Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika

Technologie

Technologie 1 listopada 2019, 04:30

autor: Jakub Mirowski

Miłośnik gier dla jednego gracza – niby przez lepszy klimat, ale tak naprawdę jest słaby w multi.

Sprawdzamy ray tracing w Call of Duty: Modern Warfare

Od momentu zapowiedzi kart graficznych z rodziny GeForce RTX oraz konsol Xbox Scarlett i PS5, ray tracing nie schodzi z ust wszystkich. Czy ta technologia sprawdza się dobrze również w najnowszej odsłonie serii Call of Duty?

Tak jak wiele rozwiązań przed nim, teraz to ray tracing jest ogłaszany kolejnym wielkim przełomem w kwestii oprawy graficznej w grach wideo. Technologia, która niedługo przed premierą urosła do rangi mitu, ma być zdolna do wygenerowania niemalże fotorealistycznego oświetlenia, cieni oraz odbić, ale też do puszczenia z dymem każdej karty graficznej nieprzygotowanej na takie fajerwerki.

Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym. - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Na ten moment tylko karty graficzne pod szyldem RTX są w stanie „udźwignąć” ray tracing w czasie rzeczywistym.

Ale lista komponentów, które obsługują już tę opcję, wcale nie jest powalająco długa! Na razie technologię tę na swoich sztandarach umieściła firma Nvidia, czyniąc z niej jedną z najważniejszych funkcji w opartej na architekturze Turing rodzinie kart GeForce RTX. I to właśnie na jednej z nich – GeForce RTX 2080 Ti – przetestowaliśmy dla Was, jak sprawdza się ray tracing w obsługujących go produkcjach, takich jak Battlefield 5, Metro Exodus i Shadow of the Tomb Raider, Quake 2, Control i Call of Duty: Modern Warfare.

Uboższy ray tracing także na GTX-ach

Nvidia uczyniła z obsługi ray tracingu największą zaletę kart graficznych z rodziny RTX, ale sterowniki z wsparciem dla tej technologii trafiły także do innych układów. Po wydanej w kwietniu aktualizacji śledzenie promieni stało się dostępne również na wybranych modelach GeForce GTX: 1660, 1660 Ti, 1080, 1080 Ti, 1070, 1070 Ti, 1060 z 6 GB pamięci VRAM, a także na Titan X, Titan Xp i Titan V. Gracze, którzy zdążyli już wydać niemałe pieniądze na układy z rodziny RTX nie powinni być jednak oburzeni, bowiem nadal wyłącznie one zapewnią pełną obsługę ray tracingu ze skomplikowanymi efektami. Na pozostałych kartach liczba obliczanych wiązek światła będzie wyraźnie mniejsza, co spowodowane jest naturalnie troską o wydajność na sprzęcie nie projektowanym z myślą o tak wymagającej technologii.

Karty graficzne obsługujące ray tracing:

  1. Nvidia GeForce RTX 2060 – cena: około 1 500 złotych;
  2. Nvidia GeForce RTX 2060 SUPER – cena: około 1 800 złotych
  3. Nvidia GeForce RTX 2070 – cena: około 2 000 złotych;
  4. Nvidia GeForce RTX 2070 SUPER – cena: około 2 400 złotych;
  5. Nvidia GeForce RTX 2080 - cena: około 2 900 złotych
  6. Nvidia GeForce RTX 2080 SUPER – cena: około 3 200 złotych;
  7. Nvidia GeForce RTX 2080 Ti – cena: od około 4 700 złotych;
  8. Nvidia TITAN RTX – cena: 11 700 złotych.
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS. - Sprawdzamy ray tracing w Control - dokument - 2019-10-31
Nowe efekty są wyjątkowo zasobożerne, ale technologia DLSS skutecznie zapobiega nadmiernym spadkom liczby FPS.
Wydajność i piękna grafika, DLSS to as w rękawie PC
Wydajność i piękna grafika, DLSS to as w rękawie PC

Gdy na półki sklepowe trafiały karty graficzne z serii GeForce RTX 2000, wszyscy mówili wyłącznie o ray tracingu. Teraz emocje nieco opadły i coraz więcej osób zauważa potencjał innej technologii, którą zaserwowała nam Nvidia. Chodzi o DLSS 2.0.

Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja
Czym jest ray tracing? – śledzenie promieni a rasteryzacja

Ray tracing zagościł na naszych ustach, gdy Nvidia zaprezentowała nowe karty graficzne z rodziny RTX. Ale czym on tak właściwie jest? Jakie korzyści przynosi graczom? I ile trzeba za niego zapłacić?

Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?
Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?

Producenci kart grafiki wystąpili ostatnio z nowym rozwiązaniem, mającym zaserwować graczom niespotykaną do tej pory jakość światła i cieni. Mowa o ray tracingu – technologii, która ma pozwolić na generowanie fotorealistycznej oprawy wizualnej w grach.