futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje

Technologie

Technologie 30 listopada 2020, 11:25

autor: Arkadiusz Dziermański

Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru - co robić?

Przepisy dotyczące gwarancji, rękojmi, czy zwrotu towaru zostały na tyle rozwinięte, że chronią użytkownika pod niemal każdym możliwym względem. Przyjrzymy się aspektom, na które warto zwracać uwagę w momencie, kiedy przydarzy się nam awaria.

Spis treści

Gwarancja i rękojmia – zasady dotyczące przedsiębiorców

Większość tego, co powiedzieliśmy do tej pory, odnosiło się do typowego konsumenta, czyli klienta indywidualnego. A jak wygląda to w przypadku przedsiębiorców? W wielu przypadkach zdecydowanie mniej korzystnie. Wynika to z faktu, że z punktu widzenia przedsiębiorcy mają większą świadomość obrotu gospodarczego i nie potrzebują rozszerzonej ochrony. Wielka korporacja i osoba prowadzącą działalność gospodarczą to nadal podmiot biznesowy i nie podlega takie samej ochronie jak „mały i bezbronny” klient indywidualny.

Przede wszystkim przedsiębiorca nie ma możliwości zwrotu towaru w ciągu 14 dni. W grę nie wchodzą żadne zwroty za wyjątkiem tych wynikających z dobrej woli sprzedawcy.

Jeśli chodzi o kwestie gwarancji i rękojmi to firmy mają nieco trudniej – nawet te jednoosobowe.
Jeśli chodzi o kwestie gwarancji i rękojmi to firmy mają nieco trudniej – nawet te jednoosobowe.

Kwestia rękojmi zależy od treści zawartej umowy. Sprzedawca może w niej wyłączyć prawo kupującego do rękojmi. W takim wypadku zupełnie inny jest czas na zgłoszenie usterki niż w przypadku klienta indywidualnego. W przepisach pojawia się tutaj magiczne stwierdzenie, że należy to zrobić „niezwłocznie”. Jeśli wada jest widoczna w momencie dostarczenia towaru, to najlepiej od razu po jego rozpakowaniu i w obecności kuriera. Jeśli później, to od razu po pojawieniu się problemów. Choć przepisy nie precyzują terminu zgłoszenia, to w różnego rodzaju sporach zazwyczaj przyjmuje się, że jest to kwestia kilku dni. W przypadku braku zawiadomienia sprzedawcy i przeciągnięcia sprawy, kupujący może stracić swoje uprawnienia do rękojmi bez opcji przywrócenia. Dodatkowo przedsiębiorca ma obowiązek udowodnić, że wada nie powstała w jego winy. Okres ochronny jest taki sam jak u klienta indywidualnego – dwa lata lub pięć lat w przypadku nieruchomości.

Gwarancja w przypadku klienta biznesowego często ma inne warunki. Sprzedawca może ustalić np. krótszy czas obowiązywania okresu ochronnego lub wcale nie dawać gwarancji na swój towar. Zazwyczaj to właśnie krótszy czas obowiązywania jest najistotniejszą różnicą, ale to zawsze należy sprawdzić w zapisach karty gwarancyjnej. Nie zawsze bowiem jest to regułą.

Klasyczny przykład wady fabrycznej, którą powinniśmy zgłosić „bez zbędnej zwłoki” <ba-dum-tss>. - Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru - co robić? - dokument - 2020-11-30
Klasyczny przykład wady fabrycznej, którą powinniśmy zgłosić „bez zbędnej zwłoki” <ba-dum-tss>.