Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 27 lipca 2016, 14:35

autor: medic

W „realu” zawodowo uzupełniam HP. W „nierealu” krążę głównie wokół strategii ekonomicznych i RPG-ów.

Historia serii Age of Empires – opowieść o kolosie, który runął

Ponad 20 milionów sprzedanych kopii, niezliczone pochlebne recenzje i tytuły „gry roku”, a co najważniejsze miano „króla RTS-ów” w sercach wiernych fanów – oto czym jest, a w zasadzie była seria Age of Empires.

Już prawie 19 lat minęło od wydania pierwszej części Age of Empires – słynnego cyklu gier strategicznych czasu rzeczywistego, który z dzisiejszej perspektywy śmiało można nazwać legendarnym. W tym okresie ukazały się trzy jego główne odsłony, wzbogacone łącznie czterema dodatkami, oraz ich niezliczone remaki, edycje mobilne i sieciowe, a także spin-off: Age of Mythology. AoE zgromadziło wokół siebie ogromną społeczność fanów, a dla wydawcy, Microsoftu, okazało się wielkim sukcesem komercyjnym. Co zadecydowało o tak imponującej popularności sagi i dlaczego los w ostatnich latach okazał się dla niej tak mało łaskawy?

Epoka kilobajta łupanego

Historia Age of Empires rozpoczyna się w 1995 roku, kiedy to dwaj bracia, Tony i Rick Goodman, oraz ich wspólnik, John Boog-Scott, powołali do życia Ensemble Studios. Firma ta stanowiła na początku część większego konsorcjum – Ensemble Corporation, założonego 6 lat wcześniej przez Tony’ego Goodmana i zajmującego się dostarczaniem oprogramowania dla biznesu. Wkrótce jednak zaczęła funkcjonować jako samodzielny byt, po tym jak większe przedsiębiorstwo przejęła spółka USWeb Corporation.

ODSŁONY SERII AGE OF EMPIRES:

  1. Age of Empires (PC) – 1997;
  2. Age of Empires II: The Age of the Kings (PC, PS2) – 1999;
  3. Age of Empires III (PC) – 2005;
  4. Age of Empires: The Age of Kings (NDS) – 2006;
  5. Age of Empires: Mythologies (NDS) – 2008;
  6. Age of Empires Online (PC) – 2011;
  7. Age of Empires II: HD Edition (PC) – 2013;
  8. Age of Empires: Castle Siege (PC, iOS, AND) – 2014;
  9. Age of Empires: World Domination (iOS, AND) – 2016?.

Data rozpoczęcia działalności Ensemble Studios nie była przypadkowa. Wtedy to bowiem pojawił się na rynku system Windows 95, który ogromnie ułatwił producentom gier komputerowych pracę, zdejmując z ich barków gros zadań związanych z zapewnianiem kompatybilności gier z konkretnymi zestawami podzespołów PC. Goodman wspominał później w wywiadzie udzielonym Morganowi Ramsayowi w książce Gamers at Work: Stories Behind the Games People Play, że będąc pod wrażeniem nowych narzędzi i zainspirowani Cywilizacją Sida Meiera trzej założyciele Ensemble Studios postanowili stworzyć strategię historyczną. Jednak po przygotowaniu prototypu silnika tej produkcji wciąż nie zdecydowali, czy będzie ona turówką w stylu wspomnianej Cywilizacji, symulatorem na wzór SimCity czy może RTS-em á la Command & Conquer.

Nazwą roboczą projektu stało się Dawn of Man (co można tłumaczyć jako Świt ludzkości), nawiązujące do kultowej sceny z filmu 2001: Odyseja kosmiczna. Kierunek, jakim miało podążyć później AoE, zaczął się klarować wraz z przybywaniem do Ensemble Studios kolejnych pracowników. Do zespołu dołączył Bruce Shelley, którego bracia Goodman znali z klubu planszówek na uniwersytecie w Wirginii. Shelley wniósł do projektu ogromne doświadczenie, wcześniej bowiem współpracował z Sidem Meierem przy produkcji Cywilizacji oraz Railroad Tycoona. W zespole znaleźli się także Sandy Petersen – projektant większości poziomów do pierwszej części Dooma, Dave Pottinger – specjalista od AI, Brad Crow, Scott Winsett i Thonny Namuonglo – odpowiadający we trójkę za artystyczną stronę AoE, Angelo Laudon i Tim Dean – pierwsi programiści oraz Stephen Rippy – kompozytor muzyki do wszystkich odsłon serii.

Historia w Age of Empires

W jednym z wywiadów Bruce Shelley przyznał, że źródłami, z których twórcy korzystali przy kreśleniu kontekstu historycznego w Age of Empires, były krótkie opowiastki z biblioteki dla dzieci. Mimo to wielu graczy zostało zarażonych zamiłowaniem do historii właśnie dzięki tej serii gier. Jeden z nich wyznał twórcom, że dzięki Age of Empires poszedł na studia historyczne, i poprosił ich o kilka informacji do swojej pracy magisterskiej zatytułowanej Jak i dlaczego w grach RTS z ostatnich 20 lat została użyta historia.

