Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 17 września 2010, 11:44

Interakcja z otoczeniem. Arcania: Gothic 4 w pytaniach i odpowiedziach

Oddajemy w Wasze ręce kolejny tekst poświęcony czwartej odsłonie cyklu Gothic, w którym zdradzamy szczegółowe informacje na temat rozgrywki w najnowszym produkcie niemieckiej firmy Spellbound.

Interakcja z otoczeniem

Czy bohaterowie niezależni reagują, gdy znajdujemy się w ich domach?

Nie, w ogóle ich to nie interesuje, więc można do woli przebywać w cudzych chatach.

Czy w grze istnieje coś takiego jak kara za kradzież?

Nie. Bezimienny może wejść jak gdyby nigdy nic do obcego domu i zabrać cokolwiek, bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji. Inni bohaterowie nie reagują, gdy przywłaszczamy sobie należące do nich rzeczy.

Co z morderstwami? Czy gracz może zabić dowolnego mieszkańca Feshyru i Argaani?

Nie. Likwidować możemy wyłącznie postacie nastawione negatywnie do bohatera. To program decyduje kogo da się zabić, a kogo nie. Przy próbie ataku cywili miecz przechodzi przez nich jak przez powietrze.

Czy w Arcanii uwzględniono reputację?

Nie. Reputacja bohatera nie jest w żaden sposób mierzona.

Jakie interaktywne obiekty znajdziemy w Arcanii?

W standardzie wyłącznie skrzynie i drzwi – reszta przedmiotów codziennego użytku pozostaje niedostępna. Po zaznaczeniu opcji „Odgrywanie ról” w menu głównym nasz śmiałek może wejść w interakcję również z innymi obiektami, np. stołkami, łóżkami, kociołkami, kowadłami itp.

Odgrywanie ról pozwala włączyć dodatkowe aktywności, np. ostrzenie broni na osełce. To jednak tylko animacje, czynności te nic nie wnoszą do rozgrywki.

Czy to prawda, że w grze nie można tworzyć przedmiotów za pomocą tych obiektów?

Tak, to prawda. Użycie kociołka nie spowoduje, że na ekranie pojawi się plansza pozwalająca przyrządzić potrawę, to samo dotyczy kowadła i stołów alchemicznych. W Arcanii interaktywne obiekty nie mają przeznaczenia znanego z poprzednich odsłon cyklu. Po ich uaktywnieniu gra odgrywa jedynie odpowiednią animację i to wszystko.

Jak wygląda kwestia przyspieszenia upływu czasu? Czy Arcanii można spać?

Nie da się przyspieszyć czasu w tradycyjny sposób, czyli śpiąc, bo gra w ogóle nie oferuje takiej możliwości. Po uruchomieniu opcji „Odgrywanie ról” można się co prawda położyć do łóżka, ale nic z tego nie wynika. Na ekranie nie pojawiają się opcje snu do określonej godziny, leżenie nie wpływa też na regenerację energii.

Czy inni bohaterowie mogą dołączać do gracza? Czy można wydawać im rozkazy?

Nie spotkałem się w Arcanii z sytuacją, by u boku Bezimiennego walczył inny bohater, ale nie wykluczam, że w późniejszej fazie gry jest to możliwe. Nie uświadczyłem też typowych dla tej serii misji eskortowych. Za każdym razem, gdy ratowałem z opresji jakąś postać, ta ostatnia sama kierowała się do domu.

Czy można rozmawiać z przedstawicielami innych ras?

Tak. W Arcanii wyróżnia się dwa typy Orków – przyjaźnie nastawione do ludzi, ale niezbyt inteligentne (za wyjątkiem szamanów), oraz agresywnych przybyszy z Myrtany. Przedstawicieli innych ras nie widziałem – poza Goblinami oczywiście, ale oni zawsze nastawieni są do bohatera negatywnie i nie podejmują prób rozmowy.

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Arcania: Gothic 4

Arcania: Gothic 4