Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 17 września 2010, 11:44

Walka i przeciwnicy. Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach

Oddajemy w Wasze ręce kolejny tekst poświęcony czwartej odsłonie cyklu Gothic, w którym zdradzamy szczegółowe informacje na temat rozgrywki w najnowszym produkcie niemieckiej firmy Spellbound.

Walka i przeciwnicy

Czy w Arcanii pojawiają się stwory znane z poprzednich części gry?

Tak. Tutaj autorzy poszli na całość, wykorzystując kompletny bestiariusz znany z poprzednich odsłon cyklu. W Arcanii napotkamy więc wszystkie charakterystyczne monstra, m.in. Ścierwojady, Krwiopijców, Jaszczury, Polne bestie, Topielce i Rozpruwacze. Co ciekawe, w późniejszej fazie rozgrywki pojawiają się mocniejsze odmiany tych potworów, zadające większe obrażenia i lepiej wynagradzane w punktach doświadczenia, jeśli uda nam się je zabić. Tak jest np. ze wspomnianymi wyżej Rozpruwaczami, zastępującymi zwykłe dziki.

Czy jest możliwość natrafienia na bardzo mocnego stwora w początkowej fazie gry?

Niestety – nie. Autorzy zdecydowali się nie wrzucać bohatera na głęboką wodę, dlatego na jego drodze stają przeciwnicy, których będzie on w stanie bez problemu pokonać. Wyprawa do lokacji, gdzie krążą mocniejsze i bardziej niebezpieczne monstra również nie jest możliwa, gdyż przejścia do kolejnych krain są w rozmaity sposób blokowane.

Gdy przeciwnik zamierza wykonać atak specjalny, otacza go zielona mgiełka. Wystarczy wykonać przewrót, by uniknąć ciosu.

Jak prezentuje się walka w zwarciu?

Atakujemy za pomocą lewego przycisku myszy. Istnieje możliwość zadania mocniejszego ciosu (po przytrzymaniu klawisza), a także wykonania bardzo prostego, bo składającego się z zaledwie kilku podstawowych uderzeń, kombosa. Bezimienny może też chronić się przed uderzeniami przeciwników (prawym przyciskiem myszy), ale tylko przed tymi słabszymi. Wrogowie mogą przełamać blok, nacierając na bohatera z większą siłą. Każdy tego typu atak sygnalizowany jest zielonkawą poświatą rozbłyskującą wokół oponenta, więc gracz ma dosłownie moment, by wykonać przewrót i uniknąć obrażeń. Fikołki można robić w dowolnym kierunku. Walka kończy się wraz z utratą energii któregoś z uczestników starcia. Pokonanych przeciwników nie trzeba dobijać.

Jak prezentuje się walka dystansowa?

Łuk obsługuje się identycznie jak w trzeciej odsłonie cyklu Gothic. Bezimienny może celować w dowolny punkt, a o sile uderzenia decyduje stopień napięcia cięciwy (im dłużej ją naciągamy, tym większe obrażenia zada pocisk). Istnieje możliwość użycia pocisków innych niż podstawowe. Kusz problem mocy nie dotyczy – bohater oddaje po prostu strzał, gdy bełt zostanie załadowany.

Jak prezentuje się walka za pomocą zaklęć?

W Arcanii dostępne są trzy rodzaje zaklęć: wyuczone za pomocą zdolności Spokój, Dominacja i Zapał czary ofensywne (odpowiednio są to: Lodowy bełt, Błyskawica i Ognisty bełt), dostępne tylko w postaci zwojów czary pomocnicze oraz runy, w różny sposób ułatwiające rozgrywkę. Pierwsze potrzebują do działania many, drugie wyczerpują się wraz ze zużyciem wszystkich pergaminów, natomiast trzecie regenerują się po kilkunastu sekundach, więc można je stosować wielokrotnie.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Arcania: Gothic 4

Arcania: Gothic 4