Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 6 lutego 2003, 12:03

autor: Andrzej Jerzyk

Galactic Civilizations - zapowiedź

Gra strategiczna rozgrywana w systemie turowym, w której wcielamy się w głównodowodzącego rasy ludzkiej stojącego przed zadaniem eksploracji i podboju nieznanych obszarów przestrzeni kosmicznej.

Przeczytaj recenzję Galactic Civilizations - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Strategie, których akcja osadzona jest w kosmosie, to gatunek bardzo wyraźnie eksploatowany przez programistów. Gier tego rodzaju wychodzi na rynek tak wiele, że nie sposób wprost nadążyć za kolejnymi produktami zalewającymi sklepy. Pozostaje więc zadowolić się tymi najlepszymi, ale skąd wiedzieć co jest najlepsze ? Zazwyczaj kierujemy się znaną marką, przez co taki Master of Orion 3 stał się przebojem dawno zanim podano jeszcze datę jego wydania. Jednak nie zawsze jest tak, że bogata historia tytułu jest konieczna, by zaufać nowej grze. Galactic Civilizations, bo o tej grze będzie tu mowa, nie jest tytułem nowym, jednak sława pierwszej odsłony tej gry wydanej w 1994 roku, nie może się równać popularności swego największego konkurenta, czyli serii Master of Orion. Dziewięć lat temu gra szokowała choćby oprawą graficzną, gdyż rozdzielczość 1024x768 w 16.8 miliona kolorów na pewno nie była wtedy codziennością. Dziś jest już trudniej wyróżnić się turowej grze strategicznej jakąś fenomenalną i efekciarską oprawą, dlatego większy nacisk z konieczności kładzie się na merytoryczną zawartość gry.

A w Galactic Civilizations zawartość ta jest zupełnie przyzwoita, żeby nie powiedzieć interesująca. Zacznijmy od tego, że rzeczownik „civilizations” w tytule nie znalazł się przypadkowo. Gra w wielu płaszczyznach przypomina Meierowskie Civilization, oczywiście zmodyfikowane odpowiednio do „kosmicznych realiów”. Naszym zadaniem jest kontrola ludzkiej cywilizacji począwszy od roku 2178, kiedy to następuje w naszej historii przełom technologiczny – odkrycie nowej metody ultra-szybkiego transportu umożliwia pokonywanie olbrzymich dystansów w stosunkowo krótkim okresie czasu. Jak łatwo się domyśleć, konsekwencją tego faktu jest błyskawiczna kolonizacja kosmosu i... napotkanie innych cywilizacji. Ziemscy kolonizatorzy zajmują coraz to większe obszary, odszukują złoża galaktycznych bogactw naturalnych i rozszerzają wpływ ziemskiej kultury.

Jednak naszym zadaniem nie będzie tylko kontrola owej ekspansji. Odpowiadać będziemy też (a może nawet przede wszystkim) za utrzymanie w ryzach naszej społeczności i sprawowanej nad nią władzy. W Galactic Civilizations jest pod tym względem o wiele mniej przyjemnie niż w innych grach tego typu. Nasi podwładni mają swoje myśli i nastroje, mają też siłę by usunąć niechcianego przywódcę od władzy. Ale konkretnie – na Ziemi działają ugrupowania polityczne, z którymi musimy się liczyć. Nasza władza jest bowiem uzależniona od wyników głosowań w Senacie, w którym zasiadają przedstawiciele szeregu partii. Dodatkowo, poparcie danej frakcji oznacza dla nas jakąś premię, przykładowo ugrupowanie Federalistów zwiększa nasze dochody i produkcyjność, Pacyfiści zwiększają wpływ naszej dyplomacji, Populiści natomiast zyskują nam przychylność obywateli. Ugrupowań jest o wiele więcej, jednak nigdy nie uda nam się oczywiście zapewnić sobie poparcia wszystkich. Czy to nie nazbyt skomplikuje i tak już trudną grę ? Chyba nie – ograniczenie absolutyzmu naszej władzy w strategiach turowych to chyba najważniejsza materia, której naruszenia dotychczas unikano. Prawdopodobnie ze względu na brak pomysłów na rozwiązanie tej kwestii. Czy ten z Galactic Civilizations okaże się dobry ? Będziemy musieli przekonać się sami.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?