Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

Vampyr Publicystyka

Publicystyka 6 grudnia 2015, 13:00

Wampiryzm w czasach zarazy - oto Vampyr, mroczny RPG od twórców Life is Strange

Studio Dontnod Entertainment po sukcesie Life is Strange zabiera się za RPG akcji rozgrywające się w czasach epidemii hiszpanki. Zbieramy informacje o Vampyrze, mrocznej produkcji z dużym naciskiem na wybory gracza.

  1. RPG akcji, osadzone w 1918 roku w Londynie, w czasach pierwszej wojny światowej oraz zabójczej pandemii hiszpanki;
  2. głównym bohaterem gry jest Jonathan Reid – lekarz zmagający się z przemianą w wampira;
  3. każda ze spotkanych osób może stać się ofiarą gracza – wybory dotyczące tego, kogo zabijemy, w dużym stopniu wpłyną na dalszą rozgrywkę;
  4. rozwój protagonisty oparto na ulepszaniu wampirzych mocy;
  5. główny nacisk położono na eksplorację, walkę z użyciem improwizowanej broni oraz interakcje z niezależnymi postaciami;
  6. gra powstaje na silniku Unreal Engine 4, mającym zapewnić jej mroczny klimat oraz charakterystyczny styl graficzny.

Ach, wampiry – niegdyś budzące grozę potwory, stanowiące inspirację dla niekończącej się listy horrorów, dziś obiekt westchnień nastolatek, fanek Zmierzchu czy Czystej krwi. W grach wideo już dawno temu skończyły się dla nich najlepsze czasy – w porównaniu z końcówką XX i pierwszymi latami XXI wieku, kiedy to dostaliśmy Legacy of Kain: Soul Reaver, Vampire The Masquerade: Bloodlines czy BloodRayne’a, teraz ci przerażający amatorzy krwi zostali zepchnięci na dalszy plan i choć często pojawiają się jako standardowi przeciwnicy, w mało którym tytule grają pierwsze skrzypce. Studio Dontnod – producent świetnego Life is Strange – postanowiło jednak wypełnić tę lukę i jakiś czas temu zapowiedziało Vampyra. O tym intrygującym RPG, osadzonym w rzadko pokazywanym okresie historycznym, na razie wiemy niewiele. Szykuje się jednak bardzo ambitna produkcja, która wymusi na Francuzach wspięcie się na wyżyny umiejętności. Jeśli im się to uda, możemy mieć do czynienia z naprawdę dobrym tytułem.

Pandemia hiszpanki będzie jednym z najważniejszych wątków fabuły Vampyra. - 2015-12-04
Pandemia hiszpanki będzie jednym z najważniejszych wątków fabuły Vampyra.

Akcja Vampyra rozgrywać się ma w 1918 roku w Londynie, pod koniec pierwszej wojny światowej, kiedy to krwawe żniwo zbierała pandemia grypy hiszpanki. Właśnie ta wszechobecna, niosąca śmierć zaraza odegra ogromną rolę w fabule oraz budowaniu klimatu – twórcy zapowiadają, że stolica Wielkiej Brytanii ma w ich wykonaniu okazać się wyjątkowo mrocznym miejscem. Tym bardziej że Reid nie jest jedynym wampirem, przechadzającym się ciemnymi uliczkami miasta. „Chcemy opowiedzieć prawdziwie gotycką historię o wampirach, daleką od cukierkowej wersji tych potworów, jaką widzimy dziś w telewizji” – twierdzi Philippe Moreau, reżyser gry. Jednocześnie twórcy podkreślają, że okres ten to nie tylko mrok, śmierć i zbrodnia – to także wynalazki rewolucjonizujące ówczesny świat, chociażby w zakresie medycyny. A właśnie z tą dziedziną nauki szczególnie mocno związany będzie główny bohater.

Każda z napotkanych w Londynie osób może stać się ofiarą nie tylko zarazy, ale i naszą. - 2015-12-04
Każda z napotkanych w Londynie osób może stać się ofiarą nie tylko zarazy, ale i naszą.

Właśnie z postacią Jonathana Reida wiążę największe nadzieje odnośnie nadchodzącego dzieła Dontnod Entertainment. To lekarz wojskowy, specjalizujący się w nowatorskiej technice transfuzji krwi, który po starciu z nieznanym mu napastnikiem budzi się jako wampir. Jest naukowcem, który przez całą swoją karierę zajmował raczej sceptyczne stanowisko wobec wszelkich nadnaturalnych zjawisk, początkowo więc próbuje traktować swoją przypadłość jako możliwą do wyleczenia chorobę. Wkrótce jednak zaczyna rozumieć, że niezależnie od tego, jak będzie pochodzić do swej nowej natury, nie uda mu się poskromić żądzy potrzebnej mu do przeżycia krwi. W rękach odpowiedniego scenarzysty Reid może przerodzić się w arcyciekawego (anty)bohatera – człowieka z jednej strony związanego przysięgą Hipokratesa, z drugiej zaś zmuszonego do zabijania tych, którym niegdyś pomagał, by samemu przetrwać kolejną noc. „To było intrygujące: stworzyć postać naukowca, przyzwyczajonego do radzenia sobie z różnymi przypadłościami medycznymi i fizycznymi, umieścić go w centrum zabójczej pandemii i nagle pozwolić mu odkryć nadnaturalne moce, czające się w mroku” – powiedział nam w wywiadzie Stéphane Beauverger, odpowiadający za narrację w Vampyrze.

Wampiryzm w czasach zarazy -  oto Vampyr, mroczny RPG od twórców Life is Strange - ilustracja #4

Epidemia hiszpanki to najbardziej wyniszczająca zaraza w historii ludzkości, porównywalna tylko z XIV-wieczną czarną śmiercią. Wyjątkowo zabójcza odmiana wirusa grypy w latach 1918–20 zabijała niemal wszędzie – łącznie zginęło z jej powodu od 50 do 100 milionów ludzi, co stanowiło wówczas około 5% światowej populacji. Jej charakterystyczną cechą był wyjątkowo szybki rozwój (od zarażenia do śmierci często mijało zaledwie kilka dni) oraz fakt, że ofiarami padały głównie osoby w kwiecie wieku, znacznie rzadziej starcy i dzieci. Duży udział w rozprzestrzenianiu się hiszpanki mieli żołnierze wracający z frontów pierwszej wojny światowej. Źródło ilustacji: Wikipedia.

Dużą rolę w tym, kim ostatecznie stanie się Jonathan Reid – czy zachowa człowieczeństwo, czy też pozwoli wampirzej naturze przejąć nad sobą całkowitą kontrolę – mają odgrywać wybory gracza. Dontnod Entertainment nie ukrywa, że planuje skorzystać z doświadczeń zebranych przy poprzedniej produkcji. „Chcemy rozbudować to, z czym dobrze daliśmy sobie radę w Life is Strange, toteż duży nacisk zostanie położony na decyzje i ich konsekwencje” – ujawnił nam Philippe Moreau. W Londynie 1918 roku dosłownie każda napotkana postać może być ofiarą, ale jednocześnie każde zabójstwo odbije się na świecie gry. Ponadto skutki wielu wyborów nie staną się oczywiste od razu, a dopiero po pewnym czasie. W doborze kolejnych ofiar pomogą śledztwa oraz rozmowy z mieszkańcami miasta – wygląda więc na to, że będziemy mogli uczynić z Reida albo psychopatycznego mordercę, albo wampira mściciela, żywiącego się wyłącznie krwią zatwardziałych kryminalistów. Deweloperzy nie ujawniają, czy pozwolą na przejście gry z pacyfistycznym nastawieniem. Moreau jedynie pyta tajemniczo: „Możesz grać, nie zabijając nikogo, ale czy przetrwasz w taki sposób?”.

Londyn 1918 roku ma być miejscem mrocznym i niebezpiecznym – i widać to na pierwszych grafikach koncepcyjnych. - 2015-12-04
Londyn 1918 roku ma być miejscem mrocznym i niebezpiecznym – i widać to na pierwszych grafikach koncepcyjnych.
Wampiryzm w czasach zarazy -  oto Vampyr, mroczny RPG od twórców Life is Strange - ilustracja #2

Ogrom sukcesu Life is Strange zaskoczył wszystkich, zapewne nawet samych deweloperów, toteż nic dziwnego, że nie mają oni zamiaru porzucać tej marki. Fani tej epizodycznej przygodówki nie muszą się więc martwić – choć Dontnod Entertainment na razie skupia się na Vampyrze, drugi sezon Life is Strange powstanie na pewno, choć tym razem otrzymamy zupełnie inną obsadę. Na temat daty premiery w tej chwili można jedynie spekulować.

Oczywiście Vampyr będzie stać nie tylko decyzjami – o ile w Life is Strange oparcie rozgrywki wyłącznie na wyborach graczy sprawdziło się wyśmienicie, tak RPG wymaga pewnej rozbudowy. Bez wątpienia dostaniemy drzewka umiejętności, związane z czysto wampirzymi mocami (nowe perki odblokujemy – a jakże – wysysając krew) – na razie jednak trudno powiedzieć na ten temat cokolwiek konkretnego, deweloperzy bowiem nie potwierdzają nawet, czy sami będziemy mogli przemieniać innych graczy w wampiry. Do walki wykorzystamy improwizowane typy broni, za pomocą których stawimy czoła nie tylko ludzkim przeciwnikom, ale i potworom. Przede wszystkim jednak Vampyr ma premiować eksplorację. „To gra z na wpół otwartym światem, który zaoferuje dostatecznie dużo wolności i zawartości, by zwiedzać londyńskie uliczki całymi godzinami” – zapewnia Moreau. Dużo będzie więc przechadzania się po stolicy Wielkiej Brytanii, rozmów z napotykanymi postaciami oraz prowadzenia śledztw, które zdradzą codzienne nawyki potencjalnych ofiar oraz ich relacje z innymi, a to oczywiście ułatwi polowanie.

Do stworzenia samego miasta twórcy użyli wielu dokumentów z tamtego okresu, nie trzymając się jednak kurczowo wizji Londynu z 1918 roku. Dla Dontnod bowiem świat gry ma być przede wszystkim klimatyczny, w czym pomoże wykorzystanie silnika Unreal Engine 4. Deweloperzy starają się nadać swemu dziełu charakterystyczny styl, widoczny już w pierwszym zwiastunie. Realizm, ze szczególnym naciskiem na oświetlenie, ma się tu mieszać z elementami określanymi jako „impresjonistyczne” – ważną inspiracją dla grafików są dzieła amerykańskiego artysty Phila Hale’a, a także inne gry z wampirami, w tym seria Castlevania oraz Vampire The Masquerade: Bloodlines.

Gracz sam podejmie decyzje, czy jego ofiarami zostaną bezbronni obywatele, czy tylko ci, którzy żerują na ich nieszczęściu. - 2015-12-04
Gracz sam podejmie decyzje, czy jego ofiarami zostaną bezbronni obywatele, czy tylko ci, którzy żerują na ich nieszczęściu.

Z tych wszystkich informacji wyłania się na razie obraz produkcji o niesamowitym potencjale, z ponurą, gęstą atmosferą oraz intrygującym głównym bohaterem. Ale o Vampyrze trudno powiedzieć cokolwiek z całą pewnością, dopóki twórcy nie zaprezentują dłuższego zwiastuna, nie podadzą więcej konkretów lub nie pokażą fragmentu rozgrywki. Na to z kolei możemy jeszcze długo poczekać, bowiem Dontnod Entertainment planuje premierę na 2017 rok – gra pojawi się na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One. I choć data ta wydaje się bardzo odległa, projektem warto się zainteresować – chociażby po to, by sprawdzić, jak ekipa odpowiedzialna za Life is Strange poradzi sobie z mrocznym, klimatycznym RPG.

Jakub Mirowski

Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

więcej

Vampyr

Vampyr