Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Of Kings and Men Przed premierą

Przed premierą 7 września 2016, 13:45

autor: Michał Pajda

Of Kings and Men - gramy w kolejnego klona gry Mount & Blade

Mount and Blade trafiło na sklepowe półki w 2008 roku. Gra okazała się nad wyraz toporna, a mimo to po dziś dzień cieszy się olbrzymią popularnością. Czy Of Kings and Men kroczy ścieżką, której zwieńczeniem będzie podobny sukces?

Ten tekst był przygotowany przed premierą gry.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Koszmarna grafika, brak ciekawej (a nawet jakiejkolwiek) fabuły, zauważalna gołym okiem schematyczność w sferze rozgrywki i całe mnóstwo błędów – właśnie tak, tuż po premierze, opisywano Mount & Blade w branżowych mediach. Pomimo wielu wad – wynikających głównie z faktu, że początkowo był to niezależny projekt pewnego małżeństwa tureckich programistów, który finalnie wydany został przez niszowy Paradox Interactive – nie będzie przesadą stwierdzenie, że M&B wytyczyło nowe trendy w sposobie przedstawiania wirtualnego średniowiecza. Jego sukces sprowokował pojawienie się produkcji pokroju War of the Roses czy Chivalry: Medieval Warfare. Gry te usilnie starały się nie być zwykłymi klonami dzieła TaleWorlds – w obu przypadkach wzbogaciły zabawę dzięki autorskim rozwiązaniom. Pod koniec wakacji pojawił się na Steamie – oczywiście w ramach wczesnego dostępu – kolejny naśladowca nurtu mountandblade’owskiego o tytule Of Kings and Men.

Wiesz, dlaczego na Boba wołają „Cichy”? Podobno porównywał OKaM z M&B, więc odcięli mu język... - 2016-09-07
Wiesz, dlaczego na Boba wołają „Cichy”? Podobno porównywał OKaM z M&B, więc odcięli mu język...

Nie ma się drugiej okazji, by zrobić pierwsze wrażenie

Pierwsze uruchomienie Of Kings and Men zaliczyć mogę do najprzyjemniejszych kontaktów z grami oferowanymi w usłudze Early Access, z którymi do tej pory obcowałem. Na wstępie naprawdę zaskakuje wspaniała pieśń „You’ll Never See Them Again” skomponowana przez Simona „Fina” Schütta, odpowiedzialnego za soundtrack całej produkcji. I tu pojawia się pierwsza zła wiadomość – utwór ten jest, niestety, jedynym motywem muzycznym występującym w tej chwili w grze. Kolejną, chyba jeszcze gorszą, informacją jest brak jego zapętlenia, chociażby w menu. Po dwóch i pół minuty zadumy nad słowami lirycznej ballady następuje całkowita cisza, podobnie jak w samej grze – w trakcie jej trwania również nie uświadczymy na razie klimatycznej muzyki, słychać jedynie szczęk i świst broni oraz okrzyki bohaterów, jakby żywcem wyjęte z Mount & Blade.

Menu stylizowane na obraz idealnie komponuje się z fantastycznym utworem Simona Schütta... - 2016-09-07
Menu stylizowane na obraz idealnie komponuje się z fantastycznym utworem Simona Schütta...

Przygodę w świecie Of Kings and Men rozpoczynamy od wyboru ekwipunku naszej postaci. Uzbrojenie zostało podzielone na kilka kategorii – spośród dostępnych narzędzi bojowych możemy przebierać w różnego rodzaju broni dystansowej, tarczach oraz jednoręcznym lub dwuręcznym rynsztunku służącym do walki w zwarciu. Oprócz tego do dyspozycji gracza przygotowano kilka rodzajów przeszywanic, a także kolczugi, rękawice, kamizelki i inne części garderoby przydatne na polu walki. Inwentarz ten (w dodatku niecały) opisany został różnymi statystykami – w głównej mierze są to jednak nieczytelne informacje służące w tej chwili bardziej deweloperom niż przeciętnemu użytkownikowi programu.

Po dopasowaniu tego wszystkiego można jeszcze sprawdzić zakładkę naszego herosa – to tu widnieje jego aktualny poziom, punkty doświadczenia niezbędne do wskoczenia na wyższy level, a także statystyki. Wśród tych ostatnich znajdziemy siłę zadawanych obrażeń, ilość zdrowia, ogólną gibkość protagonisty oraz szybkość jego ataków. Z każdym kolejnym awansem otrzymujemy punkt umiejętności, podnoszący procentową wartość danej cechy, a także punkt Respec, który pozwala na cofnięcie dokonanych wcześniej wyborów dotyczących rozwoju naszego bohatera.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.