Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Mafia III Przed premierą

Przed premierą 22 grudnia 2015, 13:30

Mafia III bez tajemnic - wszystko, co wiemy o nowej odsłonie kultowej serii

Trzecia część Mafii to niewątpliwie jedna z najbardziej oczekiwanych premier nadchodzącego roku. Czy będzie to zwykły klon GTA, czy godny następca kultowej „jedynki”? Oto wszystko, co do tej pory wiadomo o nowej Mafii!

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Mafia III – klimat kontra powtarzalność i błędy

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

W SKRÓCIE:
  • akcja toczy się w roku 1968 w fikcyjnym mieście wzorowanym na Nowym Orleanie;
  • żyjący, otwarty świat, który reaguje na naszą obecność i zachowanie;
  • zadania poboczne ściśle związane z fabułą, brak wypełniaczy;
  • możliwość ulepszania posiadanych samochodów;
  • pełne swobody w działaniu przejmowanie terytoriów wrogiego gangu;
  • kilka zakończeń zależnie od naszych decyzji w trakcie gry.

Mafia to ciężki i trudny temat – niezależnie, czy mamy na myśli prawdziwą organizację przestępczą, czy grę komputerową, której dwie odsłony otrzymaliśmy odpowiednio w 2002 i 2010 roku. Czeskie studio Illusion Softworks stworzyło trzynaście lat temu produkcję niemalże doskonałą, z rewelacyjną fabułą, postaciami i rozgrywką, której perfekcji nie zepsuł nawet pamiętny, trochę zbyt trudny wyścig samochodowy. Twórcy zawiesili sobie poprzeczkę tak wysoko, że nie dali rady jej przeskoczyć w sequelu Mafia II. Pomimo klimatycznej historii gra nie zebrała już tak dobrych ocen i była chyba jednym z pierwszych tytułów, który padł ofiarą wycinania zawartości, oferowanej następnie jako płatne dodatki DLC. Przeszłość ta sprawia, że wieści o powstawaniu kolejnej gry z cyklu budzą tyle samo radości, ile obaw o zepsucie uwielbianej przez wielu marki.

Ciężar stworzenia trzeciej części spoczął na zupełnie nowym, powstałym w 2014 roku studiu Hangar 13, które zatrudnia m.in. sporo byłych pracowników LucasArts, ale także wielu ludzi pracujących niegdyś nad Mafią II. Zespół w Czechach pełni rolę konsultantów i współpracuje z Amerykanami przy pracach nad nową odsłoną. Czy ta dorówna pierwowzorowi? Kult historii Tommy’ego Angelo jest nadal żywy i wymagania co do następnej gry z serii Mafia ogromne. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że Hangar 13 stara się realizować zupełnie nową, własną wizję opowieści o mafii, którą traktuje jako organizację przestępczą, a nie uzbrojoną po zęby włoską rodzinę z wpływami. Tym samym klimaty Ojca chrzestnego, tylko raczej Chłopców z ferajny odejdą bezpowrotnie.

Chłopcy z innej ferajny – bohaterowie

Wielu osobom mafia kojarzy się głównie z gangsterami w garniakach, spluwą Tommy Gun czy włoską rodziną, tymczasem deweloperzy z Hangar 13 postanowili wyjść poza ten schemat. Przestępczość zorganizowana przybiera różne formy i nie ogranicza się tylko do jednej narodowości czy okresu. Mając do dyspozycji mnogość kryminalnych wątków w historii Stanów Zjednoczonych, zdecydowano się na osadzenie akcji gry w okresie dziewięciu miesięcy roku 1968 – prawdopodobnie najbardziej burzliwego w dziejach Ameryki. To wtedy miały miejsce zamach na Martina Luthera Kinga, protesty przeciwko wojnie w Wietnamie czy liczne zamieszki na tle rasowym i krwawe strzelaniny z policją. Dla producentów było to idealne tło, by stworzyć bohatera Afroamerykanina, który będzie borykać się nie tylko ze swoimi problemami, ale też z całą społeczno-polityczną otoczką końca lat 60., której wpływu gracz doświadczy osobiście.

Dariusz Matusiak

Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

więcej

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.