Tropico: Zaawansowane finanse
Aktualizacja:
Zaawansowane finanse

Kolejne wydatki na kolejne zachcianki i znowu zostajemy bez pieniędzy. Dość szybko okazuje się, że państwo oparte na rolnictwie nie jest tak dochodowe jakbyśmy tego chcieli. Czas rozwinąć przemysł. Do dyspozycji mamy kilka rodzajów fabryk - pamiętajmy o tym, że do rozpoczęcia produkcji wymagają one wykwalifikowanej siły roboczej i odpowiednich surowców. Dlatego nasze beczki na rum w ślicznej manufakturze będą wyschnięte tak długo, jak nie dostarczymy do niej cukru z odpowiedniej farmy. Mając więc kilka upraw tytoniu, naturalną konsekwencją będzie budowa jako pierwszej fabryki cygar.
Zajrzyjmy do fabryki - podobnie jak na farmach możemy tam ustalać wysokość pensji, ilość zatrudnionych pracowników oraz sprawdzić jakie wykształcenie potrzebne jest do pracy. W przypadku braku lokalnych specjalistów, musimy sprowadzić kolejnych ekspertów z zagranicy. Ciekawą - i z reguły przydatną opcją są udoskonalenia fabryk. Za odpowiednią opłatą modernizacje zwiększają efektywność danego zakładu pracy, do bardziej zaawansowanych technologii potrzebna będzie elektryczność.
A to wiąże się z kolei z budową pierwszej elektrowni. Jej lokalizacja powinna być starannie przemyślana - z jednej strony jej zasięg powinien obejmować najważniejsze budynki wymagające prądu, z drugiej powoduje ona poważne zanieczyszczenia i wpływa ujemnie na piękno środowiska. A to z kolei odstrasza turystów - ale o tych później. Istotna kwestia to zatrudnienie w elektrowni - obowiązuje zasada: im więcej pracowników, tym większa moc. Dlatego warto kontrolować faktyczne zapotrzebowanie na moc i odpowiednio do tego zwiększać zatrudnienie. Pełna obsada nie mam sensu w momencie gdy z prądu korzysta jeden czy dwa budynki - siła robocza z wyższym wykształceniem przyda się w tym czasie na pewno gdzie indziej. W niektórych wariantach gry możemy się obejść całkiem bez prądu - jeśli jednak stawiamy na rozwój turystyki i prężnego przemysłu, prędzej czy później jest ona niezbędna.
Podobnie jak w przypadku farm, lokalizacja fabryki jest również istotna. Musimy pamiętać, że nasi robotnicy udają się na spoczynek i na posiłek, dlatego budowa kilku baraków mieszkalnych przy oddalonej od centrum farmie, fabryce czy kopalni ma sens.

Oczywiście budowa tylu nowych obiektów wymaga nie tylko nakładów finansowych ale i odpowiedniej siły roboczej. Jeśli tempo powstawania nowych budynków drastycznie spadnie, oznacza to iż niezbędne jest kolejne biuro projektowe. Z reguły w bardziej zawansowanej fazie gry, tych obiektów mamy kilka. Po kliknięciu każdego z nich, możemy przy pomocy żółtych strzałek zorientować się co porabiają aktualnie nasi budowlańcy. Jeśli z różnych powodów zależy nam na przyspieszeniu budowy jakiegoś budynku, zwiększamy priorytet (zielone strzałki w menu budowy). Generalnie radzę budować nie więcej niż dwa obiekty w tym samym czasie - ekipy budowlane tracą mniej czasu na chodzenie do pracy, a jedna ukończona farma przyniesie zawsze więcej dochodów niż kilkanaście w trakcie permanentnej budowy. Pamiętajmy też o tym, iż nasi robotnicy muszą odpowiednio przygotować teren pod nowy budynek - wyrównać grunt czy wyciąć drzewa. Pamiętam, że moje pierwsze lotnisko powstawało ładnych parę lat...
Jeśli przez jakiś czas od momentu uruchomienia farmy, fabryki czy kopalni nie generuje ona żadnych poważnych dochodów, należy sprawdzić co idzie nie tak. Przyczyn może być kilka:
- zbyt duża odległość do mieszkania (należy wybudować bliżej domy lub odpowiednio "przesiedlić" mieszkańców),
- złe grunty pod uprawę danej rośliny (zmienić uprawę lub zburzyć farmę),
- brak surowców do produkcji (sprawdźmy czy kolejne biuro transportowe w okolicy jest już potrzebne lub czy dotarcie do danego miejsca nie jest utrudnione),
- za małe zatrudnienie (rozwiązanie - podniesienie średniej pensji w zakładzie lub import odpowiednio wykształconych pracowników),
- lub po prostu brak cierpliwości z Waszej strony - pamiętajmy, że pewne branże (np. tytoń czy papaja) potrzebują dłuższego okresu na rozpoczęcie zbiorów.
Komentarze czytelników
Void Pretorianin
Moja propozycja: przetłumaczyć poradnik na hiszpański i za dodatkową opłatą rozprowadzać w krajach Ameryki Łacińskiej. Po jego lekturze nawet Fidel porzuciłby swoje utopie i z Kuby uczynił kraj mlekiem i rumem płynący.
Świetna robota, mass(a - czekam na dalsze części poradnika - może nawet mnie uda się zostać dyktatorem? :))
massca Legend
:)))
dzieki !
powiem szczerze - to brzmi niezle jak sie czyta - ale rzeczywistosc jest troche
trudniejsza.
gra jest bardzo kompleksowa - nie liczy sie ilosc ale roznorodnosc....
czasami czlowiek wymieka bo nie ma juz glowy zeby o wszystkich
aspektach pamietac.
spotkalem sie z opiniami ze tropico szybko sie nudzi albo jest monotonne -
byc moze i tak jest, gdy sie wlaczy gre bez zadnych celow
i na latwym poziomie - ale wrazenie takie mija po odpaleniu
scenariuszy - wiekszosc z nich jest tak trudna ze na prawde mam
klopoty z ich ukonczeniem
warto sprobowac, polecam.
Void Pretorianin
Ech, ładne pocieszenie - dużo trudniejsza...
Moje umiejętności strategiczne wyczerpały się, kiedy w przedszkolu udało mi się namówić kumpla by zbudował zamek z klocków, a ja pochwaliłem się przed Kasią, że to moja robota...
Co nie znaczy, że nie podejmowałem prób również na ekranie monitora. Tyle tylko, że efekty nie zawsze były takie, jakie zamierzyli twórcy gier. Np. w Transport Tycoon te cholerne pociągi nie miały zamiaru jeździć po torach... wodnych, w Pizza Connection wytrułem pół miasta, w SimCity zbuntowani mieszkańcy przyszli pod magistrat żądając mojej głowy, a po obejrzeniu moich poczynań na polach Gettysburga czarni ze śpiewem wrócili do zbierania bawełny...
Myślałem, że chociaż w Tropico sobie porządze...
Dlatego pisz, mass(a, proszę, pisz poradnik tak, bym i ja mógł zaznać tego uczucia, jakim na codzień może rozkoszować się taki Fidel...
Inaczej będę zmuszony podejść strategicznie do shakera i rozpracować Santa Cruz Rum Daisy (50 ml rumu Jamaica, 1 barowa łyżeczka cukru pudru, 1 barowa łyżeczka syropu grenadynowego, 1 barowa łyżeczka pomarańczowego Curacao, sok z 1/2 cytryny (15 ml), 3 wiśnie koktajlowe, kilka kostek lodu..), by rano stwierdzić:
Ciężkie jest życie stratega...
zanonimizowany642 Legionista
Mass(a, kawal dobrej roboty! No i do tego ten humorek ;-)
tak 3mac!
massca Legend
dzieki :)
BTW - bedzie jeszcze maly zalacznik - paru kwestii nie poruszylem, a w trakcie grania jeszcze wyszlo.
za pare dni errata powinna byc na stronie
massca Legend
PopeCorn, dzieki za maila z uwagami
BTW - gdyby jeszcze ktos zauwazyl bledy merytoryczne
albo mial ciekawe wskazowki, prosze na maila
El Presidente Mass(a
zanonimizowany642 Legionista
no problemo :)
polecam sie na przyszlosc
el PopeCorne
zanonimizowany942417 Legionista
Poradnik bardzo fajny. Ostatnio sobie pogrywam w Tropico.. czasem fajnie jest odswiezyc sobie stare tytuly i powspominac dawne czasy :)
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
