Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Sea of Thieves Kompendia

Kompendia 30 maja 2019, 14:00

Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje

Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy na temat gry Sea of Thieves. Jest to sieciowa gra akcji FPP stworzona przez studio Rare z myślą o komputerach osobistych oraz konsoli Xbox One.

Spis treści

Aktualizacje i patche: lata 2018-2019

Po premierze studio Rare regularnie wypuszczało kolejne patche, dodające nowe atrakcje i poprawiające działanie gry. Prócz tego Sea of Thieves doczekało się dużych rozszerzeń w postaci darmowych aktualizacji, wprowadzających sporo dodatkowej zawartości:

The Hungering Deep (29 maja 2018 roku)

Pierwsza i najmniejsza (1 GB danych) z trzech początkowych aktualizacji Sea of Thieves. Wraz z nią w tawernie pojawiła się nowa postać, która daje graczom wskazówki co do lokacji Barda Merricka. Znany z udostępnionego wcześniej zwiastuna NPC pozwala na rozpoczęcie nowej kampanii, w ramach której poznajemy tajemnicę przyzwania morskiej grozy – ogromnego Megalodona. Przy okazji dodano kolejne przedmioty kosmetyczne (w tym tatuaże i szramy dla postaci oraz żagiel, flagi itp. dla statków), instrumenty muzyczne (na przykład bębny) oraz nowy sposób komunikacji w formie specjalnej tuby (Talking Trumpet), dzięki której komunikaty głosowe graczy można usłyszeć z większej odległości.

Końcówka maja przyniosła ze sobą nowe zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Końcówka maja przyniosła ze sobą nowe zagrożenie ze strony sztucznej inteligencji.

Cursed Sails (31 lipca 2018 roku)

Drugie z trzech zapowiedzianych na początku rozszerzeń. Główną atrakcją było wprowadzenie szkieletowych załóg, które nawiedzają świat Sea of Thieves. Terminy ich przybycia można było sprawdzać w ogłoszeniach na posterunkach (podanych według kalendarza gry, z dniem trwającym 24 minuty). Po dotarciu do na miejsce gracze byli witani przez statki pełne kościanych piratów kontrolowanych przez sztuczną inteligencję. Drugą istotną nowością była brygantyna – pierwszy nowy typ statku od czasu premiery, pozwalający na wspólne wojaże trzem graczom (albo i samotnikom, bo okręt jest zaskakująco łatwy do obsługi w pojedynkę). Całość uzupełniają m.in. nowe przedmioty (w tym żagle), system sojuszy (niezbyt zobowiązujący, ale ułatwiający niektóre wykonywanie misji), tymczasowe przeceny u handlarzy oraz kolejne zadania.

Forsaken Shores (27 września 2018 roku)

Trzecie darmowe rozszerzenie wprowadziło nową lokację – wulkaniczną wyspę Devil’s Roar, na której nagłe erupcje lawy nie są niczym niezwykłym. Wraz z nią pojawiły się kolejne przedmioty kosmetyczne oraz możliwość korzystania z łodzi wiosłowych, niezbędnych w trakcie eksploracji regionu. Ponadto Forsaken Shores dodało możliwość przyrządzania jedzenia oraz nowy rodzaj zdania wymagający przetransportowania towarów w jak najlepszym stanie (wszelkie uszkodzenia zmniejszą nagrodę za ukończenie misji).

Shrouded Spoils (28 listopada 2018 roku)

Czwarte DLC ujawniono w dzienniku dewelopera z 25 października 2018 roku. Wraz z nim pojawiły się elementy kosmetyczne, pozwalające na zmianę wyglądu steru, dział oraz kabestanu, jak również ekskluzywne zadania dla graczy z rangą Pirackiej Legendy. Pojawiła się też nowa mechanika w postaci mgły, znacząco psującej widoczność tak na lądzie, jak i na morzu. Miało to zachęcać do częstszego korzystania z bocianiego gniazda do nawigacji, jak również budować niesamowity nastrój.

Oprócz tego Rare wprowadziło zmiany zainspirowane uwagami społeczności. Od teraz pokonanie morskich potworów pozwoli na zdobycie cennych łupów, a Kraken i Megalodon doczekali się odświeżenia. Ten pierwszy może teraz atakować wszystkie statki w okolicy, natomiast ten drugi otrzymał nowy model. Co ważne, obie bestie pojawiają się częściej niż dotychczas. Jakby tego było mało, dodatkowym zagrożeniem są wędrujące szkieletowe załogi, z których część korzysta z nowego typu statku – slupu. Pomniejsze nowości uwzględniają powrót podwodnych posągów syren z cennymi klejnotami, nowe tytuły oraz zwiększenie liczby szkieletowych fortów.

Nowy tryb w końcu pozwala na rozegranie szybkich starć PvP. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Nowy tryb w końcu pozwala na rozegranie szybkich starć PvP.

Anniversary update (30 kwietnia 2019 roku)

Kolejny bezpłatny dodatek zapowiedziano w połowie listopada 2018 roku. Wtedy była mowa o rezygnacji z dodania kolejnych atrakcji w świecie gry na rzecz rywalizacji między graczami. Jednakże w trakcie transmisji Inside Xbox lutym 2019 roku poinformowano, że tzw. Arena to zaledwie część większej „mega aktualizacji”, którą ujawniono 20 marca jako urodzinowe uaktualnienie. W ramach tego trybu załogi mogą rywalizować ze sobą w poszukiwaniu skarbów. Rozgrywka jest bardziej dynamiczna i pozwala na zabawę w krótkich sesjach. Nowy wariant gry możemy sprawdzić w zupełnie nowej karczmie, a wraz z Areną pojawią się też dodatkowe osiągnięcia.

Co ciekawe, na początku 2019 roku poinformowano o planowanym podziale serwerów Sea of Thieves w związku z wprowadzeniem Areny. Twórcy pozwalają nam wybrać, czy chcemy grać razem ze wszystkimi użytkownikami, czy też ograniczyć się jedynie do osób korzystających z pada, z wyłączeniem graczy uzbrojonych w klawiatury i myszki. Wcześniej nie miało to większego znaczenia, jako że SoT raczej nie było szczególnie nastawione na rywalizację. Zmieniło się to jednak wraz z debiutem nowego trybu i pojawiły się głosy, jakoby korzystanie z myszki dawało przewagę nad użytkownikami padów przy celowaniu. Stąd też decyzja o dodaniu wspomnianej opcji.

Zwierzaki miały być częścią urodzinowej aktualizacji, ale ostatecznie trafiły do gry znacznie później. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Zwierzaki miały być częścią urodzinowej aktualizacji, ale ostatecznie trafiły do gry znacznie później.

Drugą ważną nowością jest pierwsza odsłona Tall Tales, czyli kampanii fabularnych Sea of Thieves, zatytułowana Shores of Gold. W ramach niej w ramach serii powiązanych zadań poznamy historie istotnych postaci żyjących na Morzu złodziei. Ukończenie przygody nie jest jednak łatwe, bo na naszej drodze staną szkieletowi lordowie – potężni nieumarli władcy, których możemy napotkać tylko w ramach fabularnych questów. Niezbędne jest też rozwiązanie wielu zagadek, w czym pomagają nam specjalne zaklęte narzędzia.

Nowe pirackie (?) aktywności zawitały do Sea of Thieves. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Nowe pirackie (?) aktywności zawitały do Sea of Thieves.

Niestety, nie doczekaliśmy się wówczas wprowadzenia zwierzęcych towarzyszy – twórcy postanowili przesunąć ich debiut na późniejszy termin (patrz dział „Czarny rynek oraz Pirackie Emporium”). Do gry trafiła natomiast Hunter’s Call – kompania handlowa założona przez znanego graczom Barda Merricka, skupiająca się na… jedzeniu. Od teraz każde upolowane zwierzę – od kurczaka po Krakena – pozwoli na zdobycie mięsa; pojawiły się też odnawialne zasoby, jak choćby owoce, a w wodzie zaroiło się od nowych gatunków ryb. Te ostatnie można zdobyć, korzystając z świeżo dodanych wędek oraz przynęt, a odpowiedni ich dobór umożliwi złowienie rzadkich okazów morskiej fauny. Tak zdobyte składniki możemy wykorzystać do gotowania rozmaitych potraw, co wymaga pewnej wprawy, ale efekty są tego warte. Sprawnie przygotowane danie nie tylko odnowi zdrowie po spożyciu, ale też zapewni długotrwałą regenerację. Poza tym kompania Merricka nagradza graczy za osiągnięcia kulinarne, jak również za imponujące zdobycze z polowania i wędkowania.

Kompania Hunter’s Call nagrodzi graczy za złowienie rzadkich okazów ryb. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Kompania Hunter’s Call nagrodzi graczy za złowienie rzadkich okazów ryb.

Wśród innych nowości wyróżnia się ulepszony system uszkodzeń statku. Od teraz zniszczenie określonych elementów wpłynie na efektywność danej jednostki. Zawalenie masztu znacząco spowolni okręt, a dziury w kadłubie będą powiększać się wraz z kolejnymi trafieniami w to samo miejsce, co utrudni ich naprawę i przyśpieszy zatopienie wroga. Dzięki temu gra promuje teraz celność zamiast chaotycznej kanonady. Dodatkowo w Sea of Thieves wreszcie pojawiły się harpuny, po dwa na każdy statek. Można je wykorzystać do bezpośredniego atakowania wrogiej załogi, ale też do ewakuowania sprzymierzeńców oraz przechwytywania skarbów.

Czarny rynek oraz Pirackie Emporium

We wrześniu 2019 roku pojawiły się kolejne dwie aktualizacje. Pierwsza z nich wprowadziła Czarny Rynek, czyli specjalny sklep otworzony przez znanego graczom Duke’a. W nim znajdziemy rzeczy, których próżno szukać u zwykłych kupców, w tym kopie przedmiotów kosmetycznych z dawno zakończonych wydarzeń w Sea of Thieves. Oferta Czarnego rynku zmienia się każdego miesiąca.

Zwierzaki w końcu trafiły do Sea of Thieves. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Zwierzaki w końcu trafiły do Sea of Thieves.

Drugie uaktualnienie dodało Pirackie Emporium, pod którą to nazwą kryje się sklep z mikrotransakcjami. W ramach niego możemy nabyć m.in. dawno zapowiedziane zwierzaki (na premierę dostępne były dwa gatunki: małpa oraz papuga) w różnych wariantach kolorystycznych oraz stroje dla nich. Prócz tego w ofercie znajdziemy nowe emotki i rozmaite przedmioty kosmetyczne. Wszystko to można kupić za pomocą waluty Ancient Coins, którą możemy zdobyć poprzez ubijanie rzadkich antycznych szkieletów lub zakupić za pieniądze. Studio Rare obiecało też, że Pirackie Emporium nie będzie oferować przedmiotów mających wpływ na rozgrywkę.

The Seabound Souls (20 listopada 2019)

Debiutujące w połowie listopada The Seabound Soul dodało kolejne nowości. Jedną z nich jest tytułowa przygoda, w ramach której poznajemy historię zatopionego galeonu Blackwyche (nazwa nawiązuje do gry przygodowej z 1985 roku o tym samym tytule) i ciążącej nad nim klątwy. Nagrodą za ukończenie tej wojaży jest miecz zmarłego Sir Arthura Pendragona oraz nowe osiągnięcia. Drugim ciekawym dodatkiem są płonące kule armatnie, które mogą też posłużyć za granaty ręczne. Z pomniejszych nowości wprowadzonych w aktualizacji wypada wspomnieć o nowych zwierzakach oraz strojach dla nich, emotkach i innych elementach kosmetycznych.

Festival of Giving (11 grudnia 2019 roku)

W połowie grudnia w Sea of Thieves rozpoczęły się obchody świąt Bożego Narodzenia w ramach aktualizacji Festival of Giving. Wraz z nią pojawił się wirtualny odpowiednik kalendarza adwentowego, nagradzający graczy przedmiotami oraz bonusami do zdobywanych punktów reputacji i złota za codzienne logowanie się do gry. Znalazło się też miejsce dla nowych misji, tytułów, osiągnięć oraz elementów kosmetycznych.

Nawet piraci świętują Boże Narodzenie. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Nawet piraci świętują Boże Narodzenie.

Twórcy dodali też dwa ułatwienia dla graczy zaczynających swoją przygodę z tytułem. Pierwszym z nich jest Maiden Voyage (ang. Dziewiczy rejs), czyli samouczek wprowadzający nas w podstawy rozgrywki. W ten sposób uczymy się kierowania statkiem, walki, jedzenia i innych przydatnych umiejętności. Drugą nowinką jest Onboarding Voyage, będące serią zadań (określaną w grze jako Voyage) dla początkujących. Dzięki temu poznajemy zasady działania misji w Sea of Thieves oraz korzystania z mapy świata.

Pojedynki z użyciem broni białej zostały dopracowane. - Wszystko o Sea of Thieves - polska wersja językowa, patche i aktualizacje - dokument - 2020-12-14
Pojedynki z użyciem broni białej zostały dopracowane.

Przy okazji aktualizacji twórcy wprowadzili też modyfikacje szermierki, mające być początkiem większych zmian. Zespół Rare zdecydował się skupić na wyeliminowaniu rozmaitych exploitów, pozwalających graczom na zyskanie przewagi poprzez wykorzystanie luk w systemie walki. Uwzględnia to usunięcie ogłuszenia postaci po trafieniu przez wroga lub zablokowaniu ciosu mieczem oraz zmiana animacji wyciągania broni. Kolejne poprawki mają pojawić się w przyszłym roku.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej

Sea of Thieves

Sea of Thieves