Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Recenzja gry 3 stycznia 2003, 13:39

autor: Void

Syberia - recenzja gry

Syberia to gra przygodowa stworzona przez twórcę znakomitej gry przygodowej Amerzone. Gracze wcielają się w postać Kathe Walker, wziętej prawniczki z Nowego Jorku. Została ona wynajęta przez firmę zabawkową, by dokończyć formalności...

Recenzja powstała na bazie wersji PC.

Drogi Monsieur Sokal !

Długo nie umiałem zdecydować się na napisanie tego listu. Od dawna byłem przekonany co do tego, iż powinienem przekazać Panu tych kilka moich, mniej lub bardziej trafnych spostrzeżeń na temat ostatniego Pańskiego dzieła, jednakże nie potrafiłem ostatecznie wybrać formy w jakiej przyjdzie mi to uczynić. Z reguły mój kontakt z twórcami polega na tym, iż... takiego kontaktu nie ma. Dostaję materiał do opracowania, siedzę kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt dni nad nim, wystawiam jedynie słuszną według mnie ocenę dokonań autorów, a następnie przekazuję tekst do redakcji i, przykro to przyznać, ale zapominam o nim, zajęty już innym materiałem. Myślałem, że podobnie będzie także w przypadku Pańskiej pracy. Ale tu się pomyliłem...

Dzieło, które ukazało się ostatnio na rynku, sygnowane Pańskim nazwiskiem, jego wspaniałość i doskonałość, spowodowała, że zdecydowałem się, by przekazać moje wszystkie uwagi bezpośrednio na Pańskie ręce. A czyż wymyślił człowiek doskonalszą formę w jakiej można to uczynić, bardziej intymną i bezpośrednią, niż list? Nie... A przynajmniej mnie ona nie jest znana. Dlatego też w taki oto sposób spróbuję i ja, jakże nieudolnie, wyartykułować te kilka uwag jakie nasunęły mi się w trakcie wędrówki w świecie „Syberii”.

Ostatnimi czasy, z łamów prasy i innych mediów sypały się na Pańską głowę same zaszczyty, słowa uznania i zachwytu. I ja również powinienem od razu przyznać, że dołączam się do tego chóru i bardzo nisko chylę czoła przed Pańskim geniuszem i talentem. Jednakże nie byłbym sobą, gdybym nie odnalazł kilku elementów, które być może nie psują ogólnego wyrazu całości, mogłyby jednak zostać delikatnie zmodyfikowane w drugiej części gry, nad którą jak wiem rozpoczął już prace Pański zespół. Dlatego też wśród peanów i zachwytów, znajdzie Pan w moim liście kilka zdań, które pozwolą, mam taką nieskromną nadzieję, zastanowić się nad tym, co uczynić, by kolejne Pańskie dzieło było jeszcze doskonalszym. Z drugiej strony sam sobie zdaję pytanie: czy jest to jeszcze możliwe?!

Jak zwykle rozgadałem się... Czas przejść do rzeczy i zająć się już w szczegółach rozpatrywaniem poszczególnych elementów „Syberii”. Ponieważ najważniejszym z nich w grach przygodowych jest fabuła, proponuję zacząć więc od niej. Muszę przyznać, że kiedy czytałem zarys opowieści, jeszcze przed ukazaniem się gry na rynku, byłem bardzo zaskoczony jej kilkoma fragmentami, które wydawały mi się nie tyle nie na miejscu, co raczej mogły powodować pewne komplikacje w jej sensownym rozwinięciu. Co to było? Już wyjaśniam...

Uczynił Pan główną bohaterką gry młodą amerykańską prawniczkę, która przyjeżdża do niewielkiego, zagubionego gdzieś wśród alpejskich szczytów miasteczka, by podpisać kontrakt na przejęcie przez pewną nowojorską korporację skromnej fabryczki automatów. I tu nasunęły mi się wątpliwości... które jednakże szybko, na szczęście, zostały rozwiane.

Oceny redaktorów, ekspertów oraz czytelników VIP ?

Materdea Ekspert 14 listopada 2011

(PC) Syberia, dzieło Microids oraz Benoita Sokala okiem lamera, który gra tylko w FPS-y.

9.0
Recenzja Arise: A Simple Story – gry, która najpierw was wkurzy, a potem uszczęśliwi
Recenzja Arise: A Simple Story – gry, która najpierw was wkurzy, a potem uszczęśliwi

Recenzja gry

Na praktycznie każdym etapie gry przynajmniej raz trafi Was szlag. Początkowo żmudna i nudnawa rozgrywka z czasem nam to jednak wynagradza. Z nawiązką! Jak w życiu. Jak wino. Arise: A Simple Story to gra niepozorna, uniwersalna, piękna i emocjonalna.

Recenzja Song of Horror – gra, która nie zawsze straszy tym, czym powinna
Recenzja Song of Horror – gra, która nie zawsze straszy tym, czym powinna

Recenzja gry

Song of Horror to straszna gra, która stawia na klasyczną prezentację, unikanie konfrontacji i zagadki. Ale czy wszystko, co tu straszy, na pewno było zamierzone przez twórców?

Recenzja gry Wanderlust Travel Stories – lektura obowiązkowa
Recenzja gry Wanderlust Travel Stories – lektura obowiązkowa

Recenzja gry

Wanderlust to niecodzienna i śmiała koncepcja gry, która opiera się na literaturze drogi. Odwaga twórców, którzy w XXI wieku stworzyli grę zbudowaną przede wszystkim z tekstu, zasługuje na podziw. I uznanie, bo Wanderlust jest naprawdę dobre.