Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 24 sierpnia 2021, 20:30

Z Forza Horizon 5 wśród zwierząt - dokąd zmierza gatunek gier wyścigowych? - Strona 2

Forza Horizon 5 zapowiada się na świetną grę w swoim gatunku – ale również przez to, że nie ma godnej konkurencji. A co by było, gdyby rywalizacja w tym segmencie była duża? Jakie nowości musiałby wprowadzać gry wyścigowe, by zdobyć uznanie graczy?

Gdyby tylko można było zawiesić drzewko zapachowe…

Kwestię zbierania samochodów i ich tuningu w grach wyścigowych twórcy mają już w małym palcu. Mocno lekceważonym (i moim zdaniem niedocenionym) elementem jest jednak wygląd i personalizacja wnętrz wozów. Nigdzie nie znajdziemy wytartej, mocno używanej tapicerki, rys i kurzu na desce rozdzielczej. Nie pobawimy się też zestawem car audio i nawigacji, używając faktycznie służących do tego przycisków na środkowej konsoli, co w pewnym sensie było jedną z atrakcji stareńkiego Lotusa na Amidze.

To zapewne efekt popularności korzystania przez graczy z widoku zza samochodu, w którym starannie wykonane kokpity nie mają żadnego znaczenia. Swoje robi też trudność ewentualnej obsługi przycisków na desce rozdzielczej przy pomocy pada, co wyszło na jaw przy okazji xboksowej wersji Microsoft Flight Simulatora. Jeśli jednak gra oferuje widok zza kierownicy, odtworzone deski rozdzielcze, to może warto uzupełnić to o choćby minimalną możliwość personalizacji i interakcji?

Czy będzie jakiś łatwy poziom trudności dla naszych pociech?

Tak, mamy nowy poziom trudności. Nazywa się „Turysta” i jest prostszy od tych, które były poprzednio. Pozwala po prostu zwiedzać świat gry i wygrywać. Powinien umożliwić ukończenie gry niezależnie od umiejętności, jakie się posiada. Pracujemy również nad nowymi asystami w prowadzeniu, by uczynić grę łatwiejszą, czy to dla dzieci, czy każdego początkującego gracza, który może odczuć, że prowadzenie samochodu wymaga nieco wprawy.

Mike Brown – creative director, Playground Games

Mój dom moim garażem

W ostatniej odsłonie seria Forza Horizon zahaczyła o terytorium należące do tej pory do dawno nieoglądanego cyklu Test Drive Unlimited. Chodzi oczywiście o personalizowanie wyglądu kierowcy i kupowanie domów. Nie wiemy jeszcze, jakie ulepszenia czekają nas na tym polu w „piątce” – wiadomo na pewno, że znowu będziemy mogli nabywać domy rozsiane po mapie i oglądać przy nich posiadane samochody. Prawdopodobnie nie ujrzymy tu jeszcze żadnej rewolucji, ale kluczowe jest właśnie słowo „jeszcze”. Zapowiedziano przecież kolejną odsłonę Test Drive Unlimited, która powróci po latach i być może namiesza w gatunku.

Do tej pory Forza Horizon w moim odczuciu trochę słabo podchodziła do tematów „okołowyścigowych”, koncentrując się na masie bezwartościowych ubranek dla awatara gracza, efektach automatu z kasyna i domach, przed którymi mógł stać tylko jeden samochód z kolekcji. Test Drive Unlimited Solar Crown – nawet jeśli od razu nie zrobi tego lepiej – zawsze może wnieść trochę zdrowej konkurencji. Liczę, że da powody i motywację do stworzenia w Forzy Horizon naprawdę wciągającej i oferującej mnóstwo możliwości otoczki związanej z posiadaną kolekcją samochodów.

Czy będzie możliwość podlinkowania muzyki od innych dostawców, np. Spotifya?

Nie mogę nic powiedzieć na temat Spotifya, nic w tym momencie. Nie mogę też na razie potwierdzić pełnej listy piosenek z soundtracku.

Mike Brown – creative director, Playground Games

Czas na prawdziwą „motoewolucję”

Jestem pewien, że ewolucja gier wyścigowych nie musi ograniczać się tylko do jakości grafiki i liczby samochodów do zebrania. Po perypetiach z serią Need for Speed widać, że receptą na pewno nie jest sensacyjny wątek fabularny. Być może do ideału zbliżyłoby się połączenie Forzy Horizon z Test Drive Unlimited w świecie z The Crew i zaludnionymi miastami z Drivera: San Francisco? Czy taka gra jest możliwa do stworzenia na obecną, next-genową generację z hiperszybkimi dyskami SSD i opcją wykorzystania danych z chmury? Osobiście liczę na to, że premiera TDU: Solar Crown trochę rozrusza ten gatunek i zmusi twórców do większej kreatywności. Póki co, miejmy nadzieję, że przyszłe gry wyścigowe z otwartym światem będą oferować dużo więcej nowinek, a nie tylko kolejną mapę i lepszą grafikę.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

TWOIM ZDANIEM

Jaki typ gier wyścigowych preferujesz?

Skomplikowane, realistyczne symulatory pokroju rFactor, GTR.
8,5%
Poważne serie, takie jak Gran Turismo czy Forza.
29,7%
Tytuły zręcznościowe typu Need For Speed: Hot Pursuit, Trackmania 2.
35,4%
Mario Kart i inne samochodówki z humorem.
3,5%
Nie gram w gry wyścigowe.
22,8%
Zobacz inne ankiety
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.