Wzmocniony nowymi talentami zespół uczynił ze swojego prototypu pełnoprawny RTS, co stanowiło nowatorskie posunięcie, gdyż większość ówczesnych strategii czasu rzeczywistego osadzona była w klimatach fantasy lub science fiction, a nie w realiach historycznych. Połączenie to jednak świetnie się sprawdziło, a AoE znalazło potem całe rzesze naśladowców, takich jak chociażby Twierdza czy Empire Earth. Gdy gra nabrała już rumieńców, pojawiła się kwestia znalezienia godnego jej wydawcy. W erze dystrybucji pudełkowej studia deweloperskie były bowiem skazane na kooperację z większymi firmami, posiadającymi środki pozwalające na odpowiednie wypromowanie tytułu. Zaplecze finansowe, jakie Goodman zapewnił sobie wcześniej dzięki Ensemble Corporation, dało mu o wiele lepszą pozycję negocjacyjną niż ta, z której startowały inne studia. W końcu wybór padł na Microsoft, który w tamtym czasie niespecjalnie radził sobie w segmencie gier komputerowych i był gotów wiele zainwestować, by wykreować prawdziwy rynkowy hit. Negocjacje Goodmana z Microsoftem okazały się trudne, ale także niezwykle barwne. Założyciel Ensemble Studios opowiada we wspomnianym wywiadzie o imprezie w togach oraz w asyście gladiatorów, kelnerów przebranych za niewolników i dzikich zwierząt. Gdy wszyscy byli już solidnie podpici, z klatki uciekł 180-kilogramowy lew, który zaczął przechadzać się po korytarzach. Na szczęście paru przytomnym gościom udało się zwabić zwierzę z powrotem za kratki. Ostatecznie Microsoft podpisał z Ensemble kontrakt, na mocy którego został właścicielem marki, i wydanie pierwszej części stało się możliwe.

Age of Empires III

Age of Empires III

Age of Empires II: HD Edition

Age of Empires II: HD Edition

Age of Empires

Age of Empires

Age of Empires II: The Age of the Kings

Age of Empires II: The Age of the Kings

Age of Empires Online

Age of Empires Online

Age of Empires: Castle Siege

Age of Empires: Castle Siege

Age of Empires: World Domination

Age of Empires: World Domination

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
27.07.2016 15:14
👍
Arcadius
86
Konsul

AoE II z dodatkiem najlepsze. Prosta mechanika, ale potrafiła być wymagająca. No i wciągała strasznie. I nawet ta obecnie strasznie śmieszna "polska" wersja kiedyś była naprawdę ok. Nie zwracało się na to uwagi. Spędziłem w tej grze masę godzin.

W Age of Mythology oraz AoE III trochę pograłem, ale czegoś tym grom brakowało. To już nie było to.

Za to mnóstwo czasu spędziłem w SW:galactic battleground wraz z dodatkiem będące kopią AoE II w świecie gwiezdnych wojen.

A te wszystkie nowe AoE online to już zupełnie nie to.

post wyedytowany przez Arcadius 2016-07-27 15:15:38
27.07.2016 16:06
1
odpowiedz
meloncom
83
Graczu

Autor nie nadmienił nawet o dwóch nowych dodatkach do AoE2 HD: The Forgotten i African Kingdoms - dodają nowe nacje, kilka ulepszeń i oczywiście osobne kampanie. Do dziś zagrywam się w ten tytuł, nawet żonę wciągnąłem :)

post wyedytowany przez meloncom 2016-07-27 16:06:58
27.07.2016 17:21
😒
1
odpowiedz
koreten
15
Chorąży

Łączny się w bólu fani Age of Empires.

27.07.2016 17:35
1
odpowiedz
wert
191
Kondotier

Trochę chyba brakuje pomysłu na nową grę z serii.
Miejmy nadzieję, że po renesansie klasycznych RPGów przyjdzie czas na klasyczne RTSy - w tym na nowy AoE.
Ja wolałbym zagrać w coś nowego a niekoniecznie w stare w HD czy remastered.

27.07.2016 17:45
2
odpowiedz
zanonimizowany1101535
23
Generał

Gralem troche w jedynke i dwojke, ale najwiecej i najbardziej podobala mi sie trojka, bo lubie czasy kolonialne, w dodatku miala przepiekna grafike. Te gry naprawde mozna polecic. AoM rowniez.
Natomiast to co sie stalo potem to tragedia i zenada. Nigdy sie nie pogodze z tym, ze nie wydali godnej czworki, tylko jakies free to playowe gowno. Dobrze ze gracze nie dali sie na ten syf nabrac, zle ze nie powstala i nie powstaje kolejna pelnoprawna odslona.

27.07.2016 19:22
odpowiedz
antosjan
19
Pretorianin

Aż się łezka w oku kręci :'( Nawet jakby zrobili kontynuację to i tak nie będzie to co kiedyś :(

27.07.2016 19:57
1
odpowiedz
dudi42
33
Centurion

IV część serii o ile takowa by wyszła nie powinna się skupiać jedynie na II wojnie światowej, powinna przedstawić upadek światowych imperiów, I wojnę światową, czasy między wojenne w których bardzo szybko rozwijała się technologia, II wojnę światową no i czasy powojenne, zimną wojnę. Zrobienie tej gry w konwencji Age Of Empires wbrew pozorom nie było by trudne a gra miała by w sobie olbrzymią zawartość.

27.07.2016 22:21
odpowiedz
Franusss
104
Generał

Age of Empires II - wspaniała gra :). Do tego Kozacy i oczywiście The Settlers II. Miazga była.

28.07.2016 10:09
odpowiedz
sechu2
60
Pretorianin

Ja spędziłem mnóstwo czasu grająć w AoE1 pamiętam jeszcze jak grałem na poziomie easy skirmisha i przegrywałem z komputerem :D To były moje początki i byłem takim noobem że aż strach :D piękne czasy.

28.07.2016 10:19
odpowiedz
Piratos
142
Niewidzialny Templariusz

Jedyneczka i dwójeczka to do tej pory mój pakiet startowy po każdym formacie komputera, gry legendy. Aż szkoda że kolejne części tak tą serie zabiły ;/

28.07.2016 10:23
odpowiedz
Raistand
111
Legend

Age of Empires: Online. Gra działała w ramach funkcji Games for Windows – Live, wykorzystując system mikropłatności. Ta zrealizowana w kreskówkowym stylu i powracająca do starożytnych klimatów pozycja zrobiła całkiem niezłe pierwsze wrażenie. Szybko jednak utraciła zainteresowanie graczy, aby w końcu odejść w niebyt wraz całym Games for Windows – Live.

To nie gracze stracili zainteresowanie tylko Microsoft. Grę zabił model biznesowy.

28.07.2016 11:23
odpowiedz
zanonimizowany1165225
8
Pretorianin

Zagrałbym w remaster jedynki. Wciąż mam nadzieje.

28.07.2016 12:07
odpowiedz
Dylexan
24
Centurion

StarCraft 2
Warcraft III
Company of Heroes
Age of Empires II
Kozacy II
Tzar Ciężar Korony
Age of Empires III
Empire Earth
Rise of Nations
Age of Mythology

Zdecydowana topka RTS'ów. Można by dorzucić więcej kosmicznych, ale ja za takimi nie przepadam oprócz SCII.

28.07.2016 17:56
3
odpowiedz
n0rbji
60
Siedzący Byk

Choć w strategie gram mało to kiedyś z wielkim zacięciem grałem w AoE III i przyznam że gra zrobiła na mnie wielkie wrażenie. Głównym powodem był klimat historycznych epok

28.07.2016 17:58
👍
5
odpowiedz
k8vt800
71
Pretorianin

Grałem sporo we wszystkie części, jednak trzecia z dodatkami jest dla mnie tą najlepszą - ba, kupiłem jakiś czas temu ją dla lubej i mnie teraz wieczorami męczy żeby z nią pograć :D

Warto nadmienić, że silnik napędzający AoM i AoE3 to BigWorld, bodaj ten sam co w WoT, z tą samą na dzisiejsze czasy bolączką - działa na jednym rdzeniu.

28.07.2016 19:16
odpowiedz
zanonimizowany166638
152
Legend

NEVER FORGET

28.07.2016 22:03
odpowiedz
Electric_Wizard
33
Pretorianin

To upadek serii i jednocześnie upadek całego gatunku. RTSy i strategie wyzdychały gdzieś po 2005r. Konsole zdominowały rynek, rynek się zmienił, kolejne pokolenie graczy wkroczyło i skończył się czas klikania i taktyki. Nic nie jest stałe, strategii jednak szkoda. Bo niosły zawsze jakiś element edukacji i (uproszczonej) ekonomii.

01.08.2016 20:02
odpowiedz
hesmeronjus
13
Legionista

Moim skromnym zdaniem tym co sprawiło ostatecznie, że staroszkolne RTS-y straciły zainteresowanie jest ich absurdalna grywalność. Ja sam wciąż gram w AoE 1997 i Exterminacje z 1999. Wciąż cieszy Twierdza. W knigst and merchants grałbym do dziś gdyby nie niekompatybilność z nowym system. Nie mam więc potrzeby zakupu nowych tytułów.

post wyedytowany przez hesmeronjus 2016-08-01 20:03:41
02.08.2016 00:55
odpowiedz
jabob
1
Legionista

az te stare gry [*]

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze