Matka ogników. Bestiariusz Elder Scrolls - wybrane stwory ze Skyrim
Maciej Kozłowski
Matka ogników

Opis: Pośród lodowych szczytów Skyrimu można czasem spotkać legendarne matki ogników – stworzenia tyleż piękne, co śmiertelnie niebezpieczne. Chociaż wyglądają jak duchy zmarłych kobiet, w rzeczywistości mają z nieumarłymi niewiele wspólnego – dużo więcej łączy je z magią i starożytnymi obrzędami. Zwykle otaczają się grupą małych, lodowych ogników, które służą im jako zwiadowcy i pierwsza linia ataku. Same matki posiadają wiele niezwykłych umiejętności – poza lodowymi pociskami oraz czarami zamrażającymi dysponują też możliwością stworzenia swojej własnej kopii. Wszystko to sprawia, że śnieżne niewiasty stanowią jedno z największych zagrożeń, jakie może czyhać na podróżników w czasie ich podróży po Skyrimie.
Występowanie: Zagajniki, stoki gór i lodowe jaskinie.
Porady: Zabicie matki ogników natychmiast uśmierca całą jej świtę – oznacza to, że frontalny atak przy pomocy czarów ognia to bardzo dobry pomysł, o ile nie wolimy zachować względnie bezpiecznego dystansu (matki potrafią strzelać odłamkami lodu).
Łupy: Lśniącopył, okład z ognika.
Wiedźmokruk

Opis: Gdzieś w głębi najmroczniejszych jaskiń i pośród starożytnych ruin i krypt można spotkać wiedźmokruki – przerażające istoty będące niegdyś ludźmi. Kiedyś były to potężne czarownice, ale w wyniku swoich eksperymentów zostały zdeformowane przez straszliwą mutację i tylko w niewielkim stopniu przypominają ludzi. Wystające zewsząd pióra, ostre szpony i liczne deformacje ciała – oto cena, jaką zapłaciło wiele kobiet, aby otrzymać swe mroczne błogosławieństwo. Wiedźmokruki, z pewnością obrzydliwe i straszne, są także potężnymi przeciwnikami – dysponują zakręconymi, upiornymi pazurami, którymi próbują rozszarpać nieuważnych śmiałków, oraz kilkoma niebezpiecznymi zaklęciami.
Występowanie: Podziemne jaskinie, magiczne kręgi, starożytne ruiny.
Porady: Wiedźmokruki większość czasu spędzają w ciemności, przez co nie cechują się zbyt dobrym wzrokiem – zwykle więc podkradnięcie się do nich nie stanowi wielkiego wyzwania. Podczas bardziej bezpośredniej walki nie należy ich jednak lekceważyć – potężne szpony potrafią poharatać nawet dość doświadczonych bohaterów!
Łupy: Pióra i szpony wiedźmokruka, głowa (jeśli mamy do czynienia z wiedźmami z Glenmoir), losowy ekwipunek.
Smok

Opis: Jeszcze do niedawna myślano, że wszystkie smoki wymarły wieki temu – przez setki lat pojawiały się wyłącznie w herbie Imperium. Powód wpisania smoków w imperialną tradycję jest dość prosty – pierwsi cesarze zasłynęli jako dzielni pogromcy tych istot, a później zadanie to spadło na Ostrza, czyli elitarną gwardię. Teraz jednak, gdy ogniste bestie powróciły, starożytni władcy już dawno nie żyją, a ich ochroniarze są jedynie cieniem dawnej siły. Na szczęście istnieje nadzieja, w postaci Smoczego Dziecięcia, które posiada moc przejmowania dusz zabitych jaszczurów. Kto wie, czy wybrańcowi uda się pokonać łuskowatego wroga..
Same smoki występują w wielu odmianach, dysponujących różnorodnymi mocami i odpornościami – niektóre z nich, zamiast ziać ogniem, zamrażają przeciwników przy pomocy potężnych okrzyków. Każdy ze smoków może poszczycić się umiejętnością latania oraz imponującym oddechem – wyrzucone przez taką bestię strugi lodu, ognia lub magii potrafią obrócić w perzynę całe miasta. Bez wątpienia są to najpotężniejsze istoty w całym Skyrimie.
Występowanie: Nikt nie zna dnia ani godziny – smoki mogą pojawić się wszędzie, o ile tylko potrafią tam dolecieć.
Porady: Kiedy smok znajduje się w powietrzu, najlepiej ostrzeliwać go przy pomocy czarów lub z łuku, natomiast kiedy wyląduje, zaatakować bronią do walki wręcz. Podczas obu tych czynności należy bardzo uważać na zionięcie bestii – jest ono naprawdę potężne!
Łupy: Kości oraz łuski smoka, rynsztunek zjedzonych bohaterów.
Smoczy kapłan

Opis: Przed wiekami istniała niewielka kasta magów, którzy postanowili związać swe przeznaczenie ze smokami. Teraz, gdy łuskowate bestie powróciły, również ich słudzy przebudzili się z odwiecznego snu. Pradawne istoty nie straciły nic ze swych mocy – bez wątpienia są obecnie najpotężniejszymi czarownikami w całym Skyrimie. Zadaniem kapłanów jest strzec swych władców, jak i nie dopuścić do ziszczenia się przepowiedni o Smoczym Dziecięciu.
Występowanie: Nordyckie ruiny i katakumby.
Porady: Kapłani są bardzo potężnymi przeciwnikami – dopóki gracz nie osiągnie naprawdę wysokiego poziomu, nie powinien w ogóle ryzykować walki z nimi. Zanim dojdzie do starcia, najlepiej zabezpieczyć się szeregiem czarów oraz eliksirów ochronnych – tylko dzięki dobrej obronie przed magią można liczyć na zwycięstwo. To zaś niełatwo osiągnąć – krążą legendy o tym, że tylko Smocze Dziecię jest w stanie mierzyć się z potęgą nieumarłych – kto wie, ile prawdy jest w starych bajaniach?
Łupy: Maska smoczego kapłana, losowy ekwipunek.
Oczywiście, to tylko fragment pełnego bestiariusza świata Skyrim. Odkrycie innych groźnych stworzeń pozostawiamy Wam. Jeśli macie ciekawe historie, porady i taktyki dotyczące trudnych starć, to koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach. Ilustracje w postaci screenshotów mile widziane!