Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Publicystyka 22 sierpnia 2008, 09:42

autor: Patrycja Rodzińska

Anno 1404 - GC 2008

Najnowsza gra strategiczna z serii Anno jest już w produkcji i wygląda imponująco. Gracze lubiący klimaty średniowiecza i orientu nie będą zawiedzeni.

Bliski Wschód i tematyka orientu są ostatnio w modzie, co daje się dostrzec na różnych płaszczyznach życia społecznego. Bo i trudno zignorować Literacką Nagrodę Nobla dla Orhana Pamuka czy nie zauważyć tychże fascynacji w innych dziedzinach, począwszy od gastronomi, na globalnej polityce zagranicznej skończywszy. Twórcy gier komputerowych nie są najwyraźniej tak bardzo odrealnieni, jak niektórzy mogliby przypuszczać. Ubisoft szczególnie dobrze wyczuwa trendy. Wiadomo – Francuzi.

Na tegorocznych targach Games Convention w Lipsku, Ubisoft zapowiedział koleją cześć strategicznej serii Anno. Nad grą od blisko roku pracuje wewnętrzne studio Ubisoftu, niemiecki wydawca i producent Sunflowers Interactive Entertainment. Założona w 1993 przez Adi Boiko i Wilhelma Hamrozi firma ma już na swoim koncie grę ParaWorld, ale jej głównym brandem jest cykl Anno – Anno 1602 z 1998 roku, Anno 1503 wydane w 2002 i cztery lata później Anno 1701.

Anno jest jedną z najsilniejszych marek w Niemczech. Gry z tej serii sprzedały się w liczbie ponad 4 milionów egzemplarzy, dlatego nie dziwi, że po 2 latach od wydania Anno 1701, choć zdecydowanie okrojona informacyjnie prezentacja Anno 1404, przyciągnęła w Lipsku sporo dziennikarzy, nie tylko niemieckich.

Anno 1404 pod względem graficznym prezentuje się imponująco.

Tym razem twórcy przeniosą nas w czasy średniowiecza tego europejskiego oraz arabskiego, które w wydaniu Sunflowers rozmija się, pod względem estetycznym, ze stereotypowym wyobrażeniem Mrocznych Wieków. Niewątpliwie zasługa w tym nowego silnika 3D.

„Dla Anno 1404 stworzyliśmy zupełnie nowy silnik 3D, ponieważ chcieliśmy pokazać miasto w znacznie większym uszczegółowieniu aniżeli w poprzedniej wersji” – wyjaśnia Christopher Schmitz, exective producer gry.

To nie jedyne różnice w stosunku do ostatniej części serii Anno. Zmiany doczeka się układ budowanych przez gracza miast. „Nasze miasteczka, a później metropolie będą wyglądały znacznie bardziej homogenicznie niż w Anno 1701, w którym miasta przypominały Manhattan z wieloma przecinającymi je ulicami” – dodaje Christopher Schmitz. Co należy przyznać twórcom gry – Anno 1404 stara się faktycznie dość wiernie oddać realia historyczne ówczesnej „urbanistyki”, zarówno tej średniowiecznej, jak i orientalnej. Na etapie budowania średniowiecznych miast kamienice nie są oddzielone ulicami, lecz przylegają szeregowo jedna do drugiej.

Grę rozpoczniemy, posiadając malutki statek, którym pożeglujemy po otwartym morzu, aby znaleźć swoje „miejsce na Ziemi”. Pierwszą decyzją, jaką przyjdzie nam podjąć, będzie wybranie odpowiedniej wyspy, co zadecyduje o dalszym kształcie rozgrywki. Później od naszej kreatywności i przedsiębiorczości ma zależeć, ilu mieszkańców przyciągniemy, co wpłynie bezpośrednio na stan naszych finansów. O nowościach w sferze ekonomicznej Anno 1404 nie powiedziano nic. Na pewno jednak fanów serii ucieszy wiadomość o ulepszeniach, które czeka interfejs. „Gra jest w trakcie produkcji i wszystko jeszcze przed nami, wiele może się zmienić do 2009”- bronił swojej informacyjnej lakoniczności Schmitz. W telegraficznym skrócie pokazał też rozgrywkę, od maleńkiej wioski, po imponujące w rozmiarach miasto, które okazało się tylko jedną czwartą tego, co można będzie zbudować. Pod względem graficznym tytuł wygląda już teraz, w fazie alfa, imponująco. Miłośników drobiazgów zachwyci choćby nazywany roboczo tzw. clothes simulation system, który polega na tym, że każdy przedmiot w grze, np. pranie wywieszone przed domem, ulega powiewom wiatru.

Twórcy mogą pochwalić się też zupełnie nowym trójwymiarowym systemem wody. „Wszystko, co znajduje się na morzu, każdy przedmiot, statek itp., wchodzi w interakcje z wodą i na odwrót” – wyjaśnia Schmitz.

Wszystkie części serii gier strategicznych Anno sprzedały się w liczbie ponad 4 milinów egzemplarzy.

Ubisoft podczas króciutkiej prezentacji pokazał, co prawda, wczesną wersję alfa, jednak patrząc na nią już teraz, nie było trudno zafrasować się, myśląc o możliwościach naszych PC-tów, które trzeba będzie skonfrontować z grafiką gry. Wprawdzie pracownik Ubisoftu zapewniał, że gra zostanie na tyle zoptymalizowana, aby w Anno 1404 mogli zagrać też posiadacze słabszych komputerów osobistych, ale – ile w tym dyplomacji, a ile prawdy, dowiemy się po premierze.

Według Schmitza gracze serii Anno lubią chwalić się swoimi osiągnięciami, dlatego w Anno 1404 wprowadzono tzw. Achievement system, dzięki któremu można będzie robić screenshoty, a potem umieszczać je na forum gry, chełpiąc się liczbą budynków, mieszańców, statystykami itd.

Według oficjalnego oświadczenia prasowego gra miałaby ukazać się w marcu 2009, jednak w trakcie prezentacji Schimtz daty jej wydania, za wyjątkiem roku, nie chciał sprecyzować.

Patrycja „Soleil Noir” Rodzińska

NADZIEJE:

  1. zachwycająca grafika;
  2. ulepszony interfejs;
  3. większe mapy;
  4. klimat orientu.
  5. wymagania sprzętowe.

OBAWY:

  1. wymagania sprzętowe.
Anno: Create a New World

Anno: Create a New World