Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie

Hardware

Hardware 13 listopada 2019, 09:10

autor: orson_dzi

Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru - co robić?

Przepisy dotyczące gwarancji, rękojmi, czy zwrotu towaru zostały na tyle rozwinięte, że chronią użytkownika pod niemal każdym możliwym względem. Przyjrzymy się aspektom, na które warto zwracać uwagę w momencie, kiedy przydarzy się nam awaria.

Gwarancja to chyba najbardziej znana forma ochrony zakupionego sprzętu. W dużym skrócie, jest to obowiązek naprawy przedmiotu w przypadku pojawienia się uszkodzenia, które nie wynikało z winy użytkownika. Dlatego też jeśli wykąpiemy laptop w basenie lub zbijemy szybkę w telefonie – gwarancja tego nie obejmie. Co najistotniejsze, choć gwarancja jest najpowszechniejszą podstawą prawną do dochodzenia roszczeń w przypadku wadliwości rzeczy, to jej udzielenie kupującemu przez producenta nie jest obowiązkowe. Choć przypadki nie objęcia produktów ochroną gwarancyjną zdarzają się w obrocie konsumenckim rzadko, to należy mieć jednak na uwadze, że w takiej sytuacji pozostaną nam wyłącznie roszczenia z tytułu rękojmi.

Zgodnie z przepisami, okres ochronny z tytułu rękojmi trwa 24 miesiące od wydania przedmiotu kupującemu. W tym czasie możemy bez obaw zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o bezpłatną naprawę. Warto przy tym pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach.

Producenci sprzętu lubią chwalić się gwarancją na opakowaniu. - Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru - co robić? - dokument - 2019-11-12
Producenci sprzętu lubią chwalić się gwarancją na opakowaniu.

Rękojmia, o czym warto wiedzieć:

  1. Dokumentem uprawniającym do skorzystania z rękojmi jest dowód zakupu (paragon lub faktura).
  2. Warto zwracać uwagę na kruczki zapisane w warunkach korzystania z produktu. Roszczenia bezpłatnej naprawy wodoszczelnego telefonu mogą zostać odrzucone w przypadku jego zalania, podobnie jak w przypadku rozbicia ekranu lub obudowy urządzenia spełniającego normy MIL-STD810G (upadek z 1,5 metra na beton).
  3. W przypadku wymiany uszkodzonego urządzenia na nowe, okres rękojmi jest liczony od nowa, od momentu otrzymania nowego produktu. Jeśli wymieniona zostanie tylko jedna część, np. procesor komputera będącego na gwarancji, wydłużona zostaje gwarancja na sam procesor.
  4. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

Więcej na temat gwarancji, rękojmi oraz zwrotach towarów dowiecie się na kolejnych stronach tego artykułu. Spróbujemy także odpowiedzieć sobie na pytanie, czy warto dopłacać do tzw. rozszerzonej gwarancji. Przyjrzymy się także prawom przedsiębiorców – okazuje się bowiem, że osoby prowadzące firmę podlegają nieco innym zasadom dotyczącym omawianym przez nas tutaj kwestiom.

Taki widok bardzo boli, ale gwarancja ani rękojmia na nic się tutaj nie przydadzą... - Gwarancja, reklamacja, rękojmia i zwroty towaru - co robić? - dokument - 2019-11-12
Taki widok bardzo boli, ale gwarancja ani rękojmia na nic się tutaj nie przydadzą...