autor: Christoph Liedtke (gamestar.de)
Od Comanche do Wiedźmina i Kingdom Come – roślinność w grach 3D na przestrzeni lat
Drzewa, krzewy i trawy: krajobrazy pozbawione wszelkiej roślinności wydają się obce i sztuczne. Nic więc dziwnego, że deweloperzy od zawsze próbowali ulepszać wygląd flory w grach.
Spis treści
- Od Comanche do Wiedźmina i Kingdom Come – roślinność w grach 3D na przestrzeni lat
- Turok (1997)
- Operation Flashpoint: Cold War Crisis (2001)
- Joint Operations (2004)
- Crysis (2007)
- Just Cause 2 (2010)
- Far Cry 4 (2014)
- Ark: Survival Evolved (2017)
Crysis (2007)
Crysis jest chyba jedyną grą, która pojawia się w każdym zestawieniu dotyczącym rozwoju grafiki na przestrzeni lat. Oprócz niesamowitych efektów cieni i tekstur, to przede wszystkim imponująca roślinność sprawiła, że graczom z wrażenia opadły szczęki.
W Crysis większe struktury roślinne, takie jak liście palmowe, wykonane zostały z wielokątów, na które oddziaływać mogło środowisko, np. dotknięcie przez gracza. Efekty cieniowania sprawiły, że nawet obiekty ubogie w wielokąty zdawały się mieć bardziej szczegółową strukturę niż ich faktyczny model krawędziowy.
ArmA 2 (2009)
ArmA 2 gości w naszym cyklu wraz ze swoim przodkiem – Operation Flashpoint: Cold War Crisis. Gdy Bohemia Interactive utraciła prawa do marki Operation Flashpoint na rzecz studia Codemasters, duchowy spadkobierca oryginalnej gry pojawił się właśnie pod nazwą Armed Assault 2.
ArmA 2 również wykorzystywała dobrze znaną technologię Real Virtuality znaną z Operation Flashpoint. Twórcy nie spoczęli jednak na laurach i konsekwentnie rozwijali swój silnik. Dlatego roślinność w pobliżu gracza była bardzo szczegółowa i urozmaicona.
Im dalej znajdowało się drzewo lub krzew, tym prostszy był jego model. Tylko na niezwykle dalekich dystansach wykorzystane zostały dwuwymiarowe modele zastępcze. Poza tym ArmA 2 zachwycała przede wszystkim ogromnym zasięgiem widzenia oraz gęstością roślinności.
The Hunter (2009)
Spośród wszystkich tytułów naszego zestawienia najmniej znany jest The Hunter autorstwa programistów z Avalanche Studios (seria Just Cause). Ten darmowy symulator polowań oparty został na silniku Avalanche, dzięki któremu nie musiał chować się przed tytułami klasy AAA w kwestii szaty graficznej.
Cykl dnia i nocy, subtelne oświetlenie czy cieniowanie oraz naturalne efekty pogodowe dawały graczowi wrażenie uczestniczenia w prawdziwym polowaniu. Żadna inna darmowa gra nie oferowała tak szczegółowego odwzorowania roślin i lasu.