Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS
Słownik gracza 15 marca 2013, 23:53

skradanka

stealth game

Odmiana gier akcji, w której preferowaną metodą wykonywania zadań jest pozostawanie w ukryciu, w związku z czym premiowane jest ciche poruszanie się i unikanie otwartej konfrontacji z przeciwnikami. Skradanki oferują nieco mniejsze tempo akcji niż pokrewne produkcje, jako że wykonanie misji zazwyczaj wymaga opracowania odpowiedniej taktyki i cierpliwego czekania na właściwy moment, by ją zrealizować.

W grach zaliczanych do gatunku stealth najczęściej protagonistami są szpiedzy, złodzieje, zabójcy, antyterroryści bądź zwiadowcy, a więc przedstawiciele profesji nieodłącznie kojarzących się z działaniem w ukryciu. Stawiane przed graczem zadania wiążą się m.in. z infiltrowaniem wrogich baz, wykradaniem dokumentów, odbijaniem zakładników czy uśmiercaniem prominentnych osób. Wymaga to stosowania przemyślanych taktyk, pozwalających bohaterowi pozostać niezauważonym (krycie się w cieniu, bezszelestne poruszanie się, szybkie i ciche eliminowanie przeciwników).

Mechaniki skradanki są też stosowane w grach, których protagonistami są dzieci bądź osoby, które mierzą się z zagrożeniem, z którym nie są w stanie podjąć wyrównanej walki (potwory, demony, gigantyczne roboty itp.). W takim wypadku elementy stealth służą podkreśleniu dysproporcji sił między protagonistą, a jego otoczeniem, zmuszając gracza do dbania o jego bezpieczeństwo i rozważnego planowania kolejnych posunięć.

Dishonored 2 fragment rozgrywki z Clockwork Mansion - Emily Kaldwin

Dishonored 2 fragment rozgrywki z Clockwork Mansion - Emily Kaldwin [7:07]

Obszerny zapis rozgrywki z Dishonored 2, w którym możemy zobaczyć, jak Emily Kaldwin stosuje taktykę skradankową, unikając wykrycia i po cichu eliminując cele (tzw. low chaos).

Przykład mechanik skradankowych w Dishonored 2.

Za prekursorów współczesnych skradanek uznaje się takie tytuły jak Castle Wolfenstein (1981) i Metal Gear (1987). Gatunek ukonstytuował się jednak dopiero pod koniec lat 90. ubiegłego wieku wraz z sukcesem gier Metal Gear Solid, Tenchu: Stealth Assassins oraz Thief: The Dark Project.

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz