Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Two Point Hospital Recenzja gry

Recenzja gry 3 września 2018, 14:07

autor: medic

W „realu” zawodowo uzupełniam HP. W „nierealu” krążę głównie wokół strategii ekonomicznych i RPG-ów.

Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu

Hej dinozaury, pamiętacie Theme Hospital? Zgadza się, już 21 lat minęło od wydania tej kultowej gry. Dziś legendarna strategia powraca w nowych, współczesnych szatach. Zakładajcie fartuchy oraz rękawiczki i do dzieła!

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

PLUSY
  1. wierność pierwowzorowi, czyli Theme Hospital;
  2. komediowy klimat;
  3. przyjemna oprawa graficzna i muzyczna;
  4. dobrze pomyślany tryb kariery.
MINUSY
  1. brak zasadniczych nowości przy ogromnym potencjale, jaki daje szpitalna tematyka;
  2. nieco toporna mechanika;
  3. niedostatki interfejsu i sterowania;
  4. brak możliwości ingerencji w kształt budynków szpitala i budowę pięter;
  5. powtarzalność pierwszej części rozgrywki;
  6. prosta, nieskomplikowana ekonomia.

Każdy z nas chciałby być wiecznie piękny, młody i zdrowy. Niestety, jakże często proza życia weryfikuje te marzenia! Wieczorem idziesz spać, mając tyle ambitnych planów na jutro, po czym budzisz się następnego dnia, patrzysz w lustro i z przerażeniem odkrywasz, że… twoja głowa zmieniła się w wielką żarówkę. Innym razem siedzisz sobie w parku i podziwiasz zachód słońca, unosisz dłoń, by lekko osłonić oczy przed ciepłymi promykami i z przerażeniem widzisz swoją rękę, składającą się z dziesiątków sześcianów. W takich sytuacjach nie licz na niewydolną polską służbę zdrowia, tylko jak najszybciej skorzystaj z usług szpitali hrabstwa Two Point. Tylko tam znajdziesz najlepiej wykwalifikowaną kadrę, która zawalczy o Twoje zdrowie, gdy inni lekarze dawno pouciekali z gabinetów na Twój widok!

A może chcesz dołączyć do tej elity światowej medycyny? Two Point potrzebuje zdolnych menedżerów, którzy rzucą się w wir pracy i pokierują naszymi renomowanymi lecznicami. Nie czekaj, tylko wyślij swoje CV!

Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu - ilustracja #1
Bolesna terapia
Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu - ilustracja #2

Theme Hospital

Theme Hospital to produkcja wydana w 1997 jako druga z pięciu strategii ekonomicznych z komediowej serii Theme. W grze zarządzaliśmy szpitalami w kolejnych dwunastu misjach, mając za zadanie utrzymać wysoki poziom lecznictwa oraz odpowiedni bilans szpitalnego budżetu. Unikatowa (wtedy!) mechanika rozgrywki i świetny humor poskutkowały czterema milionami sprzedanych kopii (i niepoliczalną liczbą „piratów” oferowanych na bazarach). Ekipa odpowiedzialna za Theme Hospital weszła później w skład Lionhead Studios i wzięła udział w pracach nad między innymi Black & White oraz Fable).

Similia similibus curantur

Każdego, kto zaczynał swoją przygodę z grami w latach 90. (lub wcześniej), nachodzi czasem ochota na sentymentalne wspomnienia. Niczym nestorzy rodu w Wigilię, gracze ci siadają przy kominku, pykają fajkę i snują opowieści o Atari, Amidze, Windowsie 3.11, Prince of Persia i innych antykach z lat ich dzieciństwa. Jednym ze stałych elementów tych retrospekcji jest bez wątpienia kultowe Theme Hospital.

Osobiście też pamiętam tamte czasy, gdy na komputerze kumpla odpalałem tę grę, klikałem jedną z opcji wskazywanych przez wąsatego profesorka i z wielkim zapałem zaczynałem rządy w kolorowym szpitalu, pełnym pacjentów z przedziwnymi chorobami. Taka nostalgia dopadła też chyba byłych pracowników Bullfrog Productions i jednocześnie autorów owego tytułu, skoro dwie dekady później zdecydowali się oni założyć nowe studio i wrócić do swej słynnej i wciąż niezapomnianej strategii. Two Point Hospital bowiem, pomimo innej nazwy, to bezpośredni współczesny następca strategii ekonomicznej z 1997 roku.

W Two Point Hospital, podobnie jak w Theme Hospital, obejmujemy posadę dyrektora szpitala, tym razem w fikcyjnym rejonie – hrabstwie Two Point – miejscu, gdzie ludzie nie chorują w zwyczajny sposób. W głównym trybie gry – kampanii, zrealizowanej na prześlicznej i nieco karykaturalnej mapce – przychodzi nam zarządzać kolejnymi lecznicami w misjach o wzrastającym poziomie trudności. Pierwsze etapy stanowią raczej samouczek i stopniowo tłumaczą wszystkie aspekty gry, kolejne zaś stawiają nas w obliczu coraz bardziej skomplikowanych wyzwań.

Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu - ilustracja #3
Mapka kampanii jest niezwykle klimatyczna

Salus aegroti suprema lex

Każdy, kto miał cokolwiek do czynienia z Theme Hospital, od razu zauważy zasadnicze podobieństwo pomiędzy tym tytułem a Two Point Hospital. Twórcy nie wymyślali prochu na nowo, tylko postanowili adoptować do współczesnych realiów i usprawnić to, co zdało egzamin 21 lat temu.

I tak oto na początku gry otrzymujemy do dyspozycji spory budynek (który możemy później powiększyć o kolejne pawilony) z zadaniem wypełnienia go oddziałami i gabinetami, w których zatrudniania przez nas kadra będzie spieszyć z pomocą medyczną lokalnej społeczności. Problemy, z jakimi przychodzą do nas obywatele Two Point, są absurdalne i niezwykłe zrośnięta wielka brew, spadek rozdzielczości pacjenta w chorobie zwanej pikselozą czy zamiana skóry chorego w jeans – to tylko kilka przykładów ze zwariowanego podręcznika do patologii, obowiązującego studentów medycyny w Two Point.

Każdy zgłaszający się pacjent przechodzi najpierw proces diagnostyki, rozpoczynany przez lekarza rodzinnego. W zależności od złożoności schorzenia do właściwego rozpoznania potrzebna może być wizyta w różnych pracowniach i skanowanie dziwnymi urządzeniami. Podobnie ma się rzecz z leczeniem – dużą część chorób pokona pigułka ze szpitalnej apteki, inne jednak wymagać będą specjalistycznych urządzeń, a nawet operacji. Im trudniejsza do wyleczenia franca, tym większy rachunek za terapię otrzyma pacjent.

Sprawne działanie szpitala zapewnia personel czterech kategorii – lekarze, pielęgniarki, asystenci i konserwatorzy. Każdy pracownik ma swoje mocne i słabe strony, może posiadać różne specjalizacje, ma też oczywiście określone oczekiwania płacowe i szkoleniowe. W trakcie pracy w naszym ośrodku personel rozwija się, awansując na pięciostopniowej drabince zawodowej, jeśli jednak chcemy, by nasz podwładny zyskał konkretne umiejętności, musimy zorganizować mu kurs, prowadzony przez doświadczonego instruktora (może to być któryś z naszych pracowników).

Recenzja gry Two Point Hospital – zwariowana strategia w kitlu - ilustracja #4
Każda misja ma swoją specyfikę

Zarządzanie rozrastającym się szpitalem staje się stopniowo coraz trudniejsze – w późniejszej fazie gry pojawiają się wypadki masowe, wizytacje VIP-ów czy choroby zakaźne, przenoszące się na kolejnych pacjentów. Musimy więc podejmować liczne interwencje i na bieżąco przemeblowywać szpital, by sprostać tym wyzwaniom. Czasem trzeba zadziałać szybko i ręcznie wytłuc szerzące się zarazy.

Wszystko to jest o wiele łatwiejsze, gdy od początku odpowiednio zaplanujemy rozkład pomieszczeń. Budując sale i gabinety, musimy pamiętać o właściwej przepustowości korytarzy czy sensownym przepływie chorych pomiędzy pokrewnymi oddziałami, a także o estetyce szpitala, ogrzewaniu czy bezpieczeństwie pożarowym. Szkoda jednak, że nie wprowadzono pięter, a kształt i wielkość pawilonów zostały z góry ustalone i nie podlegają przebudowie. To mocno ogranicza nas w tworzeniu szpitala naszych marzeń i zmusza do kombinowania w przedziwnych predefiniowanych układach.

 

Grałeś w oryginalne Theme Hospital?

74,5%

Tak, uwielbiam tę grę

23,7%

Nie, nigdy nie grałem w tę grę

1,8%

Tak, ale mi się nie podobało

Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie
Recenzja gry Assassin’s Creed: Rebellion – mój drogi asasynie

Recenzja gry

Rebellion to niezwykła gratka dla oddanych fanów serii Assassin’s Creed… nie stroniących od gier pokroju Fallout: Shelter... którym podobają się awatary z Xboxa… i nie przeszkadza im masa grindu... który można przyspieszyć płacąc.

Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...
Recenzja gry Mutant Year Zero – XCOM, Original War i Fallout wchodzą do baru...

Recenzja gry

Roku 2018, co robisz? Przestań! My chcemy żyć, a Ty zasypujesz nas świetnymi tytułami na wiele godzin (oraz Falloutem 76). Jeszcze nie skończyliśmy Red Dead Redemption 2, a tu przyszła paczka z Mutant Year Zero od The Bearded Ladies...

Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!
Recenzja gry RimWorld – największa wada? Wciąga jak bagno!

Recenzja gry

Po ponad pięciu latach we wczesnym dostępie RimWorld doczekał się oficjalnej premiery w wersji 1.0. Tym samym w nasze ręce trafia jedna z najbardziej dopracowanych i wciągających gier niezależnych ostatnich lat.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
03.09.2018 15:23
bluesme
30
Centurion

Theme Hospital -miałem 12lat.... już nie mam, a w Two Point w zasadzie nic się nie zmieniło.

Temat na grę jest trudny, komedia to nieszczęśliwe wyjście - ale nie wiem czy inne istnieje.

03.09.2018 15:34
👍
odpowiedz
zcaalock
89
Pretorianin

zarwałem 3 noce z tą grą, a nie zdarzyło mi się to od lat. Niby prosta i mało różnorodna ale te wyzwania, które się cały czas pojawiają są jak syndrom kolejnej tury, tak że ciężko przestać

03.09.2018 15:37
odpowiedz
FrankerZ
30
Pretorianin
5.5

Dla dzieci może i być fajna, dla dorosłego zdecydowanie zbyt łatwa i przez to nudna.

03.09.2018 16:08
1
odpowiedz
VanDust
66
Konsul

Pamiętam taką jednostkę chorobową,z pierwotnej wersji gry: "facet z wielką głową" - leczenie: łapiduch przebijał mu głowę szpilką, schodziło powietrze jak z balonu, następnie dopompowywał do odpowiednich rozmiarów i wuala! Gotowe! :D
Miałem polewkę z tego....

post wyedytowany przez VanDust 2018-09-03 16:08:55
03.09.2018 21:28
1
odpowiedz
Lukdirt
64
Generał

Nieźle się zapowiada.
Jak nie będę miał co robić z kasą to zastanowię się nad kupnem tej gry

03.09.2018 22:11
😐
odpowiedz
1 odpowiedź
topyrz
61
pogodnik duchnik

brak zasadniczych nowości przy ogromnym potencjale, jaki daje szpitalna tematyka;
Coś takiego wrzucić w minusy przy grze, której duchowy następca przerasta wielu dzisiejszych graczy wiekiem? Nie fair i to całkowicie biorąc pod uwagę fakt, że ducha serii (czytaj to co robiła gra w okolicy premiery) udało się zachować i uwspółcześnić. Wiele restartów gubi się, uwstecznia czy spłyca koncept. Równie wiele z nich nie dorasta pierwowzorom.

Ale okay, akceptuję. Jeśli recenzja ma być obiektywna, można było coś takiego wpisać.

03.09.2018 23:14
bluesme
30
Centurion

Powiedziałbym, że szpitalna tematyka jest wyjątkowo trudna...

04.09.2018 00:33
4
odpowiedz
Piratka88
10
The Ultimate Queen

Zrobiłam trzy dłuższe serie z grą, dochodząc chyba do 6 może 7 szpitala i wymiękam. Powtarzalność mnie zabiła. Ileż można przy każdym scenariuszu stawiać to samo od nowa, urządzać to samo od nowa, zatrudniać do tych samych pomieszczeń od nowa, rozgrywka za każdym nowym "poziomem" każe robić to samo od nowa zanim tak naprawdę przejdziemy do głównego zadania danego scenariusza. Naprawdę schodzi trochę zanim się to wszystko ponastawia od nowa. Zgadzam się z wszelkimi plusami jakie są wymienione w tej recenzji, ale niestety główny minus powtarzalności zabił dla mnie tę grę. Ot rozrywka może na trzy dni, nic więcej. Słabo jak na tego typu grę. Dla porównania Rollercoaster Tyccon 3 ogrywałam bardzo długo a i po przerwach miło się wraca. Tutaj nie ma dla mnie po co.

04.09.2018 14:03
odpowiedz
Azaanis
24
Chorąży

Gra ma straszny problem z dawkowaniem informacji, bez przerwy zasypuje ścianami tekstu. Taki sobie interfejs też nie pomaga.

04.09.2018 14:19
odpowiedz
CyboRKg
42
Robocop

Pamietam "Theme Hospital" jako niezle jaja. I pamietam niemiecka gre "Biiing" - szpital w wydaniu erotycznym. Dopisuje "Two Point Hospital" na koniec mojej dlugiej "listy zyczen".

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze