Informacje ogólne | Armia w Grand Ages Medieval

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Informacje ogólne

Mechanika prowadzenia wojen w Grand Ages: Medieval jest znacznie uproszczona. Większość pojedynków wynika z zetknięcia się armii na wolnym polu lub szlaku. Wtedy do wyboru pozostaje ci przyjęcie taktyki ofensywnej, defensywnej lub odwrót. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku oblężenia miast, aczkolwiek w tym przypadku następuje to samoczynnie.

W poniższym rozdziale znajdziesz porady dotyczące skutecznego stosowania mechanik związanych z działaniami armii i prowadzeniem wojen. Kompendium wszystkich opisanych tutaj porad możesz znaleźć również w rozdziale zatytułowanym "Porady ogólne".

Na początek warto odwołać się do ekonomii. Do zwerbowania poszczególnych oddziałów wymagane są spore nakłady finansowe oraz w niektórych przypadkach dodatkowe surowce. Nie jest to jednak jedyny wydatek związany z armią, ponieważ każdy oddział jest utrzymywany z kasy imperium na zasadzie tygodniowego żołdu. Koszty jakie ponosisz z tytułu utrzymywania armii nie maleją nawet w sytuacji gdy oddziały są osłabione. Warto również zaznaczyć, że każdy oddział stacjonujący w pobliżu jednego z miast pobiera stosowne materiały niezbędne dla zaopatrzenia w wyposażenie, które przekłada się na utrzymanie wysokiego poziomu morale.

Warto rozmieszczać jednostki w taki sposób, żeby w pobliżu każdego z miast nie znajdowało się więcej jak 15 oddziałów. Tylko w ten sposób masz pewność, że armia nie uszczupli zapasów miasta i nie przyczyni się do jego recesji. Pamiętaj, że konsekwencje w tym zakresie mogą być różne. Poza zmniejszeniem populacji miasta spadnie również wydajność zakładów produkcyjnych co szybko przyczyni się do niedoboru surowców dla samej armii i spadku morale. Jednostki pozbawione woli walki są samowolne i zazwyczaj uciekają do najbliższego miasta. W takim wypadku nie możesz zmusić ich do zmiany zakwaterowania co prowadzi do patowej sytuacji. Z jednej strony miasto pustoszeje, a z drugiej armii nie da się kontrolować. Miasto podupada a nie możesz przemieścić jednostek, żeby pozwolić mu się odrodzić.

W takich sytuacjach powinieneś manualnie pokierować działaniami kuców, którzy dostarczą towary wymagane do podniesienia morale jednostek, dzięki czemu będziesz mógł je inaczej rozmieścić i kryzys zostanie zażegnany.

Oblężenie miasta to długotrwałe i kosztowne przedsięwzięcie - Informacje ogólne | Armia w Grand Ages Medieval - Grand Ages: Medieval - poradnik do gry
Oblężenie miasta to długotrwałe i kosztowne przedsięwzięcie

Pamiętaj, że liczebność zwerbowanych oddziałów nie powinna przekraczać 10% populacji. W przeciwnym wypadku nawet przy dobrym rozmieszczeniu wojsk możesz mieć problemy z płynnością finansową. Łączną liczbę wszystkich mieszkańców możesz sprawdzić za pośrednictwem panelu imperium w zakładce podsumowanie. Podczas werbunku zwróć uwagę na liczebność poszczególnych oddziałów i kieruj się też kosztem ich utrzymania.

Wszystkie jednostki wojskowe możesz werbować jedynie w koszarach, więc warto je zbudować w kilku najważniejszych miastach. Pamiętaj, że koszary możesz ulepszyć o dodatkowe funkcjonalności związane z rekrutowaniem jazdy i łuczników, a w miastach nadmorskich możesz też budować statki. Wszystkie wspomniane funkcjonalności możesz odblokować za pośrednictwem drzewka rozwoju armii, które umożliwi ci również uzyskanie dostępu do określonych jednostek.

Działania wojenne

W tej sekcji znajdziesz porady dotyczące prowadzenia walki na wolnym polu i oblężeń. Pamiętaj, żeby po każdej walce zlecić osłabionym oddziałom uzupełnienie jednostek. Ważne jest, że wskazaną czynność musisz wykonać dla każdego oddziału z osobna, ponieważ nie istnieje panel wspólny dla wszystkich jednostek. Wszystkie walki toczą się w czasie rzeczywistym i w dowolnym momencie możesz zmienić obraną taktykę.

Potyczki zbrojne

Walki na wolnym polu rozpoczynają się w chwili gdy wrogie jednostki znajdą się w blisko siebie. W ramach potyczek możesz przybierać postawę ofensywną, defensywną i pozwolić swoim oddziałom na swobodne opuszczenie pola walki.

W przypadku działań ofensywnych znacznie wzrasta siła bojowa, więc powinieneś szybciej uporać się z przeciwnikiem, oczywiście kosztem większych strat wśród swoich żołnierzy. Jest to szczególnie przydatne w potyczkach gdzie masz zdecydowaną przewagę liczebną i chcesz rozprawić się z przeciwnikiem zanim dołączy do niego wsparcie.

Działania defensywne są korzystne w sytuacji gdy nie masz zdecydowanej przewagi nad przeciwnikiem i próbujesz powstrzymać go do czasu, aż do twoich jednostek nie dołączy wsparcie. Jest to przydatne również w sytuacji gdy chcesz zupełnie uciec z pola bitwy z małymi stratami wśród jednostek.

Każdy z oddziałów podejmie próbę ucieczki z pola bitwy w przypadku gdy stan liczebny oddziały spadnie poniżej 20% maksymalnej liczby żołnierzy. Jeśli zdecydujesz się na umożliwienie żołnierzom swobodnego odwrotu, to oddział wycofa się wcześniej jeśli tempo uszczuplania oddziału będzie zbyt duże.

Oblężenia

W przypadku oblężeń zdecydowanie zredukowano liczbę działań jakie możesz podjąć w ramach zarządzania wojskiem. Jedyną możliwością w tym wypadku jest swobodny odwrót. W tej sytuacji musisz być pewny, że jednostki zgromadzone na potrzeby oblężenia dysponują wystarczającą siłą bojową. W przeciwnym wypadku oblężenie będzie nieskuteczne i stracisz dużą liczbę jednostek.

Zanim przystąpisz do oblężenia warto zablokować wszystkie szlaki handlowe prowadzące do miasta, które chcesz zająć. W dłuższej perspektywie pozwoli to na obniżenie poziomu dobrobytu miast co przełoży się na poziom oporu mieszkańców przeciw twojej władzy. Pamiętaj, że miasto korzysta też z własnej produkcji, więc obniżenie dobrobytu do 0% jest niemożliwe. Jeśli wartość spadnie poniżej 40% to masz zielone światło do podjęcia wszelkich działań.

Przed rozpoczęciem oblężenia warto wybić wszystkie wrogie oddziały stacjonujące w pobliżu miasta. Jeśli w trakcie oblężenia pojawi się odsiecz, to cześć twoich oddziałów skieruje się ku wrogim jednostkom i zawiąże walkę zanim przeciwnik dotrze do obleganego miasta. Warto zdecydować się na ja największą liczbę oddziałów, ponieważ jeśli będzie ich za mało, to wszystkie skierują się na wroga i oblężenie będziesz musiał zaczynać na nowo. Pamiętaj, że w przypadku oblężenia szczególnie przydatne są trebusze, które możesz budować już od początku rozgrywki.

Podobało się?

0

Grand Ages: Medieval

25 września 2015

PC PlayStation
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl