Hardware Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technologie

Hardware

Hardware 1 listopada 2019, 04:30

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Sprawdzamy ray tracing w Call of Duty: Modern Warfare

Od momentu zapowiedzi kart graficznych z rodziny GeForce RTX oraz konsol Xbox Scarlett i PS5, ray tracing nie schodzi z ust wszystkich. Czy ta technologia sprawdza się dobrze również w najnowszej odsłonie serii Call of Duty?

Tak jak wiele rozwiązań przed nim, teraz to ray tracing jest ogłaszany kolejnym wielkim przełomem w kwestii oprawy graficznej w grach wideo. Technologia, która niedługo przed premierą urosła do rangi mitu, ma być zdolna do wygenerowania niemalże fotorealistycznego oświetlenia, cieni oraz odbić, ale też do puszczenia z dymem każdej karty graficznej nieprzygotowanej na takie fajerwerki.

Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym. - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym.

Ale lista komponentów, które obsługują już tę opcję, wcale nie jest powalająco długa! Na razie technologię tę na swoich sztandarach umieściła firma Nvidia, czyniąc z niej jedną z najważniejszych funkcji w opartej na architekturze Turing rodzinie kart GeForce RTX. I to właśnie na jednej z nich – GeForce RTX 2080 Ti – przetestowaliśmy dla Was, jak sprawdza się ray tracing w obsługujących go produkcjach, takich jak Battlefield 5, Metro Exodus i Shadow of the Tomb Raider, Quake 2, Control i Call of Duty: Modern Warfare.

Uboższy ray tracing także na GTX-ach

Nvidia uczyniła z obsługi ray tracingu największą zaletę kart graficznych z rodziny RTX, ale sterowniki z wsparciem dla tej technologii trafiły także do innych układów. Po wydanej w kwietniu aktualizacji śledzenie promieni stało się dostępne również na wybranych modelach GeForce GTX: 1660, 1660 Ti, 1080, 1080 Ti, 1070, 1070 Ti, 1060 z 6 GB pamięci VRAM, a także na Titan X, Titan Xp i Titan V. Gracze, którzy zdążyli już wydać niemałe pieniądze na układy z rodziny RTX nie powinni być jednak oburzeni, bowiem nadal wyłącznie one zapewnią pełną obsługę ray tracingu ze skomplikowanymi efektami. Na pozostałych kartach liczba obliczanych wiązek światła będzie wyraźnie mniejsza, co spowodowane jest naturalnie troską o wydajność na sprzęcie nie projektowanym z myślą o tak wymagającej technologii.

Karty graficzne obsługujące ray tracing:

  1. Nvidia GeForce RTX 2060 – cena: około 1 500 złotych;
  2. Nvidia GeForce RTX 2060 SUPER – cena: około 1 800 złotych
  3. Nvidia GeForce RTX 2070 – cena: około 2 000 złotych;
  4. Nvidia GeForce RTX 2070 SUPER – cena: około 2 400 złotych;
  5. Nvidia GeForce RTX 2080 - cena: około 2 900 złotych
  6. Nvidia GeForce RTX 2080 SUPER – cena: około 3 200 złotych;
  7. Nvidia GeForce RTX 2080 Ti – cena: od około 4 700 złotych;
  8. Nvidia TITAN RTX – cena: 11 700 złotych.
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS. - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS.
Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja
Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja

Ray tracing zagościł na naszych ustach, gdy Nvidia zaprezentowała nowe karty graficzne z rodziny RTX. Ale czym on tak właściwie jest? Jakie korzyści przynosi graczom? I ile trzeba za niego zapłacić?

Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?
Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?

Producenci kart grafiki wystąpili ostatnio z nowym rozwiązaniem, mającym zaserwować graczom niespotykaną do tej pory jakość światła i cieni. Mowa o ray tracingu – technologii, która ma pozwolić na generowanie fotorealistycznej oprawy wizualnej w grach.

Komentarze Czytelników (121)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
14.03.2019 16:21
topyrz
😐
20
odpowiedz
topyrz
72
chockity!

A.l.e.X byłbyś łaskaw odpowiadać sam sobie robiąc tym samym drzewko dyskusji, a nie spamujesz pół sekcji komentarzy.

15.03.2019 03:01
Ryszawy
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ryszawy
83
Generał

Sorry, Alex, ale te screeny które mają pokazywać grę w trybie RTX Off to ktoś chyba w Quake 2 robił. A ten, gdzie deski i materac się jarzą w ciemności to wygląda jak błąd w grze, która w końcu ma jeden z najlepszych silników graficznych w historii.
Chyba że takie "popierdółki", czy błędy w oświetleniu, których od kilku lat nie widziałem w grach, są tu zostawione specjalnie, żeby tę przewagę RTX było widać

post wyedytowany przez Ryszawy 2019-03-15 03:02:14
15.03.2019 12:10
odpowiedz
Dehumanizacjusz
30
Centurion

BF z ray tracingiem wygląda ładniej ale do multi się nie nadaje, Za ciemno i nie widać wrogów xD

15.03.2019 13:22
3
odpowiedz
Doniczkapl
28
Pretorianin

Nie wiem dlaczego Alex dal tak mega slabe screeny, moze okularow dzisiaj nie zalozyl, ale gra na RT On i ultra detalach wyglada oblednie.

17.03.2019 22:49
odpowiedz
1 odpowiedź
mbwrobel
11
Chorąży
Wideo

E, tam, eRTeiXy - sryksy. Jak się umie i chce, to podobne efekty w zakresie cieni można uzyskać programowo bez utraty klatek.
https://www.youtube.com/watch?v=1vINwWqxjFo

post wyedytowany przez mbwrobel 2019-03-17 22:52:44
29.03.2019 14:50
MichaelAngelo
1
odpowiedz
MichaelAngelo
7
Legionista

Ja podejrzewam, że jeśli dałoby się jakiejś osobie grę do pogrania i w pierwszy dzień byłby włączony RT (o czym by ta osoba nie wiedziała) a na drugi byłby wyłączony, to by nie wiedział że cokolwiek się zmieniło

29.03.2019 15:38
Wielki Gracz od 2000 roku
odpowiedz
Wielki Gracz od 2000 roku
125
El Kwako

Za ciemno z RT. Po dłuższym graniu oczy by bolały.

29.03.2019 18:09
TheCerbis
odpowiedz
2 odpowiedzi
TheCerbis
35
The Wolf Among You

Zmiana koloru włosów z ciemnego brązu na siwe? Dobra zmiana! Super ten ray tracing.

Ta technologia czasem robi naprawę ładną różnicę, ale czasem nie do końca. Jeszcze przy obecnej zasobożerności jest to po prostu ciekawostka, jak wszystkie inne "realistyczne nowinki" od Nvidii.

29.03.2019 22:27
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany385918
88
Konsul

RTX 2080 3100? pokażcie mi GDZIE? najtaniej to 3400 az do 6000

01.04.2019 12:16
odpowiedz
Frzn70
3
Legionista

RT to dalej dla mnie technologia przyszłości. Fajnie że coś takiego jest, ale na razie szału na mnie wielkiego nie robi. :P

12.06.2019 09:32
odpowiedz
1 odpowiedź
szarki123
35
Chorąży

Jeżeli wzrost wydajności między 1080ti a 2080ti to jakieś 30% nie widzę tego RayTracing na obecnej generacji kart.

12.06.2019 11:09
odpowiedz
dyxit
22
Konsul

Na Cyberpunka jest taki hype ze coraz wiecej ludzi skusi sie na serie RTX 20xx . Nic dziwnego ze Nvidia podpiela sie pod projekt a to oznacza dla tych firm obopolna korzysc .

Sam zamierzam zrobic przesiadke z 1060 na 2070 w okolicach premiery Cyberpunka i Dying Light 2 .

Wsam raz po prawie 3 letnim uzytkowaniu GTXa.

12.06.2019 12:40
odpowiedz
1 odpowiedź
Carlito78
15
Centurion

Nie myślę o żadnych tracingach. Zastawiam się tylko czy i5, 1050Ti, 16 GB RAM wystarczy do minimalnych.

12.06.2019 13:51
😃
odpowiedz
2 odpowiedzi
Zielona Herbata
4
Junior

Co to za Hyperbook? Wygląda zacnie :D

12.06.2019 18:47
Soku12
1
odpowiedz
Soku12
49
Flight Lieutenant

Ray Tracing nie jest technologią Nvidii, tylko Microsoftu (DXR). Nvidia oferuje tylko sprzętowe wsparcie DXR.

13.06.2019 08:34
odpowiedz
5 odpowiedzi
zanonimizowany307509
99
Legend

Zakup RTX 2060-2080 w tej chwili nie ma sensu ze względu na zawyżone ceny i ilość FPS przy włączony RT, a takie gry mało. Lepiej jest poczekać na premiery PS5 i XBOX Scarlett, a wtedy NVIDIA będzie miał więcej konkurencji i wypuści nowe serii RTX z lepsze ceny. Dopiero możemy coś wybrać i kupić.

post wyedytowany przez zanonimizowany307509 2019-06-13 08:53:32
04.09.2019 12:30
odpowiedz
4 odpowiedzi
Jerry_D
4
Chorąży

Raytracing to przyszłość, ale będzie miał sens dopiero za jakieś dwie generacje sprzętu, kiedy w końcu karty w rozsądnej cenie będą w stanie sensownie go uciągnąć, pojawi się więcej obsługujących go gier, a twórcy nauczą się, jak go dobrze wykorzystać.

W tej chwili te screeny to taka zagadka na spostrzegawczość "znajdź 10 szczegółów różniących te obrazki". Jeśli przy nieruchomych kadrach ciężko się czasem dopatrzeć istotnych różnic, to jaki w tym sens, gdy grając na żywo nie mam czasu analizować z lupą odbicia w kałuży?

04.09.2019 14:06
mirko81
odpowiedz
1 odpowiedź
mirko81
15
Dywizjon 1150

Także praca swiatla w scenie.
Dobrze to pokazał A.L.E.X. na fotach z Metro - tam nie ma za bardzo odbić w posadzce czy szybach, kaluzach. Głównie pracuje światło

04.09.2019 14:20
raziel88ck
👍
odpowiedz
raziel88ck
143
Reaver is the Key!

Z tego wszystkiego najbardziej podobają mi się ceny kart graficznych.

04.09.2019 14:26
AIDIDPl
1
odpowiedz
AIDIDPl
121
PC-towiec

W nadchodzących grach z RT zabrakło drugiego polskiego hitu...

Dodajcie to.

post wyedytowany przez AIDIDPl 2019-09-04 14:26:39
04.09.2019 18:14
odpowiedz
3 odpowiedzi
eustachy80
19
Legionista

Im więcej pojawia się materiałów z gier obsługujących RT, tym mocniej utwierdzam się w przekonaniu, że w obecnej formie, na tym etapie, jest to technologia pozbawiona sensu.
Dlaczego? Z prostego powodu, załączenie RT z reguły powoduje, że wszystko świeci się jak psu wiadomo co. Odbicia wręcz biją po oczach, są tak przesadnie wyeksponowane, że w rezultacie zamiast poprawiać odbiór sprawiają, że całość wygląda nieestetycznie. I tak, w Control jest tak samo.
Czemu? Najpewniej dlatego, że gdyby postarać się o bardziej naturalny, stonowany efekt, to nagle okazałoby się, że klasyczne metody dają podobne rezultaty nie kosztując przy tym mnóstwa pieniędzy i klatek.
Najlepiej sytuację z RT podsumowuje jeden z komentarzy pod filmem prezentującym rzeczoną technologię w Control właśnie, na kanale Candyland.

RTX on = the janitor has mopped the floors today.

I tyle w temacie.

04.09.2019 21:14
Hydro2
1
odpowiedz
9 odpowiedzi
Hydro2
123
Legend
Wideo

https://www.youtube.com/watch?v=ir-Z1DiRch4 dla przypomnienia tak to wygląda w Control. Wybrałem tą scenę, bo widać to wyjątkowo.

