Mój Panie, kultowy symulator średniowiecznych oblężeń w końcu wrócił na prawidłowy tor. Ale co dalej?
Akurat właśnie gram i jestem tak zafascynowany jak dawniej. Gra jest trudna jak przeciwnik rozwinie skrzydła to naprawdę ciężko się przebić.
Kolejna odsłona mogłaby po prostu stanowić połączenie najlepszych cech najlepszych odsłon serii.
Jedynka nadal króluje pod względem stylistyki, muzyki, sposobu poprowadzenia kampanii głównej i ogólnie klimatu gry. Krzyżowiec na przestrzeni lat okazał się od niej mimo tego popularniejszy, a to dzięki większej ilości różnorodnych trybów rozgrywki, rodzajów jednostek, lepszej dynamiki walk i ogólnie grywalności. Dwójka broni się zaś, mimo wad, rozbudowanymi łańcuchami produkcyjnymi, nowymi mechanikami rozgrywki i ogólnie ekonomią, jak również nienajgorszą fabułą, ze zwrotami akcji uwzględniającymi decyzje gracza.
Fajnie byłoby zobaczyć połączenie tego wszystkiego w nowej odsłonie retro 2D. Jako nowy setting idealnie pasowałby motyw zakonu krzyżackiego, łączący ten chłodny i tajemniczy (ale jednocześie też sielankowy i idylliczny) klimat jedynki, grywalność krzyżowca opartą o motyw krucjat (w tym przypadku północnych), zapewniający różnorodność kultur i rodzajów jednostek, czy wreszcie rozbudowaną ekonomię z dwójki, wpasowującą się w ogólny rozwój cywilizacyjny państwa zakonnego.
Oczywiście zgadzam się z tym, że Twierdza oraz Twierdza Krzyżowiec, to najlepsze gry Firefly, ale osobiście nawet sporym sentmentem dażę również Twierdze 2, która pomimo swoich problemów miała kilka ciekawych pomysłów.
Jeśli miałbym wskazać największe wady Twierdzy 2 to:
- grafika, która już nawet na premierę tej gry była dosyć brzydka,
- słaby balans jednostek,
- błędy techniczne
- małe mapy w trybie potyczek
Natomiast jeśli chodzi o plusy to:
- więcej elementów symulacyjnych królestwa np. uczty w zamku, łapanie przestępców i eleminowanie ich przez katów itp. przez co zamek wydawał się jeszcze bardziej żywy niż w starszych częściach,
- fizyka przy niszczeniu murów (prosta, ale całkiem fajna),
- nowe typy jednostek,
- możliowść osadzania jednostek wewnątrz wież i wewnątrz zamku lorda,
A tak poza tym Twierdza 2, to po prostu stara dobra twierdza. Gra miała swoje problemy, ale ogólnie według mnie była to dobra gra i nawet chętnie bym zobaczył jej ulepszoną wersję.
Według mnie jedyny sensowny kierunek rozwoju tej gry to dodawanie pełnoprawnych frakcji. Obozy najemników spoko, ale powinni po prostu umożliwić wybór frakcji i jej jednostek jako głównego nurtu, a najemnicy z innych frakcji mogliby być zakupieni w obozach.
Jak już mają znowu ruszać 3D to niech je zrobią do porządku, bo większość tych prób wyszła trochę komicznie, osobiście proponowałbym im zostać przy formacie Stronghold 1 i Krzyżowiec, czyli rzut izometryczny i grafika 2D/2,5D.
Frakcje, które już przewijały się w różnych odsłonach:
- Europejczycy;
- Muzułmanie;
- Beduini;
- Azjaci.
Mogliby dodać jeszcze np. Bizancjum i do każdej z tej frakcji jakieś pomniejsze ze specjalnymi jednostkami (np. Słowianie, Frankowie i Skandynawowie u Europejczyków).
A już na pewno by zyskali, jakby Stronghold Kingdoms jednak bardziej przypominał pierwotną wersję Strongholda, szczególnie jeśli chodzi o potyczki online. Takie uproszczenia, jakie miały tam miejsce to największy rak tej gry na równi z P2W.
Dlatego zastanawiam się, jaki będzie kolejny krok Firefly Studios – dalsze odnawianie mniej udanych części, a może próba przygotowania czegoś zupełnie świeżego?
Przy okazji Strongholda DE wspomnieli mimochodem o tworzeniu zupełnie nowej gry na Unrealu i jeśli jej nie skasowali, to robią coś nowego. Remastery dwóch pierwszych gier mogą wskazywać na kierunek.
Nie zgodzę się też, że "twórcy udowodnili, że 3D to nie ich bajka" - to było ileś lat temu, przed przejęciem i naborem nowych ludzi. Firmy się zmieniają, skoro remastery wyszły dobrze to mogą znów spróbować romansu z trójwymiarem i wcale nie jest to skazane na porażkę.
Autor zapomniał jeszcze wspomnieć o paskudnej grafice 3D
Ja zawsze chciałem Twierdzę będącą połączeniem jedynki i Krzyżowca, czyli gra w klimatach Europy średniowiecznej z systemem z Krzyżowca.
zalezy dla kogo dla mnie najsłabsza przez potraktowanie po macoszemu kampanii, a walki skirmish mnie nie kreca