
Data wydania: 1 grudnia 1988
Kontynuacja ciepło przyjętej gry RPG studia New World Computing, uznanej za jeden z kamieni milowych w rozwoju gatunku. Akcja Might and Magic II: Gates to Another World toczy się bezpośrednio po wydarzeniach znanych z pierwszej części serii.
Gracze
Might and Magic II: Gates to Another World jest bezpośrednią kontynuacją gry RPG, która pojawiła się w 1986 r. staraniem New World Computing i dzięki wprowadzonym innowacjom stała się kamieniem milowym w rozwoju komputerowych gier fabularnych.
Akcja gry toczy się bezpośrednio po wydarzeniach znanych z części pierwszej, w której pomagaliśmy Corakowi w pokonaniu podszywającego się pod króla nikczemnego Sheltema. Okazuje się, że dzięki tajemniczemu portalowi łotr zbiegł do świata Cron, a naszym zadaniem będzie podążyć za nim i powstrzymać go po raz wtóry. Uczynimy to oczywiście z pomocą jego największego wroga, Coraka, podczas epickiej podróży po zupełnie nowym świecie, pełnym niebezpieczeństw i niezliczonych zadań do wykonania.
Akcja gry ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby i toczy się zarówno w otwartym świecie, jak i w miastach oraz ciasnych lochach. Ponownie kontrolujemy drużynę, złożoną z sześciu śmiałków – choć w tej części pojawiły się dwa dodatkowe sloty dla członków ekipy, których możemy wynajmować podczas wędrówki. Twórcy dają nam też możliwość zaimportowania bohaterów z „jedynki”. Do znanych z wcześniejszej odsłony klas: rycerza, paladyna, łucznika, kleryka, maga i złodzieja, dołączyły dwie nowe: ninja i barbarzyńca. Autorzy wprowadzili nowatorskie, ograniczone klasowo questy i tereny, co nierzadko zmusza nas do użycia w danym zadaniu bohatera o konkretnych cechach lub podzielenia drużyny na dwie niezależne grupy. Ciekawostką, niespotykaną w innych grach RPG, jest fakt, iż każda z postaci starzeje się i w wieku 75 lat umiera z przyczyn naturalnych.
Pod względem technicznym kontynuacja jest ulepszoną wersją pierwowzoru. Wyraźnej poprawie uległa oprawa graficzna gry, choć nadal mamy do czynienia z dwuwymiarowymi postaciami i wrogami. Zwiększono liczbę czarów, dodano umiejętności poboczne, a liczba mini-questów uległa podwojeniu. Pojawiła się niedostępna w poprzedniej odsłonie możliwość podróży w czasie oraz automapa, której brak w części pierwszej znacznie utrudniał rozgrywkę.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: New World Computing
Wydawca: New World Computing
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń



23GRY
Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.
Ubisoft i Microsoft niespodziewanie oddały w ręce abonentów usługi PC Game Pass dwie niezapowiadane wcześniej gry. Mowa o kultowym Heroes of Might and Magic 3 i drugiej odsłonie tego cyklu.
gry
Krystian Pieniążek
10 października 2025 07:15
Średnie Oceny:
Średnia z 41 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Arkajf Pretorianin
Doprawdy miła kontynuacja M&M 1. Grało się jeszcze bardziej płynnie niż w poprzedniczce. Znaczącej poprawie uległa grafika, która w tamtych czasach urzekała. W końcu widzimy npc-ów takich jak kowal, magowie w gildii, pola treningowe itp. Zakończenie to istny hardkor (czasówka) więc radzę po pierwszym nieudanym razie zapoznać się z preambułą do konstytucji stanów zjednoczonych w oryginale. Jak zwykle grałem z pomocą małego programu WhereAreWe, który w odrębnym od gry oknie rysuje mapę, którą w innym przypadku należałoby tworzyć ręcznie. Teraz czas na Ultima V :)