Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Publicystyka

Publicystyka 21 lutego 2013, 16:00

autor: Redakcja GRYOnline.pl

PlayStation 4 - wszystko, co wiemy o nowej konsoli Sony - gry, exclusive'y, technikalia

Nocna konferencja firmy Sony zaowocowała pierwszymi informacjami na temat konsoli PlayStation 4. Dowiedzieliśmy się też jakich tytułów możemy spodziewać się w niedalekiej przyszłości.

Spis treści

Funkcje konsoli

PlayStation 4 wprowadzi tzw. tryb wstrzymania, który umożliwi przerwanie zabawy w dowolnym momencie i wznowienie jej natychmiast po ponownym uruchomieniu konsoli. System ten działa już z powodzeniem w przenośnej Vicie i trzeba uczciwie przyznać, że jest on piekielnie wygodny. Urządzenie będzie podtrzymywane przy życiu minimalną ilością energii i dopiero twardy reset definitywnie skasuje nasze dokonania. Podobnie jak we wspomnianym handheldzie działać też będzie multitasking. Użytkownik PlayStation 4 będzie mógł w każdej chwili zminimalizować aplikację i odpalić inną, np. przeglądarkę stron internetowych czy moduł pozwalający przeglądać trofea.

Konsola pozwoli też ściągać i aktualizować oprogramowanie w tle, nie tylko podczas normalnej pracy urządzenia, ale także w trybie uśpienia. Obiecująco zapowiada się możliwość odpalenia gry przed jej całkowitym pobraniem na dysk twardy (na pecetach takie rozwiązanie oferują dziś produkcje Blizzarda). Trudno jednak sobie wyobrazić, żeby natychmiastowa (zdaniem Sony) rozgrywka dotyczyła absolutnie wszystkich oferowanych na PlayStation 4 tytułów, zwłaszcza tych ważących wiele gigabajtów danych. Dopiero po premierze „czwórki” okaże się, jak ten system działa w praktyce.

PlayStation 4 zaoferuje też budzącą ogromne emocje rozgrywkę w tzw. chmurze. Gdy koncern Sony przejął w lipcu ubiegłego roku firmę Gaikai, stało się jasne, że wprowadzenie tego typu usługi jest właściwie kwestią czasu. Zaimplementowany w konsoli system pozwoli użytkownikom natychmiastowe odpalenie wybranej gry z oferty PlayStation Store, bez konieczności pobierania jej na dysk twardy. Sony przyznaje, że eksperymentuje na razie tym polu, więc granie w chmurze niekoniecznie zostanie udostępnione od razu po premierze konsoli. Trzeba jednak przyznać, że możliwości jakie niesie ze sobą ta usługa są po prostu ogromne.

Nowa konsola przyniesie też inne potencjalne usprawnienia ułatwiające życie. Dobrym przykładem jest system oceniający użytkownika, który po zebraniu odpowiedniej dawki informacji będzie przewidywał jakie gry leżą w kręgu jego zainteresowań, a następnie ściągał je w tle, by po ewentualnym zakupie zredukować czas pobierania do absolutnego minimum.

Sony niezwykłą wagę przykłada do wszelkich funkcji społecznościowych. Nowy kontroler Dualshock 4 został wyposażony w specjalny przycisk Share, którego naciśnięcie sprawi, że gracz podzieli się ze światem filmikiem lub też obrazkami przedstawiającymi kilka ostatnich minut gry, którą właśnie użytkował. W czasie kiedy wideo będzie wrzucane na serwery, gracz spokojnie wróci do zabawy. Odbiorcami tej zawartości będą nie tylko inni posiadacze konsoli PlayStation 4 czy PS Vita, ale także posiadacze smartfonów, tabletów oraz wszyscy zainteresowani korzystający z popularnych usług społecznościowych, jak np. Facebook. Ponadto za pośrednictwem m.in. serwisu Ustream gracze otrzymają możliwość nadawania w czasie rzeczywistym przekazu pochodzącego z ich własnej konsoli na zasadach przypominających popularną na komputerach usługę TwitchTV. W tym czasie znajomi podzielą się między sobą komentarzami, a nawet pomogą sobie dzieląc się z potrzebującym ekwipunkiem pochodzącym z danej gry. Nie zabraknie również funkcji cross-chatowania, czyli rozmowy bez względu na uruchomiony na konsolach różnych osób tytuł.

Sony postanowiło także podejść bardzo poważnie do tzw. funkcji remote play, czyli możliwości grania w dowolny tytuł dedykowany PlayStation 4 na mniejszym ekraniku Vity, co przestaje ograniczać gracza do nieustannego siedzenia przed telewizorem. Ponadto specjalna aplikacja PlayStation App pozwoli posiadaczom tabletów i smartfonów z systemami iOS i Android wykorzystać ich urządzenia jako drugi ekran gry. Możliwości są tu nieograniczone, dzięki czemu można będzie cieszyć się oddzielnym ekranem wyświetlającym radar, mapę czy ekwipunek. Urządzenia mobilne pozwolą także zarządzać konsolą na odległość, co pozwoli na przykład na zdalne kupowanie gier w wersjach elektronicznych, ściągania ich na dysk twardy konsoli czy nawet przeglądania w co właśnie grają znajomi.