Death Stranding jest piękne na PC dzięki DLSS, dlaczego?. Wydajność i piękna grafika dzięki DLSS

futurebeat.pl

Jakub Mirowski

Death Stranding jest piękne na PC dzięki DLSS, dlaczego?

Po roku obcowania z kartą RTX 2080 Ti i ograniu wielu tytułów wykorzystujących DLSS dziwi mnie tylko jedno: dlaczego ta technologia jeszcze nie zastąpiła ray tracingu na sztandarach „Zielonych”? Śledzenie promieni to rzecz wyjątkowo zasobożerna, wymagająca karty graficznej z absolutnie najwyższej cenowej półki, a co za tym idzie – celująca w dość wąską grupę graczy. W dodatku dla wielu osób jej działanie jest po prostu niezbyt widoczne i nie usprawiedliwia takiego wydatku. Ale DLSS? Wraz z wersją 2.0, która bez większego rozgłosu trafiła do pierwszych produkcji, okazuje się, że technologia ta może być przepustką do lepszej wydajności na słabszym sprzęcie bez kompromisów w jakości oprawy.

DLSS - co to jest?

DLSS jest technologią, która skaluje obraz z niższej rozdzielczości wykorzystując algorytm AI, by poprawić jego jakość (sztuczna inteligencja odtwarza szczegóły widoczne w wyższej „rozdziałce”). Umożliwia to znaczące poprawienie wydajności bez widocznej różnicy w poziomie detali (w niektórych przypadkach zastosowania DLSS 2.0 gry wyglądają nawet lepiej niż wówczas, gdy korzystamy z natywnej rozdzielczości).

Gdyby w Death Stranding było więcej z symulatora jeżdżenia, a nie chodzenia, wtedy pewnie postawiłbym na ustawienie DLSS 2.0 w trybie „Performance”. Ale na spacerek wolę „Quality”. - Wydajność i piękna grafika, DLSS to as w rękawie PC - dokument - 2020-07-20
Gdyby w Death Stranding było więcej z symulatora jeżdżenia, a nie chodzenia, wtedy pewnie postawiłbym na ustawienie DLSS 2.0 w trybie „Performance”. Ale na spacerek wolę „Quality”.

Jak działa DLSS 2.0:

  1. nowe techniki czasowego sprzężenia zwrotnego, zwiększające szczegółowość obrazu i zachowujące stabilność pomiędzy klatkami;
  2. szybszy model sztucznej inteligencji dodatkowo podbija liczbę generowanych klatek;
  3. koniec z indywidualnym szkoleniem sztucznej inteligencji dla każdego tytułu – DLSS 2.0 wprowadza uogólnioną sieć trenowania SI, co powinno pozwolić na szersze zastosowanie tej technologii w kolejnych grach;
  4. większe możliwości konfiguracji działania DLSS przez użytkowników.

Powtórzę to, o czym wspominałem na początku: nieszczególny ze mnie entuzjasta graficznych rewolucji, które w teorii mają zapewnić nam fotorealistyczne wizualia, a w praktyce głównie spowalniają licznik klatek na sekundę. I nie ukrywam, że ray tracing też nie wzbudził mojego entuzjazmu, chociaż sporadycznie potrafił wynieść oprawę na kompletnie inny poziom. Źle czuję się też, bezkrytycznie podchodząc do wynalazku firmy niebezpodstawnie oskarżanej o monopolistyczne zakusy.

Ale DLSS to inna bajka, przede wszystkim dlatego, że zamiast rezerwować największe graficzne fajerwerki dla graczy o najgrubszych portfelach, autentycznie czyni efektowną interaktywną rozrywkę bardziej przystępną. Osiągnięcia tej technologii już teraz są godne podziwu, ale jeśli Nvidia nie spocznie na laurach i nadal będzie ją rozwijać, DLSS może okazać się prawdziwą rewolucją. Nie udawaną, która wymaga bajońskich sum i przyglądania się pojedynczym pikselom, ale taką, która w odczuwalny sposób polepszy doznania każdego gracza. W tej kwestii wszyscy powinniśmy trzymać za „Zielonych” kciuki.

DLSS od AMD? FidelityFX CAS

Również w obozie „Czerwonych” trwają prace nie tylko nad wprowadzeniem nowych kart graficznych, ale rozwojem technologii płynniejszego generowania obrazu w bardzo wysokiej jakości. Porównania przeprowadzone przez branżowych ekspertów (m.in. portal Guru3D) choćby w Death Stranding wykazują, że oferowane przez AMD sztuczki w postaci FidelityFX CAS również potrafią dać nam ostry obraz w 4K i 60FPS na Radeonie RX 5600 XT. Zatem DLSS 2.0 ma poważną konkurencję, na czym zyskamy oczywiście my, gracze.

Zakładając, że nazwa układów Nvidii wzięła się z ich najlepszej funkcji, kolejne karty GeForce powinny być oznaczane DLSS(X?) zamiast RTX. - Wydajność i piękna grafika, DLSS to as w rękawie PC - dokument - 2020-07-20
Zakładając, że nazwa układów Nvidii wzięła się z ich najlepszej funkcji, kolejne karty GeForce powinny być oznaczane DLSS(X?) zamiast RTX.

DLSS – jakie karty graficzne obsługuje:

  1. GeForce RTX 2060;
  2. GeForce RTX 2060 Super;
  3. GeForce RTX 2070;
  4. GeForce RTX 2070 Super;
  5. GeForce RTX 2080;
  6. GeForce RTX 2080 Super;
  7. GeForce RTX 2080 Ti;
  8. Titan RTX.
Podobało się?

94

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl