Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Recenzja gry 8 listopada 2006, 12:43

autor: Jacek Hałas

Sid Meier's Railroads! - recenzja gry

Gry sygnowane nazwiskiem Sida Meiera są od wielu lat kojarzone z ciekawymi strategiami, przy których można w bardzo miły sposób spędzić niejeden wieczór. Są to też zazwyczaj bardzo złożone tytuły.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Od redakcji: Z kilku ważnych powodów, opisanych w recenzji, nie możemy przyznać Railroads wyższej oceny. Ale bardzo byśmy chcieli, bo tak naprawdę nigdy z dzieciństwa nie wyrośliśmy i ślicznie wykonaną kolejką uwielbiamy się bawić. Dlatego gorąco rekomendujemy Wam Railroads, nawet jeśli nie jest to gra pod każdym względem idealna.

Gry sygnowane nazwiskiem Sida Meiera są od wielu lat kojarzone z ciekawymi strategiami, przy których można w bardzo miły sposób spędzić niejeden wieczór. Są to też zazwyczaj bardzo złożone tytuły, wymagające od gracza nie tylko sprytu, ale i dokładnego poznania zasad rządzących rozgrywką. Wielu z Was liczyło zapewne na to, iż gra Sid Meier’s Railroads! przygotowana zostanie w bardzo zbliżony sposób, dzięki czemu stanie się spadkobiercą kultowej sagi Railroad Tycoon. Tak się niestety nie stało. Recenzowaną produkcję najłatwiej byłoby przyrównać do innych strategii ekonomicznych, które wraz z upływem kolejnych lat zdecydowano się przenieść w trzeci wymiar. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia chociażby w przypadku trzeciej części RollerCoaster Tycoona. Omawiany produkt grę tę pod wieloma względami zdaje się przypominać. Railroads! jest bowiem w dużej mierze nakierowany na efektowny przebieg rozgrywki. Jednocześnie zastosowano szereg uproszczeń i to takich, które bardziej doświadczonym graczom raczej się nie spodobają. A więc... czyżby kolejny produkt, w którym pominięto upodobania strategów? Niekoniecznie.

Niektóre plansze do pojedynków sieciowych prezentują się naprawdę ciekawie.

Podstawowe założenia rozgrywki nie powinny być dla nikogo szczególnym zaskoczeniem. Naszym zadaniem jest stworzenie i ciągłe rozwijanie firmy transportowej, zajmującej się organizacją przewozów kolejowych. W przeciwieństwie jednak do wielu podobnych strategii, w których działania prowadziliśmy w czasach współczesnych, w recenzowanej grze skupiono się w głównej mierze na przedstawieniu zależności, które miały miejsce na przełomie XIX i XX wieku. W niektórych misjach bawimy się co prawda nieco dłużej, ale nie można już wtedy liczyć na tak dużą liczbę nowych atrakcji. Jednym z bardziej widocznych minusów omawianej produkcji jest to, iż producent nie przygotował pełnoprawnej kampanii single player. Niektórym graczom nie będzie to przeszkadzać. Współczesne strategie przyzwyczaiły nas jednak do tego, iż działania możemy prowadzić przystępując do powiązanych ze sobą i ułożonych w logiczny ciąg misji. Zamiast tego zadbano tu o szereg pojedynczych scenariuszy, do których możemy przystępować w wybranej przez siebie kolejności. Jeszcze przed rozpoczęciem właściwej zabawy możemy także przystąpić do stosunkowo krótkiego, ale objaśniającego większość istotnych kwestii tutoriala. Przedstawia on zarówno dość oczywiste kwestie (sterowanie kamerą, korzystanie z przycisków interfejsu), jak i bardziej złożone czynności (branie udziału w licytacjach, kupowanie akcji itp.).

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization
Recenzja gry Millennia. Zły sen gracza marzącego o alternatywie dla Civilization

Recenzja gry

Millennia miały doprowadzić do ekstremum to, co najlepsze w serii Civilization. Niestety, twórcom przyszło do głowy nazbyt wiele pomysłów, jak tego dokonać, i potknęli się o własne nogi.

Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały
Recenzja gry Against the Storm. City builder prawie doskonały

Recenzja gry

Zdawałoby się, że przepis na współczesnego city buildera jest prosty – robimy to, co wszyscy, dodajemy tylko jakąś oryginalną nowinkę – i gotowe, pora na CS-a. Na szczęście polscy deweloperzy z Eremite Games podeszli do sprawy zupełnie inaczej.

Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy
Recenzja Cities: Skylines 2 - ten city builder potrzebuje przebudowy

Recenzja gry

Fani city builderów musieli długo czekać na kolejną odsłonę gry o tworzeniu nowoczesnych miast. Cities: Skylines 2 nie wprowadza rewolucji do gatunku i boryka się z technicznymi problemami. Nadal jednak wciąga na długie godziny.