Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Hardware

Hardware 14 marca 2019, 08:05

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Ray tracing w praktyce na przykładzie Metro Exodus i BF5

Od momentu zapowiedzi kart graficznych z rodziny GeForce RTX ray tracing nie schodzi z ust osób zafascynowanych nowymi technologiami w grach. Sprawdzamy, jak rozwiązania zastosowane przez Nvidię działają w grach Metro Exodus i Battlefield 5.

Tak jak wiele rozwiązań przed nim, teraz to ray tracing jest ogłaszany kolejnym wielkim przełomem w kwestii oprawy graficznej w grach wideo. Technologia, która na przestrzeni ostatnich miesięcy urosła do rangi mitu, ma być zdolna do wygenerowania niemalże fotorealistycznego oświetlenia, cieni oraz odbić, ale też do puszczenia z dymem każdej karty graficznej nieprzygotowanej na takie fajerwerki.

Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym. - 2019-03-14
Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym.

Ale lista komponentów, które obsługują już tę opcję, wcale nie jest powalająco długa! Na razie technologię tę na swoich sztandarach umieściła firma Nvidia, czyniąc z niej jedną z najważniejszych funkcji w opartej na architekturze Turing rodzinie kart GeForce RTX. I to właśnie na jednej z nich – GeForce RTX 2080 Ti – przetestowaliśmy dla Was, jak sprawdza się ray tracing w dwóch wypuszczonych niedawno produkcjach: Battlefield 5 i Metro Exodus.

Karty graficzne obsługujące ray tracing:

  1. Nvidia GeForce RTX 2060 – cena: około 1 600 złotych;
  2. Nvidia GeForce RTX 2070 – cena: około 2 200 złotych;
  3. Nvidia GeForce RTX 2080 – cena: około 3 100 złotych;
  4. Nvidia GeForce RTX 2080 Ti – cena: od około 4 900 złotych;
  5. Nvidia TITAN RTX – cena: 11 700 złotych.
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS. - 2019-03-14
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS.

Komentarze Czytelników (56)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
14.03.2019 08:19
mjmo
1
Legionista

Wszystko ładnie pięknie ale jednak przydałoby się nieco więcej gier z ray tracingiem i DLSS, żeby zakup RTX'ów miał większy sens

14.03.2019 09:46
👎
odpowiedz
8 odpowiedzi
latrommi
22
Chorąży

Super, wszystko jest ciemniejsze, świetna technologia...

14.03.2019 09:55
😂
odpowiedz
Hydrant
2
Chorąży

Jak działą ano nie działa

14.03.2019 11:14
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
Rumcykcyk
54
Pan Kopiuj Wklej

Skoro nvidia wypuszcza na rynek karty które nie obsługują RT to chyba sama nie wierzy w ten projekt. Jak rzeczywiście wyjdzie 1180 albo 1180ti to tylko będzie kupa śmiechu z rozwoju nowej technologii.

Na screenach z BF5 gdybym nie przeczytał pod obrazkiem gdzie jest rtx on/off to bym nawet nie dostrzegł różnicy. W benchmarkach to lepiej wyglądało (tzn był nadmuchiwany balonik) ale w rzeczywistości nie ma aż takiej wielkiej różnicy, a karta pracuje pod dodatkowym obciążeniem czyli wyższe temperatury i głośniejsza praca.

W metro to tylko wyciemnienie otoczenia ale jak zauważył Raiden bez dobrego HDR, RT nie ma sensu czyli do grafiki za 5 tyś trzeba kupić monitor/telewizor za 10 tyś.

post wyedytowany przez Rumcykcyk 2019-03-14 11:18:59
14.03.2019 11:16
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
Raiden
86
Generał

Metro Exodus pokazuje, że jest tak, jak być powinno - raytracing nie ma sensu bez HDR (całego łańcuszka - od gry po monitor/TV).
Naturalne oświetlenie sprawia, że wiele scen robi się "ciemniejszych" i bez HDR nie ma mowy o wydobyciu detali. Zwykły monitor spłaszczy krzywą PQ i po zawodach.

14.03.2019 11:36
😉
2
odpowiedz
Miodowy
29
Old Dziad

Od dłuższego czasu się zastanawiałem nad RTX (dotychczasowo korzystałem zadowolony z konkurencji). Powoli jednak nachodzą mnie myśli, że o ile nie będę mieć mistrzowskich kałuż, to ciemności w pomieszczeniach zrobię sobie sam zmieniając tryb jasności w monitorze ;)

post wyedytowany przez Miodowy 2019-03-14 11:36:17
14.03.2019 13:02
odpowiedz
3 odpowiedzi
Pako22
39
Pretorianin

"Jeśli zdecydujemy się na sam ray tracing, czeka nas zabawa w około 30 klatkach na sekundę – i to w miejscach, które nie są szczególnie wymagające w kwestii oświetlenia. Tam, gdzie źródeł światła jest więcej i wchodzą one ze sobą w interakcje, musimy się pogodzić z rozgrywką w 24-27 FPS, zaś w najbardziej intensywnych momentach wartości te spadają do kilkunastu klatek."

Nic tylko brać RTXy póki jeszcze są na półkach! Konsolowcy będą wam zazdrościć...
ps. Tak na poważnie to jeszcze ze dwa lata poczekamy, żeby to dopracowali + rozbudowali. Wtedy efekt może faktycznie będzie wyrywał z kapci, a klatki nie będą schodzić poniżej 60fps w 4k, max. ustawienia.

14.03.2019 13:14
1
odpowiedz
1 odpowiedź
Olekrek
23
Chorąży

Gram obecnie w Metro w najwyższych detalach w 4k bez RTX, bo Geforce Now działa na Nvidia P40, a te karty nie obsługują RTX. I powiem, ze to jedna z najładniejszych gier ostatnich lat.
Widziałem u znajomego z RTX i wygląda jeszcze lepiej.
Jeszcze długa droga zanim rtx będzie prawdziwym rtxem, ale od czegoś trzeba zacząć.
RTX to nie tylko światło, ale wiele wiele innych elementów, które obecnie zarezerwowane są tylko dla animacji.

14.03.2019 15:24
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

O ile w przypadku HDR nie ma w ogóle mowy aby to pokazać a różnica pomiędzy 500 nitami a 1500 nitami to przepaść jakościowa o tyle efekty RT można pokazać. W przypadku Metro Exodus kombinacja HDR+RT to dosłownie nokaut.

ale żeby pokazać różnice kilka miejsc z włączonym RT i wyłączonym

RT wyłączone

14.03.2019 15:24
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

RT włączone

14.03.2019 15:24
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

RT wyłączone

14.03.2019 15:25
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

RT włączone

14.03.2019 15:25
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

RT wyłączone

14.03.2019 15:25
odpowiedz
A.l.e.X
120
Alekde

RT włączone

nie chodzi tylko o samą mapę światłocienia, co wydobycie przede wszystkim kolorystyki ze względu na oświetlenie / różnice w grze są gigantyczne i GL dla RT to coś czego w żadnej grze jeszcze nie było

BFV ma najlepiej pokazane odbicia i też nie da się tego pokazać na screenach aby udowodnić że to przepaść jakościowa RT on vs RT off to trzeba po prostu zobaczyć w grze na żywo.

post wyedytowany przez A.l.e.X 2019-03-14 15:27:15
14.03.2019 16:21
😐
odpowiedz
topyrz
64
pogodnik duchnik

A.l.e.X byłbyś łaskaw odpowiadać sam sobie robiąc tym samym drzewko dyskusji, a nie spamujesz pół sekcji komentarzy.

14.03.2019 16:28
odpowiedz
4 odpowiedzi
Bukary
166
Legend

Patrzę na te zrzuty Alexa i u mnie gra (bez RTX) nie wygląda tak "źle", jak u Alexa bez RTX. Bardziej byłbym skłonny powiedzieć, że raczej przypomina to, co na zrzutach z RTX (choć nie aż tak dobrze).

post wyedytowany przez Bukary 2019-03-14 16:29:05
14.03.2019 16:59
odpowiedz
1 odpowiedź
Jaarvs
7
Centurion

RTX na razie nie ma sensu. Nvidia cenowo poleciała po bandzie i jest to aktualnie coś w rodzaju ciekawostki. Poza tym co to za durne zamykanie się na innych? Znowu to samo...
Pamiętacie Physx? Wszystko fajnie, szkoda, że był to ficzer od Nvidii z niewykorzystanym potencjałem, dopiero po tylu latach udostępnili go jako open source. O kilka lat za późno.
A teraz Ray Tracing, który co najlepsze pierwotnie był częścią Dx12 bez rezerwacji dla konkretnych kart. Ale jak sami widzimy, tylko u Nividii. I żeby nie było, bo w końcu karty RTX mają specjalnie rdzenie do generowania itd. Z tego co mi wiadomo, to każda karta może wygenerować obraz do RT, dodatkowe rdzenie u Nvidii odpowiadają za w dużym skrócie odszumianie obrazu (jest to proces bardziej złożony niż się wydaje), dzięki czemu jest możliwe go generowanie w grach w grywalnych klatkach.

Co się tyczy AMD, sami mają swoją (a przynajmniej wspominali o niej) technologię coś w stylu RT, która ma niby być dostępna na każdych kartach. Kiedy tego się doczekamy? Nie wiem, może po premierze Navi coś z tym ruszy.
Czy to wypali?! Tu mogą być problemy, bo np. taki Vulkan jest bardzo fajny, szkoda tylko, że tak rzadko wykorzystywany przez twórców (tak wiem, nauka nowego API nie ma sensu, skoro DX każdy ogarnia).

A co do DLSS, nie zagłębiałem się tak bardzo w temat, ale to po prostu zwykły upscaling, o ile dobrze zrozumiałem. Czyli niektórzy chcą 4K, kupują kartę za kilka tysięcy i używają upscalingu, co to samo mają na konsoli. Ale machina marketingowa się kręci i sprzedaż nakręca, w końcu jakoś trzeba upchać te nowe drogie karty, więc gadkę o nowej technologii można ludziom wcisnąć...

post wyedytowany przez Jaarvs 2019-03-14 17:01:58
14.03.2019 16:59
odpowiedz
2 odpowiedzi
Pako22
39
Pretorianin

Drzewa w Metro nie lubią ray tracingu? https://youtu.be/OtZdk0qeoBo?t=986
W pakiecie z ray tacingiem dostajemy texture flickering gratis? https://youtu.be/5JczNqpqwfI?t=117
Tutaj natomiast zróbcie pauze, lupy w dłoń i szukać drastycznych różnic : https://youtu.be/YH5QNQngL8A?t=182
Na koniec pamiętajcie, że w gry się gra, a nie ogląda na screenshotach i bije niemca po hełmie.
Jestem za ray tracingiem, ale nie w takiej raczkującej formie i w takiej cenie.

14.03.2019 18:54
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
snopek9
175
Pogrubiony stopień

Gra z RT na przykladach od Alexa to z RT obnizone detale nic nie widac, bez tego detale ultrs widac wiecej szczegolow. Bardziej realistyczne z RT ale jabtego od gry nie oczekuje.

post wyedytowany przez snopek9 2019-03-14 18:54:53
14.03.2019 19:02
odpowiedz
Kaczmarek35
11
Generał

Bo Alex dał słabe porównanie. Te screeny były kiepskie.
Realnie wygląda to znacznie lepiej. Wystarczy załączyć przykładowy filmik z Youtube lub przekonać się u kogoś na żywo.

14.03.2019 21:46
odpowiedz
2 odpowiedzi
eyehategod
13
Legionista

jak dla mnie ten ray tracing to jakis bubel, po co to komu. Dla samego komfortu w grze ja bym to badziewie z miejsca wyłączył i nie chodzi mi tylko o ilosc fps ale tez o to żebym po prostu widział gdzie strzelac hahahahahahah. A swoją drogą ten metro exodus pachnie starym silnikiem. Postacie i twarze totalna sredniawka, do takiego God of War to sie nawet nie umywa

post wyedytowany przez eyehategod 2019-03-14 21:47:31
15.03.2019 01:01
odpowiedz
Hydro2
120
Legend

Pominęliście najważniejsze: DLSS gryzie się z HDR'em i po jego włączeniu HDR, ani RT wyraźnie nie działa. Obraz robi się jasny, a cały obraz wyblakły. Jak wyłączymy HDR, to RT i DLSS działają, jak trzeba. Tak samo, jak wyłączymy DLSS to RT i HDR działają jak trzeba, co zdecydowanie bardziej polecam, bo wtedy widzimy praktycznie wszystkie efekty i taka kombinacja tak, jak napisał ALEX, daje nokout graficzny.

post wyedytowany przez Hydro2 2019-03-15 01:07:40
15.03.2019 03:01
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ryszawy
75
Konsul

Sorry, Alex, ale te screeny które mają pokazywać grę w trybie RTX Off to ktoś chyba w Quake 2 robił. A ten, gdzie deski i materac się jarzą w ciemności to wygląda jak błąd w grze, która w końcu ma jeden z najlepszych silników graficznych w historii.
Chyba że takie "popierdółki", czy błędy w oświetleniu, których od kilku lat nie widziałem w grach, są tu zostawione specjalnie, żeby tę przewagę RTX było widać

post wyedytowany przez Ryszawy 2019-03-15 03:02:14
15.03.2019 12:10
odpowiedz
Dehumanizacjusz
23
Centurion

BF z ray tracingiem wygląda ładniej ale do multi się nie nadaje, Za ciemno i nie widać wrogów xD

15.03.2019 13:22
2
odpowiedz
Doniczkapl
20
Pretorianin

Nie wiem dlaczego Alex dal tak mega slabe screeny, moze okularow dzisiaj nie zalozyl, ale gra na RT On i ultra detalach wyglada oblednie.

17.03.2019 22:49
odpowiedz
mbwrobel
6
Legionista

E, tam, eRTeiXy - sryksy. Jak się umie i chce, to podobne efekty w zakresie cieni można uzyskać programowo bez utraty klatek.
https://www.youtube.com/watch?v=1vINwWqxjFo

post wyedytowany przez mbwrobel 2019-03-17 22:52:44
Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze