Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 17 października 2015, 13:30

Zapowiedź Far Cry Primal – sandboksowa strzelanina wykopana do prehistorii - Strona 2

Kiedy wszyscy dumaliśmy, w jakim rejonie świata FPS-owa seria Far Cry pozwoli nam tym razem szaleć z karabinami, pojazdami i słoniami, Ubisoft dał nam prztyczka w nos, zapowiadając Far Cry Primal. Co powiecie na prehistoryczną walkę o przetrwanie?

Tyle przynajmniej mają do powiedzenia na ten temat deweloperzy w oficjalnych komunikatach. Jak właściwie plemię będzie funkcjonować w mechanice rozgrywki, możemy tylko zgadywać. Pierwszy zwiastun pokazuje postawione wśród drzew szałasy, których mieszkańcy zdają się wieść mniej lub bardziej spokojne życie (spędzając czas głównie na rzemiośle). Być może przyjdzie nam zatem po prostu pilnować swojej „wioski” i bawić się w mikrozarządzanie, czyli robić coś, co zasadniczo znamy z wielu innych gier. Pamiętajmy jednak, że przełom jedenastego i dziesiątego tysiąclecia przed Chrystusem to czasy, w których osadnictwo albo dopiero raczkowało (o ile w Oros zaczęła się już rewolucja neolityczna), albo – co bardziej prawdopodobne – nie istniało jeszcze wcale. W takiej sytuacji nasi współplemieńcy musieliby być koczownikami. Czyżbyśmy mieli więc przecierać im szlak wędrówki, zdobywając kolejne „posterunki” innych, wrogo nastawionych ludów? W materiałach prasowych jest też mowa o „podboju Oros”, więc może będziemy również wysyłać swoich wojowników na różnego rodzaju misje bojowe?

Jak widać, plemię Takkara to nie tylko słusznej postury wojownicy, ale także kobiety, a nawet dzieci. - 2015-10-16
Jak widać, plemię Takkara to nie tylko słusznej postury wojownicy, ale także kobiety, a nawet dzieci.

Jak już wspomniałem, w Far Cry Primal dość istotny stanie się czynnik survivalowy. Dotyczy to przede wszystkim rzemiosła (craftingu), znacznie bardziej rozbudowanego niż w poprzednich odsłonach serii. Z oczywistych względów Takkar nie będzie kupować broni (i innych narzędzi), tylko sam je wytwarzać. Deweloperzy podają, że człowiek epoki kamienia łupanego potrafił obrabiać krzemień na ok. 150 sposobów, więc możemy oczekiwać dużej różnorodności wśród możliwych do wytworzenia maczug, dzid, ostrz czy łuków – tym bardziej że kamień nie będzie jedynym materiałem rzemieślniczym do naszej dyspozycji. Przyjdzie nam gromadzić także drewno i kości oraz inne, bardziej zaawansowane surowce, które staną się dostępne wraz z postępami w rozgrywce.

Oprócz tego twórcy wspominają o zbieraniu pożywienia, ale nie jest jasne, czy chodzi o typowo survivalowe dbanie, by bohater nie umarł z głodu, a może o to, że jedzenie np. zastąpi apteczki i/lub będzie jednym z przejawów opiekowania się plemieniem. Kolejny istotny aspekt rozgrywki stanowi ogień. Jego skrzesanie nie przyjdzie łatwo, a bardzo przyda się on podczas zabawy. Z jednej strony odstraszymy dzięki niemu drapieżniki, a z drugiej wykorzystamy go w walce (zwłaszcza przy atakach na wrogie przyczółki). Nic nie stanie na przeszkodzie, by poprawić własności bojowe swojego oręża, podpalając go, lub ogniem skłonić groźne zwierzęta do przemieszczenia się w kierunku pozycji zajmowanych przez nieprzyjaciół.

Takkar przemówi głosem Eliasa Toufexisa, znanego głównie z roli Adama Jensena w serii Deus Ex. Cyberpunkowych skojarzeń powinno udać się jednak uniknąć, bo mieszkańcy Oros nie mówią po angielsku. - 2015-10-16
Takkar przemówi głosem Eliasa Toufexisa, znanego głównie z roli Adama Jensena w serii Deus Ex. Cyberpunkowych skojarzeń powinno udać się jednak uniknąć, bo mieszkańcy Oros nie mówią po angielsku.
Zapowiedź Far Cry Primal – sanboksowa strzelanina wykopana do prehistorii - ilustracja #3

Multiplayer?

Far Cry Primal opisywane jest jako „doświadczenie jednoosobowe”. To trochę dziwna decyzja jak na pełnoprawną odsłonę cyklu, zwłaszcza że typowy dla prehistorii motyw plemion i grup łowieckich wydaje się być doskonałym przyczynkiem do wprowadzenia choćby trybu kooperacji. Kto nie chciałby zapolować na mamuty razem z kolegami?

Jeden ze sloganów, którymi Ubisoft reklamuje Far Cry Primal, brzmi: „Wznieś się ponad wyginięcie”. W zamyśle dewelopera Takkar ma stać się na poły symboliczną postacią, wyznaczającą przejście człowieka z dolnych partii łańcucha pokarmowego – z roli zwierzyny – na jego szczyt. Ma stać się wręcz „drapieżnikiem alfa”. Tym samym osoby lękające się, że uwypuklenie pierwiastka survivalowego wypaczy ducha serii Far Cry, mogą raczej spać spokojnie. Choć na początku zabawy pewnie będziemy musieli rzeczywiście zachowywać ostrożność na każdym kroku, by nie skończyć z czaszką roztrzaskaną maczugą albo jako obiad tygrysa, wiele wskazuje na to, że z czasem Takkar nie będzie ustępować Jasonowi Brody’emu ani Ajayowi Ghale’owi potęgą na polu walki.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.

więcej

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!
Valheim to jeden z najlepszych survivali, w jaki kiedykolwiek grałem!

Przed premierą

Na rynku jest już mnóstwo gier tego gatunku, ale mało która startując z pułapu Early Access szturmem podbiła serca graczy, uzyskując 96% pozytywnych opinii spośród niemal 17 tysięcy wystawionych recenzji. Czy Valheim zasłużył na ten zachwyt?

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.