05.09.2019 01:31
odpowiedz
1 odpowiedź
Theddas
126
Mighty Pirate

Piszecie, że RT nie ma sensu, bo kart RTX się nie opłaca kupować obecnie.
To co się opłaca kupować? GTX 1660 Ti? Pokoparkowe 1060-1080? Bo chyba nie nówkę 1070Ti za 2300.
Z nówek best value2money to obecnie przecież obecnie RTXy właśnie.
Oczywiście jeśli ktoś ma już w kompie 1080 czy nawet 1070 to zmiana jest dyskusyjna i zależna od innych czynników.

AMD celowo pomijam w tych rozważaniach, z różnych względów.

05.09.2019 12:37
😁
odpowiedz
Buber
2
Legionista

Nie widze najmniejszego sensu popisywania się screenami czy filmikami. Od kwietnia używam Msi 2080 ti , kilka razy chciałem chlopakom na forum Stalkera pokazać "siłę" Ray Tracingu w Metro Exodus i screeny nawet w połowie nie oddają tego co na ekranie.

@Cyberpsychoza - gdyby wyłączył RTX to raczej niewiele byście zobaczyli na ekranie :) RT jak już.

post wyedytowany przez Buber 2019-09-05 13:02:32
05.09.2019 15:20
odpowiedz
2 odpowiedzi
MadMaxPL
32
Pretorianin

"W końcu pojawiła się gra, w której ta technologia rozwija skrzydła" - optymalizacja jeszcze bardziej "rozwinęła skrzydła" skoro na ps4 zdarzają się spadki do 10fps!!

05.09.2019 15:38
kaszanka9
odpowiedz
1 odpowiedź
kaszanka9
105
Bulbulator

Z Control akurat sprawa jest taka, że gra opiera się na architekturze brutalistycznej gdzie jest pełno płaskich powierzchni, to akurat pasuje do takiego biura, ale powoduje w zasadzie, że RT w tej grze sprowadza się do zamieniania wszystkiego w lustro, co mi osobiście się nie podoba, ogólnie jeżeli chodzi o RT w grach i odbicia to wszyscy jak leci przesadzają, lustra/szyby to ok, ale ściany, nawet kałuża wygląda jak lustro, gruba przesada, byle walić po oczach RT.

Generalnie gra bez rt wygląda bardzo dobrze, ale te wymagania, gra jest jeszcze trochę zbugowana i optymalizacja dość nędzna, bo do stałego 60 fps to trzeba mieć ze gtx 1060, z tym, że to na low pewne opcje, choć trzeba przyznać, że nawet na low gra wygląda ok.

Niestety pierwszą łątkę zapowiedzieli dopiero na połowę/koniec września także cienko.

05.09.2019 15:45
VanDust
😂
odpowiedz
VanDust
77
Generał

bo pomimo różnych dyskusji na temat ray tracingu trzeba otwarcie przyznać, że faktycznie potrafi cieszyć oko
Co z tego, jak szalenie smuci portfel? ;)

post wyedytowany przez VanDust 2019-09-05 15:45:56
01.11.2019 12:14
1
odpowiedz
1 odpowiedź
zanonimizowany1295029
0
Pretorianin

No już po słabych efektach w metro było widać ze efekt guzik wart, szkoda kasy na rtx

01.11.2019 13:00
odpowiedz
Siembi
30
Centurion

Szczerze, to po pierwszych godzinach w grze, nie zwracam uwagi na odbicia w kałużach więc RT jest mi obojętny. Mimo wszystko uważam, że jeśli chcemy aby gry wyglądały lepiej, nowe technologie muszą być rozwijane, RT zjada aktualnie dużo "zasobów", lecz za jakiś czas gdy możliwości bardziej budżetowych kart się zwiększą, stanie się standardem.

post wyedytowany przez Siembi 2019-11-01 13:00:33
02.11.2019 12:28
vlaskk
odpowiedz
1 odpowiedź
vlaskk
18
Centurion

Kolejny sponsorowany artykuł na tym portalu dla technologii RT, która miała być motorem napędowym dla nowych kart Nvidii, a okazała się finansową porażką.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze