od zwykłych żołnierzy i kierujących oddziałami kapitanów (zdolnych do wydawania bardziej zaawansowanych rozkazów, np. oskrzydlanie czy użycie granatów), aż po potwory, podobne do lądowych rekinów i roboty, takie jak nasz Q1-11, w tym Q1-12 - jego ulepszona wersja. Walka będzie się toczyć głównie na ośnieżonych, pokrytych lodem terenach, nie zabraknie jednak bardziej żywych krajobrazów: lasów, puszczy czy palonej słońcem pustyni.

Armed & Dangerous działa na udoskonalonym engine Giants: Citizen Cabuto. Ulepszenia, jakie w ciągu trzech lat wprowadzili twórcy, widać dokładnie na screenach. Ogromne, rozległe przestrzenie nadają się zarówno do przedstawiania typowych dla RTS-a zmagań wielu jednostek, jak i walki oraz eksploracji terenu charakterystycznych dla gier akcji. Zerwano naturalnie z obiektami typu sprite - teraz każdy model postaci, budynku czy otoczenia wykonany jest w pełnym 3D. Do plusów silnika należy zaliczyć także realistyczny system kolizji obiektów i zniszczeń, powodowanych przez użycie niektórych broni. Wszystko to przyprawione zostało wsparciem dla najnowszych technologii kart graficznych, takich jak Bump Mapping, Pixel Shadding itd.

Wszystko to, przyprawione sporą dozą co najmniej tak dobrego, jak w Giants humoru, ma zapewnić grze sukces na miarę poprzednika. I trzeba obiektywnie stwierdzić, że są ku temu spore szanse - dynamika gry akcji w połączeniu z widocznym tu i ówdzie aspektem RTS już raz się sprawdziła i znając poważne podejście panów z Planet Moon Studios do sprawy, teraz może być podobnie. Czekamy więc z niecierpliwością, zwłaszcza że gra ma być dostępna jeszcze przed Gwiazdką.

Filip „Tensor” Dąbrowski

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.