Mechanika rozgrywki | Podstawy Phantaruk
Aktualizacja:
Mechanika rozgrywki
Phantaruk to gra survival horror, która koncentruje się na eksploracji i pokonywaniu dalszych etapów za pośrednictwem znalezionego wyposażenia. Nieodłącznym elementem produkcjijest jednak poczucie zagrożenia. Wiele etapów gry niesie ze sobą ryzyko śmierci w rozmaity sposób co oczywiście skutkuje przerwaniem rozgrywki i wczytaniem ostatniego punktu kontrolnego.
Informacje ogólne
W grze nie występuje możliwość otwartej walki z wrogiem, więc większość niebezpiecznych sytuacji musisz neutralizować poprzez ucieczkę lub przechytrzenie przeciwników. Warto zaznaczyć, że wszystko zależy również od etapu, bowiem jeśli znajdujesz się w mocno zaciemnionych pomieszczeniach to masz o wiele większe szanse na uniknięcie śmierci ze strony Phantaruka.
W toku rozgrywki dysponujesz ekwipunkiem, który może jednocześnie pomieścić do dziesięciu różnych typów przedmiotów, z czego każdy z nich nakłada się do 10 razy na jednym slocie. Oznacza to, że jeśli podniesiesz dziesięć sztuk antidotum, to nie będziesz miał możliwości zabrania ze sobą kolejnej strzykawki. Najlepszy rozwiązaniem w takim przypadku jest zużycie jednej z nich i zabranie kolejnej. Jeśli tylko będzie taka możliwość to staraj się zabierać wszystko co tylko znajdziesz. Gra jest skonstruowana w taki sposób, że ciężko przewidzieć co może być użyteczne w dalszym etapie. Kolekcjonowanie przedmiotów ułatwia fakt, że podświetlone są niebieskim kolorem, dzięki czemu już z daleka możesz ocenić czy w pomieszczeniu znajdziesz coś wartego uwagi.
Poza przedmiotami użytkowymi masz możliwość korzystania z latarki, która w wielu sytuacjach okazuje się niezbędna dla lepszej nawigacji po zaciemnionych pomieszczeniach. Korzystaj z niej z rozwagą szczególnie w późniejszych etapach gry i pamiętaj, żeby ją wyłączać gdy znajdziesz się w dobrze oświetlonych lokacjach. Podczas rozgrywki niejednokrotnie znajdziesz zapas baterii, ale może okazać się niewystarczający jeśli będziesz jej nadużywał.
Interfejs
Stałym elementem interfejsu jest oczywiście celownik, który funkcjonuje tutaj w postaci małego białego punktu. Oczywiście w grze nie uświadczysz realnej walki, ale mimo tego celownik jest niezwykle użyteczny w operowaniu poszczególnymi panelami, badaniem i podnoszeniem przedmiotów. W sytuacjach gdy gra wymaga większej precyzji możesz korzystać z kursora, dzięki któremu zaznaczysz wymagane cyfry wpisując kod do drzwi lub poprawne odpowiedzi i komendy korzystając z komputera.

Poza tym na nadgarstku znajdziesz urządzenie, które pozwala na badanie twojego pulsu i procentu skażenia organizmu. Dzięki korzystaniu z niego możesz przewidzieć jak wiele czasu upłynie zanim ponownie będziesz musiał sięgnąć po antidotum.
Korzystając z latarki masz również dostęp do informacji dotyczących mocy używanych baterii. Jeśli wskaźnik spada do punktu w którym oznaczony jest na czerwono to oznacza, że powinieneś ostrożniej z niej korzystać i przygotować się na konieczność wymiany baterii w najbliższym czasie.
Fabuła
Warstwę fabularną gry poznajesz na dwa sposoby:

Wpisy do dziennika - urządzenia wyglądem przypominające tablet. Po podniesieniu automatycznie je odczytujesz ale w każdym momencie możesz do nich wrócić, gdyż zapisują się w osobnej sekcji ekwipunku. Zazwyczaj poza osobistymi informacjami, które nakreślili członkowie załogi, możesz znaleźć w nich kody dostępu do drzwi albo wskazówki dotyczące uruchomienia poszczególnych urządzeń.

Dziennik pokładowy - na początku gry znajdujesz mały sześcian, który pełnił rolę dyktafonu. Egzemplarz który udało ci się znaleźć należał do kapitana statku. Po wykryciu sygnału masz możliwość wysłuchania jego przemyśleń oraz prowadzonych przez niego rozmów. W chwili odsłuchiwania wiadomości nie możesz prowadzić interakcji i poruszasz się zdecydowanie wolniej. Możesz bez obaw zatrzymać się w czasie transmisji, gra jest skonstruowana w taki sposób, że jesteś bezpieczny.
Zagrożenia
Mimo tego, że w grze mierzymy się z wieloma zagrożeniami to w większości przypadków gra podsuwa gotowe rozwiązania, które pozwalają się z nimi mierzyć. Jednak zdarzają się etapy, gdzie wszystko zależy od naszego wyczucia i znajomości zachowań przeciwników. W dalszej części poniższej sekcji znajdziesz przydatne informacje dotyczące najpoważniejszych niebezpieczeństw z jakimi przyjdzie nam się mierzyć.
Phantaruk
Przeciwnik, którego nazwa posłużyła za tytuł gry. W toku fabularnym dowiadujemy się, że jest to coś na miarę bóstwa. Sam stwór przypomina zmutowaną humanoidalną istotę. Porusza się dosyć głośno więc możemy z łatwością rozpoznać jego obecność nawet przez grubsze ściany. Dysponuje bardzo dobrym wzrokiem i jeśli jesteś chociaż trochę odsłonięty to z pewnością cię zauważy. Z drugiej strony jego słuch jest nieco słabszy więc nie w większości przypadków nie usłyszy cię jeśli nie będziesz nadużywał sprintu.
W chwili gdy cię namierzy, nie masz możliwości przeżycia. Porusza się niezwykle szybko a aura jaką wokół siebie roztacza wpływa na świadomość głównego bohatera spowalniając jego ruchy i utrudniając widzenie. Najlepszym sposobem na przechytrzenie go jest wykorzystywanie jego modeli zachowań i pozostawanie w ukryciu do czasu aż się nie oddali.
Klony
Pozornie neutralni przeciwnicy snują się po niektórych lokacjach bez ściśle określonego celu. Mimo tego, że nie reagują otwarcie na twój widok i nie zwracają na ciebie uwagi są śmiertelnie niebezpieczni. Jeśli podejdziesz za blisko to szybko cię zaatakują i nie pozwolą ci uciec. Można wyróżnić dwa typy klonów:
Pasywne - można poznać je po tym, że stoją w miejscu zazwyczaj wpatrzone w jeden punkt. W niektórych sytuacjach mogą się rozglądać, ale nie zwracają na ciebie uwagi i się nie przemieszczają. Mimo tego nie podchodź do nich za blisko bo mogą cię zaatakować. Zazwyczaj stoją w takich miejscach, które wymagają bezpośredniego przejścia, więc zachowaj bezpieczny dystans lub wybierz inną drogę jeśli jest taka możliwość.
Aktywne - nie można powiedzieć, że jest to zupełne przeciwieństwo poprzedniej wersji klonów. Różnią się przede wszystkim tym, że nie stoją bezczynnie tylko cały czas patrolują poszczególne pomieszczenia. Zazwyczaj mają stałą ścieżkę ale zdarza się, że co jakiś czas wchodzą do pomieszczeń w których wcześniej nie mogłeś ich spotkać. Ważne jest, żeby zachować od nich jeszcze większy dystans i uważać przed wejściem do każdego z pomieszczeń. Ogólnie klony tego typu poruszają się bardzo powoli, ale nierzadko zdarza im się szarżować co może dać ci mylny sygnał, że chcą cię zaatakować. Oczywiście jeśli okaże się, że staniesz na drodze ich szarży to zginiesz. Warto o tym pamiętać, tym bardziej że długość ataku i jego kierunek są losowe.
Toksyna
Praktycznie od początku rozgrywki nasz protagonista zmaga się z toksyną, która wyniszcza go od środka. W zależności od stopnia skażenia możesz zauważyć na ekranie zielone artefakty, które oznaczają, że wirus przejmuje nad tobą kontrolę. Warto mieć przy sobie cały czas pokaźny zapas antidotum bowiem gdy go zabraknie dalsza rozgrywka będzie niemożliwa. Po osiągnięciu pełnego skażenia nie możesz właściwie kontrolować bohatera i niemal cały ekran jest rozmazany. Twórcy rozrzucili strzykawki po wielu lokacjach więc nie omijaj żadnej, żebyś był zawsze gotowy na zastrzyk kiedy toksyna zacznie przejmować kontrolę. Pierwsze objawy możesz odnotować po przekroczeniu progu 80% a w miarę postępu skażenia rozgrywka będzie coraz trudniejsza.
Warto zaznaczyć, że na rozwój toksyny ma wpływ nieznany czynnik powiązany z mechaniką gry, więc może się zdarzyć, że poziom toksyny w niektórych lokacjach będzie wzrastał znacznie szybciej niż w innych. Miej to na uwadze i uważnie planuj działania regularnie kontrolując rozwój choroby.
0
Komentarze czytelników
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.