Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 17 listopada 2004, 12:33

autor: Shuck

Half-Life 2 - recenzja gry

Cóż tu dużo pisać? Panie i Panowie: oto druga część kultowego „Half-Life’a”.

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Gra jest ekstrafcykaśna [tekst poprawiony - red.]. Jak długo piszę recenzje gier komputerowych, tak długo marzę o tym, by od tych słów tekst zacząć i na nich skończyć. Latami czekałem, aż pojawi się gra, która mi to umożliwi, która ten jakże pochlebny wulgaryzm uzasadni [przed poprawką - przyp. red.]. Pojawiła się. I nie jest nią ani trzecia część Dooma, ani druga część The Sims, ani Rome: Total War. Jest nią Half-Life 2 – najbardziej interaktywne, najmocniej przenikające doznanie, jakiego gracz może doświadczyć po kilkudziesięciu już latach rozwoju elektronicznej rozrywki. Half-Life 2 otwiera bramy przyszłości gier – światów żyjących własnym życiem, w które gracz wkracza jakby przypadkiem, lecz nie jest przypadkiem, że opuścić ich może nie mieć ochoty. A przynajmniej: prawie.

Agonia, która daje życie

Rzeczywistość Half-Life’a to świat, w którym nauka wymyka się spod kontroli. Świat, w którym równoległość wymiarów zostaje naruszona i zaczynają się one przecinać ze sobą i przenikać w dramatyczny sposób. W drugiej części gry gracz wkracza weń ponownie w osobie doktora Gordona Freemana, znowu dane mu jest sięgnąć wzrokiem poza barierę czasu i miejsca, i tak samo zmuszony zostaje odłożyć na półkę laboratoryjny fartuch, a do ręki wziąć broń. I walczyć o życie ze wszystkim, co się rusza albo i udaje, że się nie rusza. Absolutnie ze wszystkim, gdyż potwory, które autorzy Half-Life’a 2 zaczerpnęli z nie-wiadomo-których wymiarów przerastają bodaj wszystko, z czym mogliśmy się zmierzyć minionymi laty w przeróżnych grach.

Miły piesek... grzeczny... nie ugryzie dobrego pana.

Nie stajemy jednak oko w oko z niczym przerażającym ani chociażby dziwacznym ot, tak, na wejściu. Half-Life 2, identycznie jak jego poprzednik, z wolna, precyzyjnie dawkuje graczowi i adrenalinę, i zachwyty. Tu nic się nie dzieje na siłę i nawet jeśli gracz nie posiada wielkiej swobody w poruszaniu się po smutnym a fascynującym świecie przyszłości, wydaje się, że naprawdę rozwój sytuacji zależy od jego poczynań. Oto wychodzimy z budynku na miejski plac, możemy iść prosto przed siebie, w prawo lub w lewo. Wszędzie otwiera się przed nami jakaś kusząca przestrzeń, w każdym kierunku widzimy coś ciekawego, czemu chcielibyśmy się przyjrzeć z bliższa. Tym bardziej, że tu każdy szczegół – niezależnie od tego czy mierzy sobie parę centymetrów czy parę kilometrów – jest dopracowany z godnym podziwu pietyzmem. Po wnikliwszej analizie otoczenia okazuje się, że możemy jednak iść tylko w prawo, wejść tylko w te jedne jedyne drzwi, za którymi dopadnie nas dalszy bieg akcji i odsłoni się kolejna kartka fabuły. Ale nie czujemy tego, że zostaliśmy do czegokolwiek przymuszeni przez ograniczenia gry! Jeśli coś lub ktoś nas do czegoś zmusił, to był to albo wredny policjant, albo wybuch, przed którym logika nakazywała uciec w przeciwną stronę, albo gdzie indziej atrakcyjna dziewczyna kiwnęła palcem – „follow me”.

Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy
Recenzja gry Just Cause 4 - zapraszamy do piaskownicy

Recenzja gry

Rico Rodriguez powraca, by wyzwolić kolejne państwo i obalić kolejny zbrodniczy reżim. Czas rozliczyć Avalanche Studios z przedpremierowych obietnic i sprawdzić, czy nowa gra uniknęła błędów poprzedniczki.

Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna
Wrażenia z bety Red Dead Online – chaos i drożyzna

Recenzja gry

Wersja beta sieciowej zabawy w kowboja to na razie głównie symulator ciułania centa do centa, choć z dużymi perspektywami na przyszłość.

Recenzja gry Darksiders 3 – powrót apokalipsy wg św. Marvela
Recenzja gry Darksiders 3 – powrót apokalipsy wg św. Marvela

Recenzja gry

Myśleliście, że jesteście bezpieczni? Że dzięki bankructwu THQ unikniecie końca świata? Rozwieję Wasze wątpliwości. Jeźdźcy Apokalipsy wracają w Darksiders III dzięki Gunfire Games. I na przekór wszystkiemu, robią to z przytupem.

Komentarze Czytelników (258)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
22.12.2004 11:42
odpowiedz
zanonimizowany209792
0
Legionista

Udało sie wrócić po ślizgacza (kawał drogi) no ale przeszedłem dalej (bez ślizgacza jest to nie możliwe do przejścia)

27.12.2004 18:31
odpowiedz
miXbhaal ini
27
Chorąży

Ukończyłem hl2 , nie powiem fajna to gierojka tylko ... wierzcie lub nie moj rad9800 znow nawalil i zmuszony bylem oddac go magikowi co by przetestowl poszczegolne potoki karty (wicie, rozumicie radeon 9800se z odblokowanymi 4 potokami co daje 8 potoków co w konsekwencji daje wydajnośc 9800pro . No i na poczatku to chulalo , ze az milo, ateraz cuś sie spirduliło). Ja tu sie far cry zaopatrzylem na swieta i takiego wała mia karta wykreciła.... Cos mi sie zdaje , ze sprzedam ją w pizdu i kupie oryginalnego Radeona 9800 PRO...

27.12.2004 19:35
odpowiedz
xXxKrzychuxXx
35
Pretorianin

mam pytanko. czy gra pójdzie chociażby 800x600 low detale na P4 1,7 256 ram i GeForce Fx 5200 ?;/

27.12.2004 22:40
👍
odpowiedz
KULL
43
Gladiator

Gra jest świetna, a te czasopisma i serwisy, które nie dały HL2 maksymalnych not, będą żałować tego do końca swoich dni :). Sporo txtów o tej grze zawierało jakieś brednie na temat minusów, jednakże przy plusach są one niedostrzegalne. Po ukończeniu gry mogę szczerze powiedzieć, że : gra w każdym momencie zaskakuje, a już maksymalnie mnie zaskoczyło zakończenie. WYPAS! Każda misja, każda plansza to odmienna, wspaniała gra! Shuck brawa za recenzje, polać temu panu, tak od serca!! :)

27.12.2004 22:43
odpowiedz
TheAnswer
45
Quetzal

xXxKrzychuxXx --- mi na takiej samej karcie 128MB i troche lepszym procku i 512 RAM gra chodzi świetnie bez żadnych przycinek na na średnich detalach

30.12.2004 13:22
👍
odpowiedz
kajol
42
WISEGUYS MEMBER

Mam geforce3 ti 200 i woda w hl 2 nie odbija budynków itp.W opcjach mam wszystko odpowiednio ustawione. Sterowniki mam nowe Forceware ale morze wyszły nowsze? jeśli ktoś coś wie to niech pisze :)

02.01.2005 19:28
😍
odpowiedz
kajol
42
WISEGUYS MEMBER

widze ze wątek wygasł... ale może ktoś coś napisze? np. odpowie na moje pytanie:)

02.01.2005 19:45
odpowiedz
Misiolo
71
Generał

Być może dzieje się tak po prostu dlatego że GF3 Ti200 obsługuje jedynie directx 8.0 (nawet nie 8.1) ale pewny w 100% nie jestem.

02.01.2005 19:53
📄
odpowiedz
zanonimizowany130855
6
Legionista

Co ty z choinki się urwał? Taka woda jest tylko na DX 9.0 i wyżej. Ale jest pewien sposób aby mieć "odbijającą wodę na kartach DX8. W necie można znaleśc patch który to robi(nieoficjalny), ale ten działa chyba od GF4Ti wzwyż. Pozdo.

02.01.2005 19:59
👍
odpowiedz
zanonimizowany130855
6
Legionista

Ja mam wszystkie deatale na High, woda odbija wszystko, AA i AF wyłączone, filtrowanie Trilinear, rozdzielka 1024*768*32bit@85Hz. Wodę mam taką jak na DX9 mimo że mam tylko 8.0. Nic nie tnie, tylko trochę na Water Hazard jak się jakiś nowy dźwięk wgrywa.

Mój komp: GeForce4 Ti 4200 128MB, 512 RAM 333Mhz, P4 2,4Ghz, dysk 7200rpm Seagate Barcuda

02.01.2005 20:15
odpowiedz
Misiolo
71
Generał

borec_kgb ---> Jest taka drobna różnica że twój GeForce obsługuje directx 8.1 a kajola 8.0.

02.01.2005 22:49
👍
odpowiedz
kajol
42
WISEGUYS MEMBER

no trudno, może sobie niedługo kupie nową kartę, np geforce 6600 za ok 500-600zł(naprawdę) po nowym roku karty niesamowicie potaniały! Niektóre nawet o 100% Morzecie się przekonać na np. komputronik.pl mają tam kupe sprzętu.

09.01.2005 17:42
👍
odpowiedz
Kriszo
87
Konsul

Na moim Titanium 4200 woda także odbija wszystko (bez żadnych patchy itp.). Zresztą zamieszcze mój zrzut z gry i będzie można porównać ze zrzutem wykonaym na FX5900XT Gainwarda zamieszczonym powyżej. Naprawde nie widać różnicy w jakości grafiki (nie tylko wody). W dodatku gram w 1024X768, detale na HIGH, Aniso x8 i gra działa bez problemów. Tak powinno się robić gry. Doom 3 się chowa.

09.01.2005 23:38
odpowiedz
Kriszo
87
Konsul

miXbhaal ini ---> Ty tego screena robiłeś na swoim R9800?? Bo jeśli tak to chyba miałeś detale ustawione na Low. Ta ściana wygląda fatalnie. Na moim Ti4200 podobna ściana (podłoga zresztą też) prezentuje się nieporównanie lepiej, co widać na zamieszczonym screenie.
Ten DX9 jest mocno przereklamowany :)) (JOKE OF COURSE)

09.01.2005 23:59
odpowiedz
miXbhaal ini
27
Chorąży

Wiem , że mój screen wygląda fatalne bo robiłem go na Radeonie 9200, a nie 9800.
A jak wiadomo R9200 nie ma wsparcia D9, jeno tylko i wyłącznie 8.1 .
Na 9800 (który musiałem , niestety znowu, oddac do reklamacji) na high detail'u grafa zrywa beret z czoła. Nie mam niestety zadnego screena z 9800 na pokładzie.

10.01.2005 00:06
odpowiedz
Kriszo
87
Konsul

miXbhaal ini ---> Noo, myślałem, że na 9800 tak wygląda. Chociaż moja karta też nie ma wsparcia dla DX9, a grafa chyba nie wygląda najgorzej. Zresztą popatrz na mój screen z wodą i porównaj ze screen'em wyżej, robionym na GWD 5900XT. Jakieś różnice??

10.01.2005 00:12
odpowiedz
miXbhaal ini
27
Chorąży

Kriszp ---->
Fakt ściana wygląda nieżle . Nie wiem na jakim konfigu to odpalałeś ale, ja kiedy cisnąlem na r9800 tylko anisotropa troche brakowało , a reszta full. Zadnych takich ząbkowanych krawedzi nie bylo. Cud miód, mowie wam...

10.01.2005 00:15
odpowiedz
miXbhaal ini
27
Chorąży

Kriszo ----->
Jeśli jeszce jestes to sie odezwij na gg 5857727

24.01.2005 23:09
😉
odpowiedz
zanonimizowany207694
3
Junior

CORELL sprawdziłem tą stronkę, którą podałeś na forum, bo chciałem się przekonać czy na moim kompie pujdzie half-life2 :RADEON 9200 Procek ATHLON 1800+ 512 DDR ramu 400MHz i okazało się, że nawet na max detalach, chyba, że ten programik kłamał. Niewiem sam, ale i tak ją kupie.

26.01.2005 16:02
odpowiedz
Kriszo
87
Konsul

Bosso ---> Ten benchmark działa na zasadzie takiej, że sprawdza jaką masz konfigurację i porównuje z minimalnymi wymaganiami podanymi przez producenta. Te minimalne wymagania to zdaje się 700 MHz, 256MB Ram'u i karta zgodna z DX6 (Riva TNT2). Twój sprzęt jest z deczka lepszy i stąd ten wynik. Oczywiście nie wiadomo jak na minimalnym konfigu gra by działała, ale nie wróże rewelacji. U Ciebie powinna ruszyć bez większych problemów na średnich detalach (max to chyba będzie za dużo).

14.03.2005 14:02
odpowiedz
zanonimizowany238171
1
Junior

Mam problem w levelu SandTraps po pokonaniu wielkiego robala ta dobra istota gadala ze mna i dala jakis granat ale zaraz potem podchodzi tylko do drzwi i stoji niewiem co zrobic prosze o pomoc wyslijcie mi odpowiedz na email Konrad1115@op.pl

16.03.2005 01:03
odpowiedz
Amo
99
Pro-vocator

miodzik i tyle ,a ten etap beściak :)

16.03.2005 01:04
odpowiedz
Amo
99
Pro-vocator

w sumie sam początek też robi wrażenie ,ale później zaczyna troche bić nudą ... :/

16.03.2005 12:13
👍
odpowiedz
foxx
34
lisek

Mozna powiedziec tylko:

BEST GAME EVER !

... i grac dalej

16.05.2005 20:31
😜
odpowiedz
COBRA-COBRETTI
71
Generał

Podobno można tą grę ukończyć w 2 godziny jeśli się ją zna na pamięć i wie co zrobić itp. Jaja:)

15.12.2005 12:43
😜
odpowiedz
zanonimizowany307336
40
Generał

Ale fizyka robi wrazenie :P

15.12.2005 18:44
👍
odpowiedz
KoSmIt
104
MPO Spec Ops

Wie ktoś jak przyśpieszyć wczytywanie lvli?? Miałem kiedyś taki program, ale nie mogę go znalęźć

20.12.2005 14:25
😜
odpowiedz
zanonimizowany307507
3
Legionista

Być może będę miał wrogów po tym komencie ale $&^$# mnie to obchodzi. Nie widziałem gry która bardziej jechałaby na opini poprzedniczki niż HL2. Jedyną fajnym "nowym" bajerem jest silnik fizyczny razem z gravity gun'em i emocje na twarzach posatci . Pozatym?????

Grafika_dobra ale każda nowa duża produkcja ma lepszą grafe od poprzedniczek

Levele_wtórne i bez polotu dokładnie te same "zagadki" pozatym gdzie
przenoszenie się pomiędzy wymiarami?Pytam?

KRÓÓÓTKAAA!!!! skończyłem w niecałe 3 nocki pamiętacie iloe grało się w jedynkę?? nawet za drugim 3 3ecim razem???

CENA-no lekka przesada

Dodajcie jeszcze że Valve graczy bez neta ma tam gdzie światło nie dochodzi, a skwitowanie samo się nasuwa. MAM NADZIEJĘ ŻE WIĘCEJ UŻYWAŁO SIĘ U NAS PIRACKIEJ KOPII TEJ GRY niż legalnych. Riddick czy Far Cry zjadają HL2 na śniadanie i zostaje im jeszcze miejsce na Dooma3.
NO TO SKOŃCZYŁEM A TERAZ ORTODOKSYJNI FANATYCY HL2 MOGĄ MNIE ZJECHAĆ

01.02.2010 23:41
odpowiedz
flagg
48
Pretorianin

zastanawiam się gdzie recenzujący znalazł motor w tej grze?
i czemu nie ma ani słowa o gravity gunie?
chyba ktoś grał przez godzinkę, a potem napisał recenzję:)

14.01.2011 18:54
odpowiedz
qqqqqq
4
Generał

No najwidoczniej, nie chciało im się męczyć, w każdym razie dobra ocena, szczególnie jak na tamte czasy.

Motor, to może chodzi o tego poduszkowca, co płyneło po kanałach....

Ogólnie boska gra...

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze