Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 23 października 2002, 10:32

autor: Jacek Hałas

Tom Clancy's Splinter Cell - zapowiedź - Strona 2

Tom Clancy's Splinter Cell to gra akcji inspirowana twórczością Toma Clancyego oraz książkami z serii NetForce opowiadającymi o cyberterroryzmie, tajnych agencjach rządowych i zadaniach wykonywanych na ich zlecenie.

Cała gra ma składać się z czternastu ściśle powiązanych ze sobą misji. Kolejne zadania mają być coraz bardziej wymagające co jest chyba oczywiste :-) Początkowo szefostwo zleca nam stosunkowo proste zadania, jak np. uwolnienie przetrzymywanych agentów czy też zdobycie jakiegoś ważnego dokumentu. Z czasem jednak poziom trudności misji a także ich stopień skomplikowania rosną. Po kilku prostych przyjdzie nam na przykład sabotować ściśle tajną bazę terrorystów. Sam Fisher na pewno nie będzie bezbronny w walce z terrorystami aczkolwiek działanie z ukrycia jest niezwykle wskazane i być może, podobnie jak w przypadku „MGS”, będzie punktowane dodatkowymi bonusami. Aby ułatwić takie akcje z zaskoczenia autorzy zaimplementują wyszukany system ciosów i ruchów specjalnych (np. skręcenie karku ofierze) a także liczne bronie z tłumikiem. Producenci obiecują również bezbłędną współpracę kamery z działaniami na ekranie, w końcu niejeden TPP został pogrzebany z tegoż właśnie powodu...

Skoro zacząłem już mówić o uzbrojeniu to warto by było ten temat trochę rozwinąć. W grze pojawi się 13 rodzajów broni. Tak jak już wcześniej wspomniałem, większość z nich ma być skierowana do walki z ukrycia aczkolwiek z pewnością pojawi się też kilka giwerek dla fanów nieco bardziej widowiskowej walki. Zdecydowanym atutem „Splinter Cell” mają być natomiast niezliczone gadżety, których pomoc w wielu sytuacjach okaże się nieoceniona. I tak możemy liczyć na przeróżne odmiany granatów (np. oślepiające, gazowe), gogli (termowizyjne, noktowizor), dopałek do posiadanych broni (np. celownik optyczny czy laserowy) czy też prostych urządzonek do torowania sobie dalszej drogi (np. wytrychy, minikamery szpiegowskie). Co ciekawe, w grze nie będzie żadnego radaru czy nawet minimapy. Takie rozwiązania z pewnością ułatwiają zabawę ale nie są realistyczne. Zamiast tego pojawi się znany już chociażby z obu części słynnego „Thiefa” wskaźnik ukrycia. W wielu sytuacjach wymusi on wręcz na graczu wyszukiwania zacienionych lokacji tak aby móc w bezpieczny sposób zająć się wykonywaniem celów misji. Miłośników gier z udziałem złodzieja Garreta ucieszy również fakt, iż także w przypadku „Splinter Cell” wywoływane dźwięki odegrają niebanalną rolę w rozgrywce.

Dość dużym atutem poziomów może okazać się zapowiadana wysoka interaktywność z otoczeniem. Nasz agent będzie na przykład mógł korzystać z podręcznych terminali w poszukiwaniu dalszej drogi a znaleziony wcześniej identyfikator wykorzysta do przedostania się w zupełnie nieznane dotąd sekcje kompleksu. To jeszcze nie wszystko! Zadbano nawet o tak drobne szczegóły jak niszczenie lamp czy też przeciąganie ciał wrogów w mało uczęszczane miejsca! Wysoka interaktywność wiąże się również z AI, które ma stać na najwyższym poziomie. Z racji tego, że nie opublikowano jeszcze żadnego dema gry wstrzymam się jednak z jakimkolwiek komentarzem na ten temat. Wielu graczy ucieszy natomiast fakt, iż same misje będą nieliniowe. Każdy problem będzie można rozwiązać co najmniej kilkoma sposobami. Dla przykładu, zamknięte drzwi można próbować wyważyć, użyć specjalnego urządzenia do łamania kodu albo poszukać strażnika, który ma odpowiednią kartę magnetyczną...

